Gå til innhold
Arkivverket

omreisende stenarbeider, finnes det noen kilder på noen av disse ?


Irene Karvik
 Del

Recommended Posts

Finnes det kilder på omreisende stenarbeidere? 

Finner stenarbeider som "yrke" for innsatte i fengsel, men det fantes vel andre som arbeidet med stein, i feks veiprosjekt og lignende. 

Kan det finnes oversikt over eventuelle prosjekter i ulike områder, som eventuelt kan inneholde navn på arbeidere der?

 

Leter etter en Anders Aronsen (omreisende stenarbeider), alder og opphav ukjent. Han er oppgitt som far til Lars Andreas Andersen født sept. 1882 på Rød i Fana.Går det an å finne ut om det var noen prosjekter i det området, i tiden før sept 1882 som krevde stenarbeidere? Og om det eventelt da finnes noen form for oversikt over disse arbeiderne.

 

mvh Irene K.S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. 😊

 

Ellers hører spørsmål om hva som finnes i arkivene til i Spør Arkivverket: https://forum.arkivverket.no/forum/57-spør-arkivverket/.

 

Første del av det som senere ble kalt Bergensbanen - den smalsporede strekningen Bergen - Voss - sto ferdig i 1883:

https://snl.no/Bergensbanen

Endret av Anne-Lise Hansen
La til lenke
  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steinarbeidar trur eg var eit ganske vanleg yrke. Eg har iallefall sett fleire eksempel på folk frå Sunnfjord som var steinarbeidarar i Bergen. Som f. eks. denne karen:

https://www.geni.com/people/Andreas-Konrad-Igelkjøn/6000000081843672841

 

Ved vigsla i 1916 står "min" Andreas som steinarbeidar, i FT1922 som kommunearbeidar (og i 1934 som bryggjeriarbeidar).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16.5.1872 står dette i Bergens Adressecontoirs Efterretninger:

image.png.de00bad796e86704a5292e5268099771.png

Bare som forsøk på "langskudd"

 

Vh Jarleif

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelp og engasjement 🙂  Det er nok ikke enkelt å finne DEN rette sånn uten videre, uten angitt fødselsår eller fødested, men må bare prøve likevel. 

i kirkeboka står det ikke noe om at han var svensk, ville det vært nevnt om de visste han var det , tror dere?

Hvor stor / liten alders forskjell kan man tenke seg i denne situasjonen? 

Blir nok bare gjetninger , men må prøves 🙂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnets mor behøver ikke å ha sagt noe til presten om hvor barnefaren kom fra. Om det hadde dreid seg om en lysning til vielse, ville nok presten ha notert at han ev. var svensk, for da ville han jo ha lagt fram attest fra menigheten han kom fra. I dette tilfellet er nok mannen reist videre - kanskje uvitende om at han skulle bli far.. 

 

Nå vet jeg ikke noe særlig om morens situasjon, om hun bodde hjemme med foreldre eller var i tjeneste et helt annet sted i landet. Med tanke på at hun er født i 1851, og blitt mor som 32-åring, tenker jeg de ikke har så ulik alder. Kanskje +/- 10 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren tjente hjemme hos foreldrene, døde når gutten var kun 5-6 år og han har antakelig vokst opp hos besteforeldre og onkel m. familie. 

Jeg leiter side opp og side ned i kirkebøkene for området nå for å se om mora hadde flere barn eller om det er andre opplysninger om henne. 

Kanskje jeg burde se etter om det er flere barn født på den tiden av andre mødre, men med  samme far.  🙂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.