Gå til innhold
Arkivverket

Tyde dåp

Lillian Ørndahl
 Del

Recommended Posts

S. D. 1. Cfr. Hd. over Jørgen Gamst og Hustr. Inger Margrethe Rødes deres 1ste Barn, kaldet Johan Peter, født 23 Febr. Testes: Madame Thrine Heggel. Gamst, Madame Birgitta Emaus, og Jomfrue Kirsten Albertina Angell. Mandsfaddermessig David Plesner ordineret Lærer til Skiervøe, Jens Xstian Gamst Alteidet, Morten Jonsen Røde Worterøen. Barnets fødested Alteidet. Mod. indledet.

Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Remi skrev:

Mandsfaddermessig David Plesner ordineret Lærer til Skiervøe,

...Mandsfadderne: jeg David Plesner ordineret Lærer til Skiervøe;...osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Remi skrev:

S. D. 1. Cfr. Hd. over Jørgen Gamst og Hustr. Inger Margrethe Rødes deres 1ste Barn, kaldet Johan Peter, født 23 Febr. Testes: Madame Thrine Heggel. Gamst, Madame Birgitta Emaus, og Jomfrue Kirsten Albertina Angell. Mandsfaddermessig David Plesner ordineret Lærer til Skiervøe, Jens Xstian Gamst Alteidet, Morten Jonsen Røde Worterøen. Barnets fødested Alteidet. Mod. indledet.

Remi

Wow, så flott! Men så snodig; kvinnene testes? Og madame; ser for meg vaiende fjær!  😄  Og Kristian med X... Tusen takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Else B. Rustad skrev:

...Mandsfadderne: jeg David Plesner ordineret Lærer til Skiervøe;...osv.

Ok, så det er David Plesner som skriver? Så han er klokker og lærer? Det var kanskje først og fremst kristendomskunnskap de hadde på skolen den gangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Lillian Ørndahl skrev:

Wow, så flott! Men så snodig; kvinnene testes? 😄

Testes er en forkortelse (latin) og betyr vitner/faddere....  😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Else B. Rustad skrev:

Testes er en forkortelse (latin) og betyr vitner/faddere....  😉

Jeg tenkte faktisk det først da jeg leste, men så sto det mansfadderne etterpå. Men nåtidens begge-sidede faddere er vel egentlig feil, det kommer vel fra fader? At fadderne skal tre inn i fars sted og lede ungen til kristendommen hvis far faller fra? Det het gudmor på kvinnesiden da jeg var liten. Når begynte man med det? Egentlig kunne det vel ha hett fadder og modder nå? 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider