Gå til innhold
Arkivverket

Rettsak/dom Nordre Søndmørs Fogderi

Tor Kvien
 Del

Recommended Posts

4 minutter siden, Tor Kvien skrev:

Jeg er på jakt etter kopi av en Høiesteretsdom 13/10 1875.  Hvor kan jeg sende forepørsel?

Arkivet etter Høyesterett oppbevares i Riksarkivet. Voteringsprotokoller til og med 1864 er for øvrig tilgjengelige i Digitalarkivet, men det hjelper ikke deg i dette tilfellet.

Uavhengig av om et arkiv oppbevares i Riksarkivet eller i et av statsarkivene, skal forespørsler om oppslag sendes inn via et av Arkivverkets bestillingsskjemaer. I dette tilfellet skal du velge skjemaet for "andre henvendelser".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

Dommen vil sannsynligvis også være gjengitt i Norsk Retstidende, som formodentlig er tilgjengelig hos Nasjonalbiblioteket.

Desverre finner jeg ikke dette tidsskriftet ved søk på Nasjonalbibliotekets søkeside, men jeg har sendt inn en forspørsel til Arkivverket på forskrevet blankett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke online, nei, men det er da registrert der:

https://bibsys-almaprimo.hosted.exlibrisgroup.com/primo-explore/fulldisplay?docid=TN_crlocm01760483&context=PC&vid=BIBSYS&search_scope=default_scope&tab=default_tab&lang=no_NO

Sjekket jobbens bibliotek: Finner ingen dom av 13. oktober 1875 i Nordre Sundmøre, kun en sak i Rt-1875-804, Nordre Bergenhus Amt, menedssak, sak mot Ole Jørgen og Ole Bertel Rasmussen.

Fant ingen dom på nevnte dato i Rt-1876. Hva handler saken din om?

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Jeg vet egentlig ikke hva saken dreide seg om, og det er det jeg er på jakt etter.  Vi finner ham på Tukthuset i Bergen, og opplysningene om Høyesteretssdommen lå på det gamle Digitalarkivet, men er nå borte.  Her er det jeg har:

Ole Jørgen Rasmusen Humborstad* tukthuset i Bergen:

Dømt til 6 år og 4 mnd.

Forbrydelse mod Straffelovens Kap 12 § 1

Nordre Søndmørs Fogderi.
Høiesteretsdom 13/10 1875

Satt inn: 1875-11-20
Løslatt:  1879-07-05

Inn- og utsjekking fra Tukthuset i Bergen ligger på DA. Men den saken du viser til kan helt sikkert stemme. Paragrafen det vises til kan stemme med mened. 

Jeg ser bosted er transkribert Sandvigen(?), men det skal nok være Davigen.

https://www.digitalarkivet.no/view/84/pc00000000323033

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
På 5.11.2018 den 10.51, Tor Kvien skrev:

Jeg vet egentlig ikke hva saken dreide seg om, og det er det jeg er på jakt etter.  Vi finner ham på Tukthuset i Bergen, og opplysningene om Høyesteretssdommen lå på det gamle Digitalarkivet, men er nå borte.  Her er det jeg har:

Ole Jørgen Rasmusen Humborstad* tukthuset i Bergen:

Dømt til 6 år og 4 mnd.

Forbrydelse mod Straffelovens Kap 12 § 1

Nordre Søndmørs Fogderi.
Høiesteretsdom 13/10 1875

Satt inn: 1875-11-20
Løslatt:  1879-07-05

Inn- og utsjekking fra Tukthuset i Bergen ligger på DA. Men den saken du viser til kan helt sikkert stemme. Paragrafen det vises til kan stemme med mened. 

Jeg ser bosted er transkribert Sandvigen(?), men det skal nok være Davigen.

https://www.digitalarkivet.no/view/84/pc00000000323033

På 20.9.2018 den 15.03, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

Arkivet etter Høyesterett oppbevares i Riksarkivet. Voteringsprotokoller til og med 1864 er for øvrig tilgjengelige i Digitalarkivet, men det hjelper ikke deg i dette tilfellet.

Uavhengig av om et arkiv oppbevares i Riksarkivet eller i et av statsarkivene, skal forespørsler om oppslag sendes inn via et av Arkivverkets bestillingsskjemaer. I dette tilfellet skal du velge skjemaet for "andre henvendelser".

Da har jeg fått tilsendt skannet kopi av saken som dermed er løst.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider