Gå til innhold
Arkivverket

Bergwitz-familien i Christiania

Gunnar Bolstad - Oslohistorie.no
 Del

Recommended Posts

Jeg tenkte jeg skulle skrive en liten snutt om en av våre første internasjonalt kjente komponister, nemlig Hanna Bergwitz-Goffeng. Det er ikke så lett å finne noe om hennes familiebakgrunn, så jeg lurer på om noen sitter på noe her.

Vi finner Hanna i folketellingene i 1865 og 1875 i hovedstaden. Da bor hun med sin mann, tollfunksjonæren Hans Henrik Goffeng, og sin søster Dorthea. De to kvinnene er angivelig født i 1824 (Dorthea) og 1827 (Hanna). I 1858 finner vi Hanna som brud i Trefoldighet, men da har presten skrevet at hun heter Caroline Johanne Andrine, og at hun er 37 år gammel, altså født i 1821. Faren heter Poul Bergwitz.

Jeg finner ingen av de to søstrene i dåpsprotokollene, ikke i Aker heller.

Når det gjelder Poul, finner vi ham som kjøpmann fra 1816. Han er antagelig identisk med «Poul Bervis» som er folketalt i 1801 i Bragernes som kjøpmannsdreng (19 år). I Christiania finnes det da en Bergwitz-familie som kan passe, med sønnen Peter (20 år), som senere blir garvermester som sin far, Johan Andreas. Jeg holder det for sannsynlig at Poul i Bragernes hører hjemme i denne familien, men jeg finner ham ikke i kirkebøkene rundt 1780-83. Det finnes også andre Bergwitz’er, så det kan være andre løsninger.

Er det noen som sitter på den dokumenterte sammenhengen her?

Endret av Gunnar Bolstad - Oslohistorie.no
korrektur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Jeg var faktisk i rikshospitalprotokollen, men antagelig  mens jeg forfulgte 1827-sporet. Så 1821 har simpelthen glippet for meg.

Da er det bare Pouls fødsel jeg lurer på, men siden Peter er hans forlover, styrker det jo inntrykket av at de er brødre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.