Gå til innhold
Arkivverket

Kragerø - Øen - hvilket kirkesogn i 1880 ?

Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Alfred Severin Taraldsen og Kirstine Margrete Johnson får sønnen Jacob A. den 21. januar 1880. Familien reiser til Amerika året etter (sannsynligvis) og der er han innført som født i Kragerø. Kirstine er fra Øen. Jeg vet jo ikke om han faktisk er født i selve byen, eller om de har "strukket" Kragerø når de han oppgitt fødested i Amerika.

Jeg finner ham ikke født i Klokkerboken for Kragerø- Noen som har noen tanker?

mvh

Bente Borgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kragerø til Chicago med Angelo 12 Mai 1882 , ank N Y 31 Mai 1882 med Batavia. 

De het Heerens i USA. 

1-Kirstine Margrethe Johnsen f. 14 Aug 1854, Kragerø, Telemark, Norway, d. 22 Feb 1927, Evanston, Cook, Illinois
 +Alfred Severin Taraldsen Heerens f. 4 Apr 1855, Stavanger, Rogaland, Norway, d. 7 Des 1926, Evanston, Cook, Illinois, for. Tarald Taraldsen og Grethe Helene Aadnesdatter Egenæs
|-2-Jacob Alfred Heerens f. 21 Jan 1880, Kragerø, Telemark, Norway, d. 10 Okt 1939, Evanston, Cook, Illinois
|-2-Daniel Heerens f. 4 Jun 1883, Evanston, Cook, Illinois, d. 24 Mai 1947, Evanston, Cook, Illinois
|-2-Lillian Heerens f. Jan 1885, Evanston, Cook, Illinois, d. Nov 1976, Chicago, Cook, Illinois
|-2-Rachael Heerens f. Okt 1886, Illinois
|  +Lee E Kendall Knutsen f. 30 Mai 1887, Norway, d. Sep 1969, Onekama, Manistee, Michigan, USA
|-2-Joseph Heerens f. 2 Mai 1889, Evanston, Cook, Illinois, d. Mar 1976, Evanston, Cook, Illinois
|-2-Mary Boel Heerens f. 4 Apr 1891, Evanston, Cook, Illinois
|-2-Paul Heerens f. 10 Mai 1893, Evanston, Cook, Illinois, d. Okt 1962, Cook, Illinois
|-2-Alfred Heerens f. 31 Mai 1895, Evanston, Cook, Illinois
|-2-Margaret Heerens f. Okt 1898, Evanston, Cook, Illinois

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Celsius i Amerika forteller at han var døpt i Kragerø. Det er alt jeg vet. Jeg finner heller ikke foreldrene gift der. Derfor undres jeg på hvilke andre omkringliggende kirkesogn som er i Kragerø-distriktet?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Sannidal og Skåtøy. 

Men disse kan ha vært dissentere, jeg ser ingen dåp eller konf i de lutherske kirkebøkene i Illinois.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bente Borgen skrev:

Familien reiser til Amerika året etter (sannsynligvis) og der er han innført som født i Kragerø.

Kan ikke se at det står noe om Kragerø i pass. listen. Hvor har du funnet dette da Bente? I kirkebok? Emigranter? Du må i det minste opplyse hvor, så får heller vi lete opp informasjonen 😉

The New York, Passenger and Crew Lists (including Castle Garden and Ellis Island), 1820-1957 - Lenke FS: https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:QVR3-9JKX
Name:    Jacob Tharaldson
Arrival date:    31 May 1882
Birth Date:    abt 1881
Ethnicity/ Nationality:    Norwegian
Place of Origin:    Norway
Port of Departure:    Liverpool, England and Queenstown, Ireland
Destination:    United States of America
Port of Arrival:    New York, New York
Ship Name:    Batavia

The New York, Passenger and Crew Lists (including Castle Garden and Ellis Island), 1820-1957
Name:    Marg Tharaldson
[Kirstine Margrethe Tharaldson] 
Arrival date:    31 May 1882
Birth Date:    abt 1856
Ethnicity/ Nationality:    Norwegian
Place of Origin:    Norway
Port of Departure:    Liverpool, England and Queenstown, Ireland
Destination:    United States of America
Port of Arrival:    New York, New York
Ship Name:    Batavia

Endret av Egil Johannessen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi de får neste barn i 1883 i Amerika. Takk for at du bekreftet dette. Jeg forsøker å finne informasjon om Kirstine og fam i Kragerø-området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Illinois Deaths and Stillbirths, 1916-1947 - Lenke FS: https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:N384-RFX
Name:    Jacob A. Heerens
Event Date:    10 Oct 1939
Event Place:    Evanston, Cook, Illinois
Race:    White
Birth Year (Estimated):    1880
Birth Date:    21 Jan 1880
Birthplace:    Kargero, Norway

Father's Name:    Alfred Heerens
Father's Birthplace:    Stavanges, Norway
Mother's Name:    Margaret
Mother's Birthplace:    Kargero, Norway
Occupation:    Clerk
Residence Place:    Evanston, Evanston, Cook, Ill.
Burial Date:    12 Oct 1939
Burial Place:    Niles Center, Cook, Illinois
Cemetery:    Memorial Pk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi de får neste barn i 1883 i Amerika. Takk for at du bekreftet dette. Jeg forsøker å finne informasjon om Kirstine og fam i Kragerø-området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirstine er født 4 august 1854 i Kragerø, Øen. Døpt 12 nov i Kragerø krk. Foreldrene er John Jacobsen og Marie Torsdatter. Fra 1874 - 79 mønstrer Alfred S inn og ut fra Brevik, og fra Kragerø fra 1876.

Det er derfor jeg leter etter hvor barnet ble født og hvor de giftet seg - i Kragerø-området. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Bente Borgen skrev:

Kirstine er født 4 august 1854 i Kragerø, Øen. Døpt 12 nov i Kragerø krk. Foreldrene er John Jacobsen og Marie Torsdatter. Fra 1874 - 79 mønstrer Alfred S inn og ut fra Brevik, og fra Kragerø fra 1876.

Det er derfor jeg leter etter hvor barnet ble født og hvor de giftet seg - i Kragerø-området. 

Mor til Kristine het kanskje  Bodel Marie Thorsdatter?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Bente Borgen skrev:

Det er hans dåp jeg leter etter.

Vi skjønner det, men nå er det slik Bente - desto mer informasjon vi har desto bedre mht. til å finne ut av problemet.

Endret av Egil Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det oppgis ikke hvilken trosretning Jacob Alfred tilhører. 

Og det ukjent for meg hvorfor de tok navnet Heerens. Kanskje Stavanger-tilhørighet? 

image.png.9a4800f9ebe53b6a21b43a3b7135f94e.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Bente, men de valgte å ikke hete en variant av Taraldsen i Illinois. Herenes e l kommer nok ikke fra Kragerøområdet. De kan også ha tatt dette navnet helt tilfeldig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok navnet ble valgt tilfeldig. Jeg har ikke funnet noen link i alle fall. I det hele tatt så dukket Alfred Severin opp etter at jeg nesten hadde avskrevet ham fra søskenflokken. Men plutselig så var han der, i Kragerø 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.