Gå til innhold
Arkivverket

Oppslag i norskamerikansk avis

Stian Myrabø Løkeberg
 Del

Recommended Posts

I Brønnøysunds Avis 3. oktober 1985 kunne man lese at man hadde fått tak en avskrift av et brev, skrevet av min tippoldefar Petter Anton Pettersen (1866-1962), til Decorah-Posten som er en norskamerikansk avis i Decorah, Iowa, USA. Det er ikke datert, men Brønnøysunds Avis skriver at det trolig er fra 1952. Jeg hadde satt stor pris på om noen kunne ha funnet den aktuelle avisartikkelen i Decorah-Posten. Mulig han skrev seg "Anton Petersen Holand", "P. A. Petersen" eller noe slikt. Det virker kanskje litt håpløst, men mulig at den er søkbar og at noen kan finne det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes på mikrofilm på NB ... Om den må forhåndsbestilles eller kan tas når man er der, vet jeg ikke. Men jeg kan kanskje ta en titt neste uke en gang.

DTH

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært snilt av deg. Det er kanskje ikke så enkelt å lete når man ikke har en eksakt dato å forholde seg til, men heldigvis utkom ikke avisen så ofte - bare en gang i uken. Så det er nok mulig å finne det, selv om den kanskje ikke er digitalisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stor interesse for norskamerikansk emigrasjonshistorie, så en sjekk i Deocrah-Posten vil være av egeninteresse også. Jeg har sendt en e-post til NB for å høre om det bare er å troppe opp på NB, eller om jeg må bestille på forhånd. Planlegger tur til NB onsdag.

DTH

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var visst bare å troppe opp på NB, blir jeg fortalt. Men jeg tror jeg nøyer meg med en gjennomgang av 1952-årgangen, så finner jeg ikke noe for det året må du nok ta turen dit selv ved leilighet ...

DTH

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.