Gå til innhold
Arkivverket

Fant en lenke. Hvordan finne ut hvor den kommer fra?

TangenTK
 Del

Recommended Posts

Tok øverste par på siden og plotta inn på Fam.search og vips så var vi i Veldre 🙂

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, TangenTK skrev:

Hvordan fant du ut av det, mon tro?

Du kan også bruke Avansert personsøk, velge 1 stk brudgom/brud etc - legge inn data for denne personen (her valgt Kristian Knudsen, fra par # 8) og vips....

Forutsetter at KB er skannet selvsagt 😉

https://www.digitalarkivet.no/search/persons/advanced?from=1887&to=1887&lt[]=vi&firstname=kristian&lastname=knudsen&roles[]=brudgom&birth_year_from=1858&birth_year_to=1858&birth_date=&birth_place=&domicile=&position=&event_year_from=&event_year_to=&event_date=&related_first_name=&related_last_name=&related_birth_year=&sort=rel

https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000002145553

Endret av Egil Johannessen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er godt nok.

Alle som er her i DA og andre steder ellers hvor man ha data fra bl.a. DA,  NB og andre bør snart ta til seg at man legger ut lenkene til sidene slik at leserne kan gå inn i originalkildene.

Når man svikter på her, synes jeg det er slett arbeid fra de som legger inn innlegg, spørsmål og svar.

Det er så mye gode kilder skanna under arkivverket, at for de kildene burde det være en plikt at folk bruker disse lenken.

Legger man ut sidelenken, har fortere en mengde måter å behandle visningen  på.

Endret av Otto Jørgensen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildelenkene har, som en del av adressen, noen tall etter kb.

(Her gjelder det en kirkebokside - for eksempel for skiftemateriale starter ID'en med sk.)

I dette tilfellet kb20060412020302 som en kopierer ut fra adressen.  (Alle skanna bilder har denne unike ID'en.)

På forsiden av Skanna arkiver er det en rubrikk for direkteoppslag. Legger en inn dette kbnummeret kommer riktig kirkebok opp.

IMG_2254.PNG

IMG_2255.PNG

Endret av Anne-Lise Hansen
  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter oppslag i DA kan man enkelt gå inn i KB ved å klikke på symbolet SKANNET (oppe til høyre) - https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000002145553

Eksempel_Skannet.png

Nede til venstre finner man; ID, side, løpenummer og år.

4bf62b25af96649be303c1cfc874eb16.png

Endret av Egil Johannessen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Otto Jørgensen skrev:

Jeg synes ikke det er godt nok.

Alle som er her i DA og andre steder ellers hvor man ha data fra bl.a. DA,  NB og andre bør snart ta til seg at man legger ut lenkene til sidene slik at leserne kan gå inn i originalkildene.

Når man svikter på her, synes jeg det er slett arbeid fra de som legger inn innlegg, spørsmål og svar.

Det er så mye gode kilder skanna under arkivverket, at for de kildene burde det være en plikt at folk bruker disse lenken.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener ift. de spørsål som Torunn stilte:

1) Hvordan finne ut av det?

2) Hvordan fant du ut av det?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kb nummeret finner man ved og klikke med høyre mustast på bilde og velger "Kopier linkadresse". 

Kb nummeret har 14 siffer.

Jeg kopierer linkadressen en til notisblokk. Fjerne alt utenom kb-nummere og setter inn http://www.digitalarkivet.no foran.

Kopierer den nye linkadressen til adresselinjen

Slik som Ivar S. beskriver i #11

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og de sidelenken (adresser) finner man inder det symbolet som ligner på en binders. Der velger man riktig. Det er ikke vanskelig :)

Det er jo viktig av disse bildene/sidene som presenteres fra DA er tilgjengelig for alle med vanlig nettlesere og uten spesielle programvareløsninger.

Endret av Otto Jørgensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg høyreklikker på bildet og velger View Image Info, og får opp dette skjermbildet:  (men jeg bruker en engelskspråklig Linux, så....)

lenke-opprinnelse.jpg

Endret av Olaf Larsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.9.2018 den 16.39, Egil Johannessen skrev:

Forutsetter at KB er skannet selvsagt 😉

Føresetnaden er vel fyrst og fremst at kyrkjeboka er transkribert 😉

Ein skal også vere merksam på at ved søk på to personar i avansert personsøk må f. eks. alle namn på bipersonen vere med for at ein skal få treff. Dersom det står Ole Johan i databasen vil ein ikkje få treff dersom ein berre skriv Ole eller Johan i feltet for biperson. (Altså motsett av det ein er vant til i "resten" av Digitalarkivet).

Sjå også innlegg #4 og utover i denne tråden: 

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Føresetnaden er vel fyrst og fremst at kyrkjeboka er transkribert 😉

Ja, opplagt...😄

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.