Gå til innhold
Arkivverket

Hvor i Bergen ble Anne (Marthe) Malene Torbjørnsdatter født, dvs gateadresse eller hvor moren bodde.

Terje Hammer Aarland
 Del

Recommended Posts

Jeg lurer på om det er mulig å finne ut hvilken bostedsadresse moren til Marthe Malene Torbjørnsdatter hadde da Marthe Malene ble født. Det er mest sannsynlig en skrivefeil i kirkeboken da Marthe Malene ble døpt. Hun ble født 16. april 1827 og døpt ca 27. april. I kirkeboken for Bergen Domkirke er det oppgitt at foreldrene var Torbjørn Olsen og Anne Gurine Andreasdatter, men få måneder etter fødselen kom moren under Fattigvesenets omsorg og da blir det oppgitt at moren til Marte (Anne) Malene Torbjørnsdatter er Anne Randine Andreasdatter. I kirkeboken er det oppgitt at barnet heter Marthe Malene, men senere brukes nesten bare navnet Anne Malene, dette muligens pga Torbjørn Olsens første kone het Anne Malene.

Jeg trodde i mange år at det som stod i kirkeboken var rett, men den Anne Gurine Andreasdatter som er oppgitt der, het egentlig ikke Andreasdatter, men Gundersdatter. Dåpsfølget da Marthe (Anne) Malene Torbjørnsdatter ble døpt virker litt merkelig synes jeg. En Madam som hadde sitt arbeidssted i de nyrestaurerte husene på Nøstet, en pige og tre hollandske matriser og så denne Anne Gurine som skulle være moren. Hvordan kan presten ha misoppfattet fornavnet og forvekslet Anne Gurine og Anne Randine? Var Randine et uvanlig navn eller er det rett og slett feilskrevet? Jeg har fått dokumentert fra Bergen Byarkiv at det var Anne Randine Andreasdatter som var forlovet med Torbjørn Olsen og at de hadde datteren Anne (Marthe) Malene sammen.

Da Torbjørn Olsen ble livstidsslave ble alle tre barna til Anne Randine satt ut på landet:

Anne (Marthe) Malene (ble min tippoldmor)

Jahnn (jeg har funnet hans etterslekt)

Karen (henne finner jeg ikke igjen, bortsett fra at da hun ikke var under Fattigvesenets omsorg lenger fikk hun seg hus ost på Nygård i Bergen.

Men mitt spørsmål var egentlig, hvor bodde Anne Randine Andreasdatter da Marthe (Anne) Malene ble født?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at det som har vært skrevet om dette før har vært et blindspor i forhold til moren. Jeg trodde at det som stod i kirkeboken var korrekt, noe som det viser seg ikke å være. Moren var Anne Randine, hun hadde tre barn med tre forskjellige fedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Terje Aarland skrev:

Men mitt spørsmål var egentlig, hvor bodde Anne Randine Andreasdatter da Marthe (Anne) Malene ble født?

«15de Rode No. 83» står det i dåpsinnførselen.

På rodekartet fra 1888 er dette (Nr.83) et ganske stort område som idag ligger på strekningen Vestre Torggate, Olav Kyrres gate – Christies gate, øverst mot Nygårdshøyden. Hva dette var i 1827 vites ikke, men det var ‹på landet› mer eller mindre.

EDIT: Kirkeboksiden etter den lenkete over, er samme side i klarere skanning.

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du forsatt er interessert:

På Utsnitt avBergenskart fra 1868   (original [må gå inn på fanen som heter «historiske» og velge 1868]) er området en del av Sukkerhusengen. En del bygninger er markért på kartet – uten navngivelse, men tatt i betraktning både at det er en ‹viss avstand› mellom 1827 og 1868 og at det lenkete kart har en særdeles dårlig oppløsning (Utydellig skrift)  så må man vel bare innsé at nøyaktig bosted ikke kan finnes. Personlig har jeg et utall aner som jeg kun fant en omtrentlig adresse på, og jeg har omsider slått meg til ro med dét. Sånn er livet – (og slektsgranskningen ) 😉

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at (Anne) Marthe Malene ble født på Nøstet dvs visavis Sukkerhusbryggen? Dette siden det var trolig der moren livnære seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.9.2018 den 16.11, Terje Aarland skrev:

en pige og tre hollandske matriser

Alle Hollandske Matroser, står det om de siste fadderne, ikke matriser!

• Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Terje Aarland skrev:

Kan det være at (Anne) Marthe Malene ble født på Nøstet dvs visavis Sukkerhusbryggen? Dette siden det var trolig der moren livnære seg?

Nøstet hørte til 5 og 6 Rode. Ved dåpen står som bosted 15 Rode Nr. 83. Jfr #5.

Mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for presiseringer av mulig bosted for moren

Men likevel må kirkeboken være feil ettersom det er Anne Randine Andreasdatter som blir oppgitt som mor da hun kom under Fattigvesenets omsorg. Kan den som har skrevet kirkeboken ha forvekslet navnene Gurine og Randine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Terje Aarland skrev:

Takk for presiseringer av mulig bosted for moren

Men likevel må kirkeboken være feil ettersom det er Anne Randine Andreasdatter som blir oppgitt som mor da hun kom under Fattigvesenets omsorg. Kan den som har skrevet kirkeboken ha forvekslet navnene Gurine og Randine?

Det kan vel tenkes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene til Anne Randine Andreasdatter var:

Andreas Jensen f.ca 1752 og Karen Jensen Johanisdatter f. ca 1763 (Manger?) Foreldrene til Anne Randine bodde i Bergen. Kanskje det var deres bostedsadresse som ble oppgitt da barnet til Anne Randine ble døpt. Hvorfor det står Marthe Malene i kirkeboken er også en "gåte" ettersom navnet Anne Malene blir brukt for det meste, men Marthe Malene blir også brukt i noen sammenhenger.

Endret av Terje Aarland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.