Torbjørn Koch Skrevet September 8, 2018 Del Skrevet September 8, 2018 Hei. Leter etter pantebok for eiendommen Vanningsten på Bekkelaget. Gårds- og bruksnummer 152/8. Hvordan finner jeg denne? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arkivverket - Kristian Hunskaar Skrevet September 8, 2018 Del Skrevet September 8, 2018 6 timer siden, Torbjørn Koch skrev: Hei. Leter etter pantebok for eiendommen Vanningsten på Bekkelaget. Gårds- og bruksnummer 152/8. Hvordan finner jeg denne? En forholdsvis enkel framgangsmåte er som følger: Søk frem panteregistre som dekker gamle Aker kommune: https://media.digitalarkivet.no/tl/preg/browse?municipalities[0]=0218 Øverst på trefflista vises noen eldre panteregistre, men lenger nede, under overskriften Aker herredsskriveri, kommer den nyeste serien med panteregistre. Her listes først håndregistre for Aker, sortert på gårds- og bruksnummer. Her finner du 152/8: https://www.digitalarkivet.no/tl20080912331326 Det henvises til folio 6926. Du går da tilbake til trefflista og finner panteregister nr. I 12, som skal inneholde "Gnr. 142-153, fol. 6504-7102". Du åpner dette panteregisteret, taster "6926" i sidetallsfeltet og kommer til eiendommens oppslag: https://www.digitalarkivet.no/tl20080828351025 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbjørn Koch Skrevet September 21, 2018 Forfatter Del Skrevet September 21, 2018 Tusen takk for tipset! Fant interessante ting her! Arkivverket - Kristian Hunskaar reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbjørn Koch Skrevet September 21, 2018 Forfatter Del Skrevet September 21, 2018 (endret) Og siden du, Kristian Hunskaar, er så rask på avtrekkeren, så kanskje du kan hjelpe meg med neste ledd? Hvis min oldefar som 13-åring bodde på Bekkelaget - hvilken skole kan jeg da anta at han gikk på? Og hvilken skole gikk han trolig på da da bodde i Skippergaten i sentrum av Christiania? Og hvor kan jeg finne opplysninger om elever i de ulike skolene? Finnes det? Mvh Torbjørn Koch Endret September 21, 2018 av Torbjørn Koch Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arkivverket - Kristian Hunskaar Skrevet September 21, 2018 Del Skrevet September 21, 2018 14 minutter siden, Torbjørn Koch skrev: Og siden du, Kristian Hunskaar, er så rask på avtrekkeren, så kanskje du kan hjelpe meg med neste ledd? Hvis min oldefar som 13-åring bodde på Bekkelaget - hvilken skole kan jeg da anta at han gikk på? Og hvilken skole gikk han trolig på da da bodde i Skippergaten i sentrum av Christiania? Og hvor kan jeg finne opplysninger om elever i de ulike skolene? Finnes det? Jeg har dessverre ikke lokalkunnskap om Oslo og Aker, men skolene var (og er) et kommunalt anliggende, så Oslo byarkiv bør være i besittelse av elevprotokoller som kan ha opplysninger av interesse. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå