Gå til innhold
Arkivverket

Sperret bilde og adopsjon

Marita Kristiansen
 Del

Recommended Posts

Hei 🙂
Jeg driver med slektsforskning og prøver å finne ut litt mer om min fars side da jeg ikke har noe kontakt med den delen. 
Min farfar er født i 1939 og den er da sperret på nett, han ble også adoptert i rundt 1942-1943. 

Det jeg lurer på er om jeg kan se de kirkebøkene fra 1939 hvis jeg kommer til dere eller er de «sperret» hos dere også?
Og muligens adopsjonspapirerene?
Prøver å finne navnet til min oldefar. 

Mvh
Marita Kristiansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, MaritaK skrev:

Det jeg lurer på er om jeg kan se de kirkebøkene fra 1939 hvis jeg kommer til dere eller er de «sperret» hos dere også?
Og muligens adopsjonspapirerene?

Opplysninger om adopsjonssaker er taushetsbelagte i 100 år. Du kan lese om Arkivverkets praksis her: https://www.arkivverket.no/dokumentasjon/farskap-og-adopsjon/adopsjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

Opplysninger om adopsjonssaker er taushetsbelagte i 100 år. Du kan lese om Arkivverkets praksis her: https://www.arkivverket.no/dokumentasjon/farskap-og-adopsjon/adopsjon

Men kirkebøker fra 1939 da? Er det mulig å få se i de på riksarkivet selvom de er sperret på nett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, MaritaK skrev:

Men kirkebøker fra 1939 da? Er det mulig å få se i de på riksarkivet selvom de er sperret på nett?

Kirkebøkene oppbevares i statsarkivene. Kirkebøker med fødte og døpte fra så nær fortid lånes ikke ut på lesesalen, da det vil være adopsjonsopplysninger i dem.

Jeg viser igjen til Arkivverkets informasjon om adopsjon: "Taushetsplikten for opplysninger om adopsjon er satt til 100 år etter forvaltningslovforskriften. Det er først og fremst den adopterte selv som har krav på opplysninger om egen adopsjonssak. Hvis den adopterte ikke lenger lever, kan etterkommere av den adopterte få opplyst hvem de opprinnelige foreldrene til adoptivbarnet er. [...] For nasjonale adopsjonssaker før 1. desember 1999 er det fylkesmannen som gir innsyn. Dette betyr at den adopterte må kontakte [...] fylkesmannen for opplysninger om biologiske foreldre."

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.