Gå til innhold
Arkivverket

Skifteprotokoll for Ålesund 1916/1917

Synøve Heen
 Del

Recommended Posts

Hei.

Jeg forsøker å finne ut mer om Klara Amanda Hessen født 9. mars 1890 i Ålesund. Død samme sted i 1916.

Det jeg ønsker å vite er:
Når, hvor og hvordan hun døde. Hun var gift med sjømann Nikolai Hessen. Fikk de barn?
Jeg er usikker på om hun døde i Ålesund, men hun var født der, gift i Trondheim (antagelig fordi ektemannen var innom den havnen), men det er annonsert fra Ålesund.

Se vedlagte annonse "Proklama og arveindkaldelse"

Jeg har kontaktet Statsarkivet i Trondheim siden de (i følge andre slektsforskere) har arkivet fra Ålesund, men er usikker på standardbrevet jeg fikk fra dem og forsøker derfor denne kanalen også.
Jeg er takknemlig for all info om hvor jeg kan finne mer om dette.

Hessen Klara Amanda ann.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vielsen. Grethe Flood. Det er hennes død jeg etterlyser mer informasjon om.

• Ja, ektemannen er gravlagt i Oslo. Han sluttet på sjøen og jobbet i flere år på en gård i Østfold. 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Synøve Heen skrev:

Jeg har vielsen. Grethe Flood. Det er hennes død jeg etterlyser mer informasjon om.

• Ja, ektemannen er gravlagt i Oslo. Han sluttet på sjøen og jobbet i flere år på en gård i Østfold. 

Det er flott at Grethe har funnet vielsen og lagt inn lenke.

Husk at vi hjelpere ikje vet hvilken info du sitter på. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ann-Mary Engum skrev:

Det er flott at Grethe har funnet vielsen og lagt inn lenke.

Husk at vi hjelpere ikje vet hvilken info du sitter på. 🙂

Jeg tenkte kanskje at siden de var gift i Trondheim, kan det eventuelt være et spor mht dødssted. 🙂 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Synøve Heen skrev:

men hun var født der, gift i Trondheim (antagelig fordi ektemannen var innom den havnen)

Ooops, den overså jeg i farta! Der står det jo at hun ble gift i Trondheim! I vielsen står det forresten at ektemannen var kvartermester. 

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Grethe Flood skrev:

Ooops, den overså jeg i farta! Der står det jo at hun ble gift i Trondheim! 

Ja,det står det.Men ikke når. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg setter stor pris på at dere forsøker å hjelpe meg, men som jeg skrev så har jeg all informasjon jeg trenger bortsett fra det om hennes dødsfall. Jeg har lett under døde i kirkebøkene for Ålesund, Borgund, Giske, Trondheim Domkirke og et par andre steder i Trondheim. Jeg tror ikke at de bodde der. Kun at de giftet seg i Trondheim domkirke Nov 7 1914.

I følge Proklama annonsen vil jeg tro at hun døde i Ålesund. Mannen var til sjøs. Det jeg forsøker å finne er skifteprotokollen hvor dødsfallet og evt. arv står oppført. Der håper jeg det står noe om hvor hun døde og om det var noen barn etter dem.

Jeg har sendt forespørsel til Statsarkivet i Trondheim, men har bare fått et "standardsvar" tilbake i tillegg til første bekreftelse for mottatt henvendelse. 

Jeg har forsøkt å finne skifteprotokollen på Arkivverket / Digitalarkivet uten hell.

Endret av Synøve Heen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Synøve Heen skrev:

Hei.

Jeg setter stor pris på at dere forsøker å hjelpe meg, men som jeg skrev så har jeg all informasjon jeg trenger bortsett fra det om hennes dødsfall. Jeg har lett under døde i kirkebøkene for Ålesund, Borgund, Giske, Trondheim Domkirke og et par andre steder i Trondheim. Jeg tror ikke at de bodde der. Kun at de giftet seg i Trondheim domkirke Nov 7 1914.

I følge Proklama annonsen vil jeg tro at hun døde i Ålesund. Mannen var til sjøs. Det jeg forsøker å finne er skifteprotokollen hvor dødsfallet og evt. arv står oppført. Der håper jeg det står noe om hvor hun døde og om det var noen barn etter dem.

Jeg har sendt forespørsel til Statsarkivet i Trondheim, men har bare fått et "standardsvar" tilbake i tillegg til første bekreftelse for mottatt henvendelse. 

Jeg har forsøkt å finne skifteprotokollen på Arkivverket / Digitalarkivet uten hell.

Kan ikke se at det ligger noen dødsfallsprotokoll tilgjengelig for Ålesund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg har lett på feil sted i Digitalarkivet / Riksarkivet. Er det andre steder - bortsett fra skifteprotokoller og kirkebøker som kan ha informasjon om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

Kan ikke se at det ligger noen dødsfallsprotokoll tilgjengelig for Ålesund.

Mener du skifteprotokollen eller kirkebøker? Eller er det en annen variant som heter dødsfallsprotokoll som jeg ikke har vært klar over?

Endret av Synøve Heen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Gunnar Sigdestad skrev:

Lensmannens dødsfallsprotokoll plar vere nyttige, men berre få av dei er scanna.

Takk. Jeg kan forsøke der. Hvor tror du de er oppbevart i dag? Ligger de fremdeles hos politiet eller i Statsarkivet i Trondheim?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Synøve Heen skrev:

Mener du skifteprotokollen eller kirkebøker?

Jeg mener dødsfallsprotokoller,hvor info om dødsdato/dødssted,samt arvinger er oppgitt.

Men finner ingen for Ålesund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ann-Mary Engum skrev:

Jeg mener dødsfallsprotokoller,hvor info om dødsdato/dødssted,samt arvinger er oppgitt.

Men finner ingen for Ålesund.

OK. Takk. Jeg har ikke fått med meg dem. Da lærte jeg noe nytt i dag også 🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte du skjemaet i # 6 da du kontaktet arkivet?

Man pleier først å få en bekreftelse på at saken er mottatt.

Så kan det gå noen uker innen man får det endelige svaret på forespørselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du henvender deg til Arkivverket, må du bruke ett av skjemaene eller sende henvendelsen i vanlig post. Da er det nok skjemaet Ann-Mary viser til i #6 som er mest aktuelt for deg. 

Giftet forresten Nikolai seg på nytt?

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

Brukte du skjemaet i # 6 da du kontaktet arkivet?

Man pleier først å få en bekreftelse på at saken er mottatt.

Så kan det gå noen uker innen man får det endelige svaret på forespørselen.

Jeg husker ikke hvilket nr. skjemaet har, men jeg sjekket lenken din og den ber om det samme som den jeg sendte inn. Se vedlegg.

Hessen Klara Amanda etterlysning.pdf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Grethe Flood skrev:

Når du henvender deg til Arkivverket, må du bruke ett av skjemaene eller sende henvendelsen i vanlig post. Da er det nok skjemaet Ann-Mary viser til i #6 som er mest aktuelt for deg. 

Giftet forresten Nikolai seg på nytt?

Nei, så vidt jeg har kunnet se / finne ut så gjorde han ikke det. De han er gravlagt sammen med er søsken og deres ektefeller etc.

Endret av Synøve Heen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Grethe Flood skrev:

Dette ser jo helt riktig ut! 😄 

Takk. Da har jeg i hvert fall gjort det riktig. Jeg får bare være tålmodig og se om det kommer noe fra Statsarkivet i Trondheim etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider