Gå til innhold
Arkivverket

Generalmajor Holsts Brigade 1809

Roy Egil Johansen
 Del

Recommended Posts

Riksarkivet vil iallfall ha en del relevant materiale her. I tillegg vil det også finnes noe på statsarkivene, men det vil være varierende hva som er bevart.

- For Bergenhus sitt vedkommende så har i sin tid Johannes Barstad jobbet med dette temaet og bl. a. gitt ut boka "Bergenhusingerne i Felten 1808-1811"

Du kan lese mer om militære ruller her:

https://www.arkivverket.no/utforsk-arkivene/eldre-historie--1814/soldater-i-kongens-tjeneste-1628-1814?q=grenader

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...

Ved Fredriksten festning i 1808 lå flere kompanier av Søndenfjeldske infanteri regiment. Både gevorpne og nasjonale. Disse var med på stormingen av Prestebakke 10. juni 1808.

Holst Brigade melder om falne i 1808 og en av dem er korporal Amund Thrane. Han er registrert i FT 1801 som bosatt i Fredrikshald og at han er gift og fikk en sønn i 1807 Hans hustru føder et barn etter at Amund har falt men barnet dør.

Så kommer spørsmålet. Jeg finner ikke familieforholdet til Amund Thrane. Han er 25 år i 1801. Jeg finner ikke når han gifter seg. Jeg finner ikke når han ble innrullert som soldat i Syndenfjeldske skarpskytter kompani. Kan noen hjelp meg med denne personen ? Jeg skulle kanskje ha vist dette men jeg spør likevel. Hvilket kompani i oppsettingen av gevorpne var skarpskytterkompani ? I henhold til Ovenstad var det 8 kompanier i gevorpne. Alle var musketerer. Men ett av disse ble da betegnet som skapskyttere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Helge Warberg skrev:

Ved Fredriksten festning i 1808 lå flere kompanier av Søndenfjeldske infanteri regiment. Både gevorpne og nasjonale. Disse var med på stormingen av Prestebakke 10. juni 1808.

Holst Brigade melder om falne i 1808 og en av dem er korporal Amund Thrane. Han er registrert i FT 1801 som bosatt i Fredrikshald og at han er gift og fikk en sønn i 1807 Hans hustru føder et barn etter at Amund har falt men barnet dør.

Så kommer spørsmålet. Jeg finner ikke familieforholdet til Amund Thrane. Han er 25 år i 1801. Jeg finner ikke når han gifter seg. Jeg finner ikke når han ble innrullert som soldat i Syndenfjeldske skarpskytter kompani. Kan noen hjelp meg med denne personen ? Jeg skulle kanskje ha vist dette men jeg spør likevel. Hvilket kompani i oppsettingen av gevorpne var skarpskytterkompani ? I henhold til Ovenstad var det 8 kompanier i gevorpne. Alle var musketerer. Men ett av disse ble da betegnet som skapskyttere?

Du bør kanskje opprette eget tema om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.