Gå til innhold
Arkivverket

Gjertrud Andersdtr. f. ca 1795 Mølster, Voss, gift 1826 i Fjaler, Sogn og Fjordane. Hvor kom hun egentlig fra?

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjertrud Andersdtr. med bosted Dahle i Ytre Holmedal , Sogn og Fjordane giftet seg i Fjaler 06.10.1826 med Søren Olsson Krokvassenden. Ved vielsen ble det opplyst at hun var 31 år gammel og født på Voss, og at faren var Anders Monsen, husmann under Mølster på Voss. Se vielse nr.21.

http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070507650030.jpg

Problemet mitt er at jeg finner ingen Anders Monsen på Mølster. Verken i 1801 tellingen for Voss, ei heller blant gifte på Voss. Og jeg finner heller ingen Gjertrud Andersdtr. blant de konfirmerte på Voss ikke i perioden frem til 1810 eller mellom 1810-1817. Den eneste Gjertrud Andersdtr. jeg finner konfirmert i denne perioden var fra Nedkvitne og ble konfirmert i 1817.

Bygdeboken for Voss har heller ingen Anders Monsen registrert under  Mølster.

Så da ber jeg brukerne her om hjelp til å få fastslått hvem denne Gjertrud Andersdtr. egentlig var, hvor hun kom fra og hvem som var hennes foreldre.

Dette er det nærmeste jeg kommer i alder  under 1801 tellingen for Voss, og hun er pleiebarn på gården Exe.

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f18011235&gardpostnr=322&personpostnr=5407&merk=5407#ovre

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Ann-Mary.

Ja, jeg fant henne jeg også, men syntes det var merkelig at jeg ikke finne spor etter henne eller en passende Anders Monsen på Voss. Dessverre er ikke innflytter listene til hjelp. De starter i 1823 og hun er i alle fall ikke nevnt der (Fjaler) fra 1823 frem til vielsen. Så i den utstrekning de er tilnærmet komplett , må hun ha kommet dit før 1823.

Lenke til Vossaboki.

https://www.nb.no/items/ead44a40189a8b8136b8ad6f3a03ff69?page=285&searchText=Vossaboki

I hvor stor grad kan man stole på opplysningene som ble gitt presten ved vielsen? Jeg spør fordi det er en Gjertrud Andersdtr. født utenom ekteskap i Fjaler i 1802, hvor faren var en Anders Andersen. Han var gift.

Når det gjelder Lindås så ble Anders Monsen og Kari Knudsdtr. gift 22.11.1795 i Manger. Hun var fra Næsse mens hans gårdsnavn er noe utydelig.

Dette paret døper barn i Lindås mellom 1796 og 1808. De to siste døpes på Nore Qvalvaagen. Den 08.04.1810 gravlegges Anders Monsen Qvalvaagen 33 år gammel, fødested er oppgitt til Kidsætter.

Jeg kan ikke se at denne Anders Monsen på noe tidspunkt mellom 1795 og 1810 har vært husmann på Voss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står at hun var vaksinert 1811, men ikke noe om hvor det skjedde.

Kan ikke se det er ført vaksinasjons lister verken på Voss, Lindås eller i Fjaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Det står at hun var vaksinert 1811, men ikke noe om hvor det skjedde.

Nei,det gjelder bruden i vielsen over og under vielsen til Gjertrud.

Endret av Ann-Mary Engum
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruden ligeledes for omtr 20 aar. I så fall var hun 11 år gammel da det skjedde. Dersom hun var født rundt 1795 skulle det bety rundt 1806. Men problemet er det samme , det finnes ikke slike lister ført på noen av de tre før nevnte steder.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å finne ut hvor og når Gjertrud og Søren døde, i håp om at det kanskje kan stå noe om hennes fødested der.

Jeg har så langt funnet tre barn, Ole døpt 14.11.1826, Andreas !! 08.11.1828 og Janniche 11.05.1831. Bosted Fossedal ved alle tre barnedåpene.

Det burde vel strengt tatt vært flere barn selv om hun var født 1795. Men jeg vet som sagt ikke noe om tidspunktet for deres død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Rune Bergesen skrev:

De er vel fra Syslak i Lindås. Se KB Lindås, samme innførsel som på Voss. Rune

http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070511650439.jpg

Ser at det er samme lenke jeg la inn i # 4.

Men denne dåpen er ikke innført i kirkebøker for Voss?

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at den Gjertrud Andersdtr. er døpt på Syslack i Lindås, det ble også tvillingene Mons og Elling i 1798 mens de neste tre barna ble døpt i Qvalvaagen hvor Anders Monsen også døde.

Men jeg har ingen indikasjoner på at denne familien noensinne var husmenn på Mølster, Voss. De giftet seg i 1795 i Manger og får alle sine barn i Lindås frem til Anders døde. Hva som skjedde med enken Kari Knudsdtr. og barna henne vet jeg ikke.

Det kan tenkes at Gjertrud havnet i Fjaler, men jeg kan ikke se at denne Gjertrud på noe tidspunkt kan knyttes til Mølster og Voss.

Dersom noen av dere klarer å se den forbindelsen, vil jeg gjerne få vite det.

Vi har tatt utgangspunkt i at Gjertrud var 31 år ved vielsen i 1826. Det tilsier at hun var født rundt 1795. Det er ingen Gjertrud Andersdtr. med den alderen i 1801 på Voss, kun et pleiebarn på Evanger.

Det er heller ingen passende kandidater i Indre eller Ytre Holmedal. Det er en med samme navn i Eivindvik i 1801, 5 år gammel. Men her er foreldrene Andres Jørgensen og Martha Gregoriusdtr.

Så da har vi i utgangspunktet to kandidater, et pleiebarn på Evanger og en datter i Lindås. Men så langt har jeg ikke kunnet knytte noen av dem til Mølster på Voss.

Og som nevnt før, ingen Anders Monsen gifter seg på Voss i passende tidsrom. Det er ingen som passer i 1801 og bygdeboka nevner ingen Anders Monsen som husmann eller annet på Mølster.

Det er derfor jeg stiller spørsmål ved om opplysningene ved vielsen nødvendigvis er korrekte. Det finnes en Gjertrud Andersdtr. født utenom ekteskap i 1802 i Fjaler med far Anders Andersen. Han var imidlertid gift, og det var kanskje ikke like greit å snakke høyt om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg tenkte at eg skulle prøve meg litt på kjelderegistrering med tanke på å kunne bidra til å få fleire kyrkjebøker søkbare, og valet fall då på døypte i Fjaler 1821-1835. Så rann dette ut i sanden fordi eg har det travelt med andre ting. Men eg kom iallefall over denne Lars Larsen Dale frå Gjerskvål på Voss, som får eit barn i 1823. #70:

Sogn og Fjordane fylke, Dale, Holmedal, Guddal i Fjaler (Ytre Holmedal), Ministerialbok nr. A 5 (1821-1835), Fødte og døpte 1824, Side 8
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070507640528

Eg ser at denne Lars Larsen Dale dukkar opp att som forlovar ved vigsla i 1826. Kan dette vere ei opplysning som kan brukast til noko?

Eg legg elles merke til (frå vigsla) at Krokvassenden er husmannsplass under garden Fossedal. Så er også det nemnt.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Rune Thorstensen skrev:

Bruden ligeledes for omtr 20 aar. I så fall var hun 11 år gammel da det skjedde. Dersom hun var født rundt 1795 skulle det bety rundt 1806. Men problemet er det samme , det finnes ikke slike lister ført på noen av de tre før nevnte steder.

Det står vel at brudgommen har hatt dei naturlege barnekoppane, og at brura "ligeledes for omtr 20 aar".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frå Fjaler gards- og ættesoge, bd. 2, s. 54:

Fossedal. L.nr. 103. Krokevassenden. Husmannsplass.
Ole Olson Strandenes (Wasenden) f. 1759 var busett på denne plassen frå byrjinga av 1790-åra. Han vart g. 1792 m. Janiche Pedersdtr. Fossedal f. 1769. Bom: Hans f. 1792. Peder f. 1793, g. 1837 m. Anna Ivarsdtr. Heggnes. Oline f. 1795, g. m. Matias Kristofferson Otterstein. Oline d. 1837 og hadde i ekteskapet med Matias ei dotter, Anne, f. 1811. Dorthe f. 1797, g. 1830 m. Østen Sørenson Håland (Vårdal), husm.folk Rinden, Øen. Mari f. 1799. Søren f. 1803, g. 1826 m. Gjertrud Andersdtr. Mølster, dotter til Anders Monsson Mølster, husmann Voss. Anders f. 1806, g. 1831 m. Johanne Jensdtr. Halsvik, Gulen.
Ole Olson d. 1835. Janiche Pedersdtr. d. 1838.

Peder Olson fekk festesetel på Krokevassenden i 1840. Plassen vart nedlagd etter nokre år.

Diverre ingen nye opplysningar om Gjertrud anna enn det som står i kyrkjeboka ved vigsla.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følgje BB Askvoll døydde Søren Olsson Gjervik f. Fossedal i 1837, 30 1/2 år gammal:

https://www.nb.no/items/7d8e4ccc83e14931a7373a22667c8866?page=85&searchText=bygdebok askvoll

Nederst på sida:

Sogn og Fjordane fylke, Askvoll, Vilnes, Hyllestad, Øn i Askvoll, Ministerialbok nr. A 10 (1821-1844), Døde og begravede 1838, Side 530-531
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070319640135

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og god morgen Torbjørn.

Takk for bidragene dine. 

Den er ikke enkel denne nøtten. Jeg antar at bygdebokforfatteren har opplysningen om Mølster fra kirkeboka og vielsen. Men jeg klarer altså ikke å plassere verken Anders Monsen eller Gjertrud Andersdtr. på Voss/Mølster. Det er et meget begrenset antall jenter med det navnet i 1801 tellingen i Hordaland/Sogn og Fjordane i alderen 3-7 år. Bare en av dem har en far ved navn Anders Monsen. Det er familien i  Lindås, og det er ingenting som tyder på at de har vært på Voss fra de giftet seg i 1795 til Anders Monsen døde i 1810.

Jeg skal prøve å finne ut mer om forloveren Johannes Andersen Dalsøren.

Ellers var det flott å få på plass når Søren Olsen døde. Dessverre sier ikke Askvoll bygdebok noe om resten av familien, så jeg aner ikke når eller hvor Gjertrud døde.

Datteren Jannike befinner seg på gården Sauesund i Askvoll med mann og barn i 1865.

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f61428&gardpostnr=187&personpostnr=1304&merk=1304#ovre

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.