Gå til innhold
Arkivverket

Olav Haraldsson, "helgenkongen" igjen

Per Otto Egeberg Asak
 Del

Recommended Posts

DET JEG VIL DISKUTERE HER ER DEN SISTE BOKEN OM OLAV HARALDSON, Kongens reise ved  Askim, Stenvik, Storsul og Tromsdal. utgitt på Museumsforlaget 2015. Jeg har ikke sett noen anmeldelser av denne boken. Hvis noen veit det så kom med tips.

Boken er laget med en meget god design, men hva med innholdet?

Når det gjelder genealogien bygger den mest på Titlestads antagelser. "Olav Haraldsson tilhører Hårfagreætta". Claus Krag betraktninger har kommet i bakgrunnen, og er bare så vidt nevnt. Som nevnt kom Krag med andre konklusjoner om Harald Hårfagres ætt enn det som står i f.eks Snorres Kongesagaer, skrevet ca 300 år seinere.

Det finnes en seiglivet myte om Olav Haraldssons opphav. Det første om Olavs slekt som dukker opp i søket på internett er "Store Norske" nettservise hvor det står: "sønn av Åsta Gudbrandsdatter og Harald Grenske som antas og være sønnesønns sønn av Harald Hårfagre." Kildene til denne påstanden kommer nærmere 200 år etter Olav Haraldssons død. Hva veit vi om Harald Grenskes opphav?. Han kan jo like gjerne være av den danske kongeslekten, siden Harald Grenske var konge i Viken som da lå under Harald Blåtann i Danmark ( Merk det som står på Jellingesteinen )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.innherred.no/kultur/article11357906.ece

Jeg har ikke lest Olav Haraldsson, Kongens reise, så jeg kan ikke uttale med om hva som står i den.

Men, jeg er uenig med deg i at Titlestad sine antagelser er at "Olav Haraldsson tilhører Hårfagreætta". Titlestad har i to av sine bøker som omhandler bl.a. Olav Haraldsson, i boken "Norge i vikingtid" fra 2011 skriver han på side 248: "Selv lanserte han seg [Olav Haraldsson] som ætling av Harald Hårfagre og hevdet at han derved hadde krav på den norske tronen. Ættegrunnlaget ble på 1900-tallet bestridt av flere norske historikere, og saken er ennå slett ikke avklart. Like fullt må det sies at hans kongetittel hang nøye sammen med faren, Harald Grenske." Og i boken "Olav den hellige" fra 2013 så skriver Titlestad at der er mange tillitsfulle opplysninger om Olav Haraldsson sin far Harald Grenske, men han nevner ikke Harald Grenske sin påståtte far med et eneste ord. Så konklusjonen jeg trekker fra dette er at Titlestad og Krag er enige om at Olav Haraldsson sin tilknytning til Harald Hårfagre er tvilsom og langt fra bevist (ergo en slik linje bør kuttes i alle slektstrær der en slik link er til stede).

Jeg har hatt en samtale med historiker Tore Skeie i sommer, som kommer ut med boken https://www.haugenbok.no/Generell-litteratur/Historie/Hvitekrist/I9788205485273 i høst angående Olav Haraldsson, og han er helt enig med Titlestad og Krag. Harald Grenske er Olav sin far. Hvem som er Harald Grenske sine aner er helt i det blå. Ergo bør Olav Haraldsson sine aner stoppe ved Harald Grenske i farslinjen.

Det er ikke bevist hvem som er Harald Grenske sine aner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Remi

Helt urelatért til emnet, men jeg stusser fremdeles over at du, etter så mange år og med så mange kunnskapsrike, generøst veiledende og innsiktsfulle bidrag på diverse fora her, fortsatt har et ‹avatarisk› visningsnavn?

‹Forumpolitiet› er ellers raskt ute med å oppfordre nye brukere til å følge forumreglene ang. ovennenvte . . .

Så vi «Aktive» brukere burde vel gå foran med et slags godt eksempel? Kan ellers virke som at reglene ikke gjelder for ‹garvete veteraner› men kun for ‹førstereis›.  – Min sølle mening.

Navnet ditt vises riktignok i profilen din (e-postadressen) men likevel . . .? Der stusses 😉

I beste mening og med vennlige hilsner

Endret av Even Stormoen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Even, mitt fornavn og etternavn står nederst i signaturfeltet i alle mine innlegg klart og tydelig for alle som er interessert. På samme måte som du har signert Even S.

Det er helt i henhold til hva jeg har oppfattet er tillatt. Så har jeg besvart ditt urelaterte emne.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Remi skrev:

Even, mitt fornavn og etternavn står nederst i signaturfeltet i alle mine innlegg klart og tydelig for alle som er interessert. På samme måte som du har signert Even S.

Det er helt i henhold til hva jeg har oppfattet er tillatt. Så har jeg besvart ditt urelaterte emne.

For ordens skyld kan det være greit å nevne at det tilsynelatende er flere varianter av forum-applikasjonen. I mobilversjonen er det ikke mulig å se det nevnte signaturfeltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat fra regelverk

Du må registrere deg før du deltar i diskusjonene. Oppgi fullt navn og korrekt e-postadresse og bruk fullt navn som visningsnavn.

Signaturfelt nede viser ikke uten at en er pålogget. Med visningsnavn, så er det navnet som står oppe på venstre side.

Oddvar S.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boka om Olav Haraldsson fra 2015 (Kunskapsforlaget)  side 21-24 viser med tydelighet at de har brukt Titlestad som kilde. Men jeg finner ikke kilden fra Titlestad hvor? Jeg har lest Norge i Vikingtid av Titlestad og han sier ikke direkte at Olav Haraldsson stammer fra Hårfagreætta, noen denne boka hevder.  jeg vil likevel påstå at det er stor skilnad om tolkningen av Hårfagre mellom C Krag og Titlestad. 

Diskusjonen om signatur hører hjemme i en annen tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per Otto, det er lite respons her.

Du bør kanskje avgrense eller spesifisere mer nøyaktig hva du lurer på.

Vi har allerede et problem med at forfatterne av "Olav Haraldsson, Kongens reise" sier de bruker Titlestad som kilde uten at det kommer tydelig fram hvor dette står. Noen mulighet til å kontakte forfatterne og få deres svar på dette? Dette bør de kunne svare på. Ja, det er kanskje en skilnad mellom Krag og Titlestad, men jeg heller fremdeles til at de tilhører samme leir: Olav den Hellige var ikke en etterkommer av Harald Hårfagre. Og det er mange historikere som mener dette, og samtidig mener at Snorre ikke er til å stole på i denne sammenhengen, Schreiner for nesten 100 år siden, og Tore Skeie pr i dag, i tillegg til Krag og Titlestad. Jeg ser fram til Skeie's bok som kommer ut i løpet av høsten.

Remi

Endret av Remi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.