Gå til innhold
Arkivverket

Arbeidere på nordlandsbanen

Siv Storø1
 Del

Recommended Posts

Jeg lurer på om det finnes fortegnelser eller oversikt over rallare og arbeidere ect på Nordlandsbanen ( trøndelag) mellom 1900 og 1907. 

Leter etter en svenske Bengt Hansson f.16.12.1881i Gjeddede . Har funnet mye slekt i sverige og hans familie der. Han fikk et barn i norge 1907 før han flyttet tilbake til sverige. Og det er tiden hans i norge vi er interresert i. 

Barnet i norge vet vi om også barnets mor.  

Endret av Siv Storø1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er rett mann. Har ikke funnet han noe sted i norge i nevnte tidsår men han er utskrevet fra Geddede i 1900 og innskrevet 24.12. 1908. Det sto han var arbeider i Grong Norge. Og det er fortalt at han arbeidet med nordlandsbanen. Vi var flrstått at han var rallar eller noe lign. De var jo ofte innkvartert på gårder i nærheten av arbeidet og det er ikke folketellinger i det tidspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Siv Storø1 skrev:

Jeg lurer på om det finnes fortegnelser eller oversikt over rallare og arbeidere ect på Nordlandsbanen ( trøndelag) mellom 1900 og 1907. 

Leter etter en svenske Bengt Hansson f.16.12.1881i Gjeddede . Har funnet mye slekt i sverige og hans familie der. Han fikk et barn i norge 1907 før han flyttet tilbake til sverige. Og det er tiden hans i norge vi er interresert i. 

Barnet i norge vet vi om også barnets mor.  

Sånn for ordens skyld;

Kunne vært greit å se denne dåpen i 1907.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr 4 på denne siden.

Skal finne orginallenken til dåp 1907 også. Fars dåp er funnet i lappforsamlingen i Frostviken. 

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0014665_00051?c=0&m=0&s=0&cv=0#?cv=50&z=1593.547%2C811.1976%2C814.1705%2C1536.0684

Endret av Siv Storø1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Siv Storø1 skrev:

Nr 40 på denne siden.

Skal finne orginallenken også. Er funnet i lappforsamlingen i jamtland

Lenken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

Kanskje Grong historielag kan ha opplysninger?

https://gronghistorielag.no/

Takk for tips og jeg har nå sendt inn en forespørsel til dem. Har leita litt etter bøker på nb.no og slikt men finner ingenting om jernbanearbeidere og fortegnelse over dem. Han var jo i norge til 1907 og det står jernbanearbeider ved dåpen.

Grong og videre på nordlandsbanen  ble jo ikke startet før på 1920 tallet...men han ble elektriker når han kom tilbake til sverige så muligens han var elektriker i norge og?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør sendes forespørsler til Riksarkivet (både generelt og spesifikt), Norsk Jernbanemuseum, Helgeland museum og Blodveismuseet- Nordlandsmuseet. For ikke å glemme Statsarkivet i Trondheim...

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Arne B. Kristiansen skrev:

Det bør sendes forespørsler til Riksarkivet (både generelt og spesifikt), Norsk Jernbanemuseum, Helgeland museum og Blodveismuseet- Nordlandsmuseet. For ikke å glemme Statsarkivet i Trondheim...

Har allerede sendt inn forespørsel til riksarkivet og statsarkivet i Trondheim. Men tenkte det og fantes noe mere og har ikke tenkt på det andre. Tusen takk for tips .

Endret av Siv Storø1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke rukket å sette meg inn i dette ennå, men min manns mormors far var "sluskprest" (etter sigende på Nordlandsbanen). Min tanke er at hvis det har vært ansatt jernbaneprester ville det være rart om ikke det finne noen form for kirkearkiv som kunne tenkes å inneholde navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt som sluskprester før, og husker at det hjalp lite med å finne ut av hvor en slusk [eller ei kokke] døde.....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Inger Hohler skrev:

Jeg har ikke rukket å sette meg inn i dette ennå, men min manns mormors far var "sluskprest" (etter sigende på Nordlandsbanen). Min tanke er at hvis det har vært ansatt jernbaneprester ville det være rart om ikke det finne noen form for kirkearkiv som kunne tenkes å inneholde navn.

Jeg finner ikke noe om sluskprester på google ihvertfall. Men det må da ha vært en form for omreisende prest anurat som de hadde i militæret/krig. Men på Nb.no fant jeg noe. Ordet sluskprest ga en bok og i det avsnittet om en sluskprest (teolog) Alfred som 

Fulgte byggingen av nettop Hell-Sunnan banen. Han var sjelesørger og velferdsansvarlig for arbeiderne. Kona Josephine og barna fulgte trofast med han og barna ble født langs skinnebanen med en stasjons mellomrom omtrent.!! Finner ikke noe etternavn på Alfred men hans kone ble omtalt som Janson  

Endret av Siv Storø1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den aktuelle presten her er Alfred Ingolf Janson født 1861 i Trondheim. https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01037478000753

Fra Skogn historie band VI Frol I side 274

https://www.nb.no/items/c71ae7cdccca9ab37b6389b7d8e89cce?page=277&searchText="Alfred Ingolf Janson"

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig Alfred Janson og Josefine. Han døde dessverre alt for tidlig, fra kone, tre barn og en på vei. Jeg har en god del opplysninger om familien  men det innebærer dessverre veldig lite om jernbanetiden, og jeg vet ikke hva slags arkiver han må ha ført. Hvis det skulle være noen interesse for jernbanepresten og familien hans kan jeg gjerne starte en tråd om dem (det er alltid noen spørsmål det hadde vært greit å få hjelp eller råd til), men jeg oppfattet det ikke som spørsmålet gjalt prestefamilien selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Inger Hohler skrev:

Det er riktig Alfred Janson og Josefine. Han døde dessverre alt for tidlig, fra kone, tre barn og en på vei. Jeg har en god del opplysninger om familien  men det innebærer dessverre veldig lite om jernbanetiden, og jeg vet ikke hva slags arkiver han må ha ført. Hvis det skulle være noen interesse for jernbanepresten og familien hans kan jeg gjerne starte en tråd om dem (det er alltid noen spørsmål det hadde vært greit å få hjelp eller råd til), men jeg oppfattet det ikke som spørsmålet gjalt prestefamilien selv. 

Det var jo livet til Bengt Hansson i norge jeg egentlig er på søken etter. Og det er ikke mye å finne i de kildene jeg har leita i. Venter spendt på svar fra diverse arkiv og jernbanemuseet. Men det er jo spennende ting du og har. Leste fort at kona dro til Oslo etter hans død, på Vålerenga  der har jeg selv trødd mine barneføtter. Hun tok jo opp et spennende arbeid som mannen etterlot. MAGNE. 

Jeg vil og sende forespørsel om det finnes noe prestearkiv etter han i diverse arkiver. Kansje DORA har.

Mvh Siv

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider