Gå til innhold
Arkivverket

Reisemåte til Europa i 1920?

Anne C. Eriksen
 Del

Recommended Posts

Hvordan reiste man når man skulle til Frankrike i 1920? Reiste man vanligvis med båt til Tyskland? Og så videre med tog? Finnes det noe sted jeg kan finne ut dette?

En ung mann reiste i april 1920 fra Kristiania med båt, målet var Paris. I et intervju 40 år senere har han sagt at han ikke hadde råd til båtreisen, og at han fikk hyre (skrelte poteter) og reiste fra Kristiania via England og derfra til Frankrike med båt (jeg er usikker på om dette er sant). Finnes det mannskapsruller for sjømenn fra Kristiania til England i 1920?

Jeg har lest en biografi om et forskerpar som skulle til Frankrike, der det står at de reiste med båt, og videre med tog. Jeg antar de reiste med båt til Tyskland? Eller Danmark? Finnes det passasjerlister for båtene fra Kristiania?

Finnes det noe sted jeg kan lete etter informasjon om reisemåte til Europa på 20-tallet? Hvilke båter som gikk til Tyskland. Hvilke togruter som gikk videre til Paris.

vennlig hilsen

Anne C. Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.