Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av navn, Tingbok Follo 1690

Hans Viggo Nordahl
 Del

Recommended Posts

Tingbok nr A 24 for Follo 14.01.1689-17.12.1690 s. 98a står det om Anders Jonsen Stokstad at var sersjant i et "liff compagnie". Jeg klarer ikke å lese navnet til obersten som ledet dette kompaniet. Kan noen hjelpe meg?

Linken til denne siden er: https://media.digitalarkivet.no/view/29056/101?indexing

Mvh Hans Viggo Nordahl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at oberst Mangelsen er en mulig måte å lese teksten, og at Mangelsen var oberstløytnant i 1692-94 og hadde et kompani knyttet til Smålenske nasjonale infanteriregiment. Det eneste som ikke passer, er at innrullerte i Mangelsens kompani disse årene er hentet fra Vestfold, mens Anders Jonsen Stokstad var fra Stokstad gård i Ski, Akershus. Ski var nok også en del av Smålenene.

Jeg kan også lese teksten som "oberst Marshal", men var det noen oberst med det navnet på den tiden?

Jeg har sett at en oberst Marskalk var fadder ved dåp i Bragernes både i 1690 og 1692. Men jeg synes ikke det passer med teksten i tingboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et forsøk på avskrift fra Hirsch & Hirsch, bind 7_1, side 44 under slektsnavnet Marschall:

Christian Frederik (el. Frederik Christian) Søn af Norges sidste Kansler

Johan Frederik og Margrete Bjelke Jensdt  til Østeraat – Ejer af Øster

aat (Indk. Sag. tyske Kancelli 1699)

Kammerjunker – fulgte Kongen til Mødet med Kurfyrst Fred. Wilhelm

i [Volerat?] (Manuskr. til Chr. V`s Krigshist.) – Ritm. i Livgarden til hest

1678 og 1679 – Ritm. res. i s. Rgmt. 1680 – v. Ritm. 1682 – Oblt. 20/3

1683 – Oblt. og Chef for en Drag. Eskadr. 1684 – Ob. og Chef for

et gew. Drag. rgmt. 27/4 1685 – aftakkes 5/2 1698 (Exped 1698) – efter-

lader sig en betydelig gæld til Rgmt., som giver Anledning til mange

Forviklinger. – levede i 1699 paa [Gran?] og skriver 10/10 1700 til Stor-

kansler Reventlow for at rense sig; Güldenløve hadede ham. (Conrad Re-

ventlows Arkiv.) – faar Reisepas til Udlandet 11/11 1707 (Reg. No. 1065/1707)

* 5/5 1684 Mette Løvenhjelm (f. 14/5 1688 + 25/9 1738), datter af Hans

v. L. og Barbara Ahlefeldt.

hun ansøger (som hans Kone) i Mai 1704 om en Understøttelse. De

30, 000 Rdlr. hun bragte Manden i Medgift ere forlængst opbrugte og

400 Rdlr., som hendes Fader har sat fast for hende udover hendes Arv

ere gaaede med til at tilfredsstille Kreditorene (Ref.. Sag 13/3 1704 § 1).

- hun ansøger som Enke 29/6 1715 om Understøttelse, da hun har levet i

over 20 Aar (!!) i en bedrøvelig Enkestand og lever nu i slet Armod

og haver intet at ernære sig med (Postkassens Supplikat.prot. 1715

Side 46).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for interessen og tilbakemeldingen. Jeg han sett på plansjen som Ola Teige henviser til og finner Christian Fridrich Marschalck to steder, som sjef for staben i det nasjonale dragonregiment og som leder for Vesterlens dragonkompani.

Are S. Gustavsen henviser til en artikkel der Christian Fridrich Marschalck knyttes til  Austråt i Trøndelag på denne tiden.

Espen Tjernshaugens gode orientering om Christian Fridrich Marschalck bekrefter begge disse opplysningene.

Min tvil i denne saken går nå på om det er trolig at han kunne ha en person fra Follo i sitt kompani. Jeg har nå også funnet samme Anders Jonsen (eller Jensen) Stokstad i 1697 som "boende på Stokstad og Sergiant under Dragunerne av Liff Compagniet". Der var det ingen angivelse av hans sjef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider