Gå til innhold
Arkivverket

Nøstvedt Vestre forpakter bort

Dag Jarnøy
 Del

Recommended Posts

1861 Nøstvedt Vestre forpakter bort en odde ved en Folelade?? der bekken renner ut i Gjersøen. Stedet blir senere Ringnes (Hjulet ved Mosseveien)

Folesloren?

Link til pantebokdokument: https://media.digitalarkivet.no/view/21431/44?indexing=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må dessverre si at spørsmålet ditt er en smule uklart . . .

Man skal selvfølgelig ikke se bort fra at det er meg som har mangelfulle persepsjonevner når klokken bikker midnatt 😉 men er det kun de to ordene du trenger tydehjelp til?

Altså dine forslag «Folelade» og «Folesloren» ?

En aktiv lenke er også alltid greit, men fikk lenken funksjonell med litt ‹copy&paste› 🙂

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke begi meg ut på tyding av skriften her, men vil bare påpeke at gårdene i dette området lagret tømmer på stranda av Gjersjøen - for senere å fløte det ned til Ljansbruket.

Og tømmer som ble lagt på bredden ble kalt ei "lae" - eller "lade".

Det er mulig det igjen er navneopphavet til husmannsplassen Labråten under Nordre Fåle.

Vennlig hilsen

Jarleif Nordheim

Vestby

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Even Stormoen skrev:

Jeg må dessverre si at spørsmålet ditt er en smule uklart . . .

Man skal selvfølgelig ikke se bort fra at det er meg som har mangelfulle persepsjonevner når klokken bikker midnatt 😉 men er det kun de to ordene du trenger tydehjelp til?

Altså dine forslag «Folelade» og «Folesloren» ?

En aktiv lenke er også alltid greit, men fikk lenken funksjonell med litt ‹copy&paste› 🙂

Mvh

Ja det er de to ordene som er spesielle, men avsnittet er jo litt utydelig for meg. 

https://www.digitalarkivet.no/tl20080916310044

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://brage.bibsys.no/xmlui/handle/11250/210179

Tiltaksanalyse for Gjersjøen

Sammendrag
Det er gjennomført en sektorovergripende tiltaksanalyse for Gjersjøen og dens nedbørfelt med tilliggende bekker og mindre innsjøer. Tiltakene innen kommunal kloakk, anlegg i spredt bebyggelse, og landbruket viser at det er mulig å nå miljømålet på 7-8 µg/l totalfosfor i gjennomsnitt for Gjersjøen. Også for Kantorbekken og Tussebekken når en målsettingen på hhv. 45 og 15 µg/l totalfosfor. Dette vil koste 2,77 mill. kr pr år i neddiskonterte kostnader (inkl. årlige driftskostnader). Med de tiltakene som er utredet her, er det ikke mulig å nå miljømålene for Greverudbekken, Dalsbekken og Foleslora (Vassflobekken). Heller ikke for Nærevann, Midtsjøvann og Kolbotnvannet vil vi nå miljømålene. Landbrukstiltakene er gjennomgående mye mer kostnadseffektive enn kloakktiltakene. Minst kostnadseffektive er de kommunale avløpstiltakene, som er ca 10 ganger dyrere enn landbrukstiltakene (målt som årskostnad pr kg redusert biotilgjengelig fosfor). Til gjengjeld løser disse tiltakene også bakterieproblemer der det måtte forekomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Åsbjørg Susort skrev:

https://brage.bibsys.no/xmlui/handle/11250/210179

Tiltaksanalyse for Gjersjøen

Sammendrag
Det er gjennomført en sektorovergripende tiltaksanalyse for Gjersjøen og dens nedbørfelt med tilliggende bekker og mindre innsjøer. Tiltakene innen kommunal kloakk, anlegg i spredt bebyggelse, og landbruket viser at det er mulig å nå miljømålet på 7-8 µg/l totalfosfor i gjennomsnitt for Gjersjøen. Også for Kantorbekken og Tussebekken når en målsettingen på hhv. 45 og 15 µg/l totalfosfor. Dette vil koste 2,77 mill. kr pr år i neddiskonterte kostnader (inkl. årlige driftskostnader). Med de tiltakene som er utredet her, er det ikke mulig å nå miljømålene for Greverudbekken, Dalsbekken og Foleslora (Vassflobekken). Heller ikke for Nærevann, Midtsjøvann og Kolbotnvannet vil vi nå miljømålene. Landbrukstiltakene er gjennomgående mye mer kostnadseffektive enn kloakktiltakene. Minst kostnadseffektive er de kommunale avløpstiltakene, som er ca 10 ganger dyrere enn landbrukstiltakene (målt som årskostnad pr kg redusert biotilgjengelig fosfor). Til gjengjeld løser disse tiltakene også bakterieproblemer der det måtte forekomme.

Takk Åsbjørg.

Dette forklarer mye. Foleslora heter i nyere tid Vassflobekken. Det er bekken som renner ut ved eiendommen Ringnes (Hjulet). Det passer bra med eiendomsgrenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først en slags ‹bruksanvisning› :

Ord etterfulgt av (?) = Usikkerhet ang. ordet.

(??) = Ikke i stand til å tyde et ord.

?? før eller etter et ord  = enkelte bokstaver klarer jeg ikke tyde.

Forsøk med linjenummer:

01  No 2 Forpagtnings contract

[uklare tall i margen 1863]

02.  1) Undertegnede Eier af Vestre Nøstvet, Halvor Altenborg bortfor-

03   pagter paa 20 er tyve Aar, regnet fra 1 Januar 1861, den ydre Odde

04   af Folesloren til Anders Zachariasen Dahl, Grændsen bestemt fra Gjersjøen ef-

05.  ter den nye Vei til Tomten, hvor den gamle Foleslorlade stod, som blev ned-

06   revet i 1858 samt fhv(?) Bækken som rinder ned til Gjersjøen paa følgende

07   Vilkaar. 2) I aarlig Leie skal jeg Dahl betale eller den som jeg muligens

08   bortsætter samme Eiendom igjen til, betale 20 er tyve Speciedaler, hvilke Af-

09   givet skal betales med 10ort(?) ad Gangen Paaske og Micheli. 3) Forpagteren skal

10   selv lade husene opføre. 4) Som Eier af husene og Forpagter af Grunden, er Forpagter-

11   en inden de fastsadte 20 Aar tilladt at bortsætte dette Sted til hvem eller hvilken

12   han vil. 5) Naar[/Hvor](?) de 20 Aar er forløben skal Grundeieren tage husene efter

13   lovbestemt(?) Taxt; men saafremt ikke Halvor Altenborg, nogen af hans Børn el-

14   ler nærværende Eier af vestre Nøstvedt vil bebo Stedet, har Forpagteren Dahl

15.  eller de som af eller efter ham ved de 20 Aars Udgang, der beboer samme,

16   fortrinsberettiget(?) til at beholde samme, mod at svare den Afgivt , som

17   enhver Anden vil betale, hvilke bestemmes ved Forpagtnings??, 6) For-

18   pagteren skal have Ret til Sommersfoer(?) for 2 Koe[/Køer](?) og en Hest i Grundeierens(?)

19   Skov(?) og om Høsten efterat der er slaaet paa Faaleflorens nedre Deel. 7) Ligeledes

20   Brænde i for Sommeren af saadant som kan falde, saasom Kvist og (??) (??) [her skal stå et åttetall med parentes, men blir bare en idiotisk emoji med solbriller. Prøv selv.]

21   Forpagteren har ingen Ret til Fiskeriet. Forestaaende Vilkaar vedtages. Bredvold

22   den 11 Dcbr 1861. Halvor Altenborg. A. Z. Dahl, Til Vitterlighed H. Tellefsen H. (??)

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Even Stormoen skrev:

Tror det står

"samt efter Bækken"

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Even Stormoen skrev:

Først en slags ‹bruksanvisning› :

Ord etterfulgt av (?) = Usikkerhet ang. ordet.

(??) = Ikke i stand til å tyde et ord.

?? før eller etter et ord  = enkelte bokstaver klarer jeg ikke tyde.

Forsøk med linjenummer:

01  No 2 Forpagtnings contract

[uklare tall i margen 1863]

02.  1) Undertegnede Eier af Vestre Nøstvet, Halvor Altenborg bortfor-

03   pagter paa 20 er tyve Aar, regnet fra 1 Januar 1861, den ydre Odde

04   af Folesloren til Anders Zachariasen Dahl, Grændsen bestemt fra Gjersjøen ef-

05.  ter den nye Vei til Tomten, hvor den gamle Foleslorlade stod, som blev ned-

07   Vilkaar. 2) I aarlig Leie skal jeg Dahl betale eller den som jeg muligens

08   bortsætter samme Eiendom igjen til, betale 20 er tyve Speciedaler, hvilke Af-

09   givet skal betales med 10ort(?) ad Gangen Paaske og Micheli. 3) Forpagteren skal

10   selv lade husene opføre. 4) Som Eier af husene og Forpagter af Grunden, er Forpagter-

11   en inden de fastsadte 20 Aar tilladt at bortsætte dette Sted til hvem eller hvilken

12   han vil. 5) Naar[/Hvor](?) de 20 Aar er forløben skal Grundeieren tage husene efter

13   lovbestemt(?) Taxt; men saafremt ikke Halvor Altenborg, nogen af hans Børn el-

14   ler nærværende Eier af vestre Nøstvedt vil bebo Stedet, har Forpagteren Dahl

15.  eller de som af eller efter ham ved de 20 Aars Udgang, der beboer samme,

16   fortrinsberettiget(?) til at beholde samme, mod at svare den Afgivt , som

17   enhver Anden vil betale, hvilke bestemmes ved Forpagtnings??, 6) For-

18   pagteren skal have Ret til Sommersfoer(?) for 2 Koe[/Køer](?) og en Hest i Grundeierens(?)

19   Skov(?) og om Høsten efterat der er slaaet paa Faaleflorens nedre Deel. 7) Ligeledes

20   Brænde i for Sommeren af saadant som kan falde, saasom Kvist og (??) (??) [her skal stå et åttetall med parentes, men blir bare en idiotisk emoji med solbriller. Prøv selv.]

21   Forpagteren har ingen Ret til Fiskeriet. Forestaaende Vilkaar vedtages. Bredvold

22   den 11 Dcbr 1861. Halvor Altenborg. A. Z. Dahl, Til Vitterlighed H. Tellefsen H. (??)

Mvh

Takk Even dette var veldig nyttig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider