Gå til innhold
Arkivverket

Karl / Carl Larson


Tove Tjøstheim Eek
 Del

Recommended Posts

Leter etter urmaker Karl  Larsen f i Norge . Jeg undres hvor i Norge han  ble født ,  han emigrerer til   14 april 1887 til Elgin i USA. Han immigrerer fra Christiania.

Når han dør i bilulykke 17 desember 1928, i Sangamon i USA, står i en liten notis i en amerikansk avis, at han er født 20 november 1866 i Christiania. Han er gravlagt i Springfield i Sangamon ----desember 1928 på Memorial Lane i Springfield. Spørsmålet er om hvor Karl Larsen er fra i Norge, og når han er født, 20 november1865 eller 1866. Hadde vært fint å få vite dette.

 

Tove 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, dette er så avgjort ikke mitt spesialfelt (om jeg har noen . . ), men når Carl Larson emigrerer og jeg er i besittelse av adskillige reproduskjoner av bilder malt/tegnet av hans svenske navnebror, så blir jeg jo litt fnisende nysgjerrig. 😉 

 

Gjorde et søk i folketellingene -75 og -85 og fikk følgende resultat for Oslo (Xania):

 

Søk på Karl/Carl Lars*

 

Har ikke kapasitet eller kunnskap nok til å følge dette opp, og søket er jo så ‹A-4› som det vel går an, (Så du har vel allerede vært ‹der›, Tove) men likevel . . . Så får i hvert fall ‹søkeraceren› Ann-Mary seg forhåpentligvis en god latter en mandagskveld 😉

 

EDIT: Det er faktisk mandag i dag . . [søndagskveld endret til mandags-ditto]

 

I beste mening og med vennlig hilsen

 

Endret av Even Stormoen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Even Stormoen skrev:

Ok, dette er så avgjort ikke mitt spesialfelt (om jeg har noen . . ), men når Carl Larson emigrerer og jeg er i besittelse av adskillige reproduskjoner av bilder malt/tegnet av hans svenske navnebror, så blir jeg jo litt fnisende nysgjerrig. 😉 

 

Gjorde et søk i folketellingene -75 og -85 og fikk følgende resultat for Oslo (Xania):

 

Søk på Karl/Carl Lars*

 

Har ikke kapasitet eller kunnskap nok til å følge dette opp, og søket er jo så ‹A-4› som det vel går an, (Så du har vel allerede vært ‹der›, Tove) men likevel . . . Så får i hvert fall ‹søkeraceren› Ann-Mary seg forhåpentligvis en god latter en søndagskveld 😉

 

I beste mening og med vennlig hilsen

 

 

Neida,Even.Jeg ler ikke av deg,vet du.

 

Men,er det ikke mandagskveld?  🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ann-Mary Engum skrev:

Men,er det ikke mandagskveld?  🙂

 

Så avgjort – gubevarremævæl. Redigert i innlegget over omtrent samtidig med ditt milde spørsmål 😉

 

Mvh

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, Even Stormoen said:

Søk på Karl/Carl Lars*

 

Given that the emigration list shows him as "Karl J. Larsen", I would think the Carl Johan Larsen in Even's list (https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01053257109416) is perhaps the most promising candidate.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definitely. He is ‹Lærling› [apprentice] and in the household of No. 008 on the list, G.A. Wigforss – «Uhrmager» [watchmaker] Bingo!

 

Reg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vi vet så langt I Amerikanske kilder er fødselsåret til Karl notert som 1866 , bortsett fra gravsteinen, der  står det 1865 . Og  i folketellingen 1885 står han som f i Kristiania , alder 21. Det blir å ta  for seg alle kirkebøkene for Kristiania for årene 1865 og 1866 , bør nok ta med Aker også.

 

KARL LARSEN GIFTER seg 1 JULI 1890 med ANDREA JACOBSEN i Sangamon i USA. 
 Andrea Jacobsen var født 6 september 1871 på Rikshospitalet i Kristiania,
 Foreldrene er ugift Herman Olav Hermansen (1843-1922)og pige Marie Jacobsen (1852-1915). Disse blir ikke gift, men Marie gifter seg 15 oktober 1871 med Hans Jacob Jacobsen i Grønland kirke i Kristiania. Andrea bruker Jacobsen som etternavn.

 

Tove 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er nok Karl Larsen funnet , i kirkebok for Grønland ,  i årsskiftet 1865 -1866 f 2 nov. 1865 og døpt 14 1 1866 .

 

og konfirmert i  samme menighet i 4 4 1880 . Finner han også både i 1865 telling og 1875 tellingen , riktig nok som Karl Hansen, siden far heter Hans Larsen og mor Josefine Kathrine Ingemund.

Da betrakter jeg denne saken som løst. 

Tusen takk til dere som var med og hjalp.

Tove 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.