Lillian Ørndahl Skrevet September 12, 2018 Del Skrevet September 12, 2018 https://www.digitalarkivet.no/kb20070607650403 Høyre side 17 mai 1812. Far Jørgen Gamst, mor Inger Margrethe Røde, barn Johan Peter. Kan noen bekrefte disse opplysningene og eventuelt tyde resten? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Remi Skrevet September 12, 2018 Del Skrevet September 12, 2018 S. D. 1. Cfr. Hd. over Jørgen Gamst og Hustr. Inger Margrethe Rødes deres 1ste Barn, kaldet Johan Peter, født 23 Febr. Testes: Madame Thrine Heggel. Gamst, Madame Birgitta Emaus, og Jomfrue Kirsten Albertina Angell. Mandsfaddermessig David Plesner ordineret Lærer til Skiervøe, Jens Xstian Gamst Alteidet, Morten Jonsen Røde Worterøen. Barnets fødested Alteidet. Mod. indledet. Remi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Else B. Rustad Skrevet September 12, 2018 Del Skrevet September 12, 2018 5 minutter siden, Remi skrev: Mandsfaddermessig David Plesner ordineret Lærer til Skiervøe, ...Mandsfadderne: jeg David Plesner ordineret Lærer til Skiervøe;...osv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Remi Skrevet September 12, 2018 Del Skrevet September 12, 2018 Det har du helt rett i, Else B. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lillian Ørndahl Skrevet September 12, 2018 Forfatter Del Skrevet September 12, 2018 3 timer siden, Remi skrev: S. D. 1. Cfr. Hd. over Jørgen Gamst og Hustr. Inger Margrethe Rødes deres 1ste Barn, kaldet Johan Peter, født 23 Febr. Testes: Madame Thrine Heggel. Gamst, Madame Birgitta Emaus, og Jomfrue Kirsten Albertina Angell. Mandsfaddermessig David Plesner ordineret Lærer til Skiervøe, Jens Xstian Gamst Alteidet, Morten Jonsen Røde Worterøen. Barnets fødested Alteidet. Mod. indledet. Remi Wow, så flott! Men så snodig; kvinnene testes? Og madame; ser for meg vaiende fjær! 😄 Og Kristian med X... Tusen takk for hjelpen! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lillian Ørndahl Skrevet September 12, 2018 Forfatter Del Skrevet September 12, 2018 3 timer siden, Else B. Rustad skrev: ...Mandsfadderne: jeg David Plesner ordineret Lærer til Skiervøe;...osv. Ok, så det er David Plesner som skriver? Så han er klokker og lærer? Det var kanskje først og fremst kristendomskunnskap de hadde på skolen den gangen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Else B. Rustad Skrevet September 12, 2018 Del Skrevet September 12, 2018 22 minutter siden, Lillian Ørndahl skrev: Wow, så flott! Men så snodig; kvinnene testes? 😄 Testes er en forkortelse (latin) og betyr vitner/faddere.... 😉 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lillian Ørndahl Skrevet September 12, 2018 Forfatter Del Skrevet September 12, 2018 1 minutt siden, Else B. Rustad skrev: Testes er en forkortelse (latin) og betyr vitner/faddere.... 😉 Jeg tenkte faktisk det først da jeg leste, men så sto det mansfadderne etterpå. Men nåtidens begge-sidede faddere er vel egentlig feil, det kommer vel fra fader? At fadderne skal tre inn i fars sted og lede ungen til kristendommen hvis far faller fra? Det het gudmor på kvinnesiden da jeg var liten. Når begynte man med det? Egentlig kunne det vel ha hett fadder og modder nå? 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ann-Mary Engum Skrevet September 12, 2018 Del Skrevet September 12, 2018 https://kirken.no/nb-NO/daap/a-vare-fadder/ Lillian Ørndahl reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ann-Mary Engum Skrevet September 12, 2018 Del Skrevet September 12, 2018 https://lokalhistoriewiki.no/Leksikon:Fadder Lillian Ørndahl reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lillian Ørndahl Skrevet September 12, 2018 Forfatter Del Skrevet September 12, 2018 1 time siden, Ann-Mary Engum skrev: https://lokalhistoriewiki.no/Leksikon:Fadder Ja, det var vel omtrent slik jeg så det for meg. Men jeg visste ikke at det fulgte med slektskap i henhold til giftermål med fadderskapet i gamle dager. Så mange regler de hadde for alt mulig... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå