Arlene Hansen Skrevet September 13, 2018 Del Skrevet September 13, 2018 Hei! Bildet er fra Randi Bjørkviks notater. Det jeg lurer på er barn nr 1 og 3 og forkortelsen vanv—hvis det er det som står der. Kan det bety «vanvittig»? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar S. Ertesvåg Skrevet September 13, 2018 Del Skrevet September 13, 2018 (endret) Kanskje. Dette ser ut som notat frå eit skifte. Fasiten på spørsmålet finn du ved å finne skiftet. Med dato og stad oppgjeve, skulle ikkje det vere uoverkomeleg. Endret September 13, 2018 av Ivar S. Ertesvåg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nils Aksel Horvei Skrevet September 14, 2018 Del Skrevet September 14, 2018 Her i skiftet står det "Vanvittig" https://www.digitalarkivet.no/sk20090109721352 Hvorfor bruke (mer eller mindre gode) avskrifter når originalene er lett tilgjengelige? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arlene Hansen Skrevet September 15, 2018 Forfatter Del Skrevet September 15, 2018 Jeg har et (egentlig flere) handikap: Kan nesten ikke tyde noe av skriften, forstår ikke det gamle språket (selv etter transkribering), og henger overhode ikke med når det gjelder rettsspråket (landskyld, 1 skpd, 2 lpd i [gården], avløst... av sk 5 fj byggmalt, osv.. Det er gresk for meg). Jeg ser etter slektslinjene (familier, bosteder) for mine nærmeste i utlandet, men kan ikke gå inn i hvem kjøpte eller fikk hva og når og alt sånt. Har antagelig ikke nok leveår til det heller! Jeg er takknemlig for all hjelp med et prosjekt på mitt beskjedne nivå. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå