GĂ„ til innhold
Arkivverket

Oppslag i norskamerikansk avis

Stian MyrabĂž LĂžkeberg

Recommended Posts

I BrÞnnÞysunds Avis 3. oktober 1985 kunne man lese at man hadde fÄtt tak en avskrift av et brev, skrevet av min tippoldefar Petter Anton Pettersen (1866-1962), til Decorah-Posten som er en norskamerikansk avis i Decorah, Iowa, USA. Det er ikke datert, men BrÞnnÞysunds Avis skriver at det trolig er fra 1952. Jeg hadde satt stor pris pÄ om noen kunne ha funnet den aktuelle avisartikkelen i Decorah-Posten. Mulig han skrev seg "Anton Petersen Holand", "P. A. Petersen" eller noe slikt. Det virker kanskje litt hÄplÞst, men mulig at den er sÞkbar og at noen kan finne det. :)

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Finnes pÄ mikrofilm pÄ NB ... Om den mÄ forhÄndsbestilles eller kan tas nÄr man er der, vet jeg ikke. Men jeg kan kanskje ta en titt neste uke en gang.

DTH

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Det hadde vÊrt snilt av deg. Det er kanskje ikke sÄ enkelt Ä lete nÄr man ikke har en eksakt dato Ä forholde seg til, men heldigvis utkom ikke avisen sÄ ofte - bare en gang i uken. SÄ det er nok mulig Ä finne det, selv om den kanskje ikke er digitalisert.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Jeg har stor interesse for norskamerikansk emigrasjonshistorie, sÄ en sjekk i Deocrah-Posten vil vÊre av egeninteresse ogsÄ. Jeg har sendt en e-post til NB for Ä hÞre om det bare er Ä troppe opp pÄ NB, eller om jeg mÄ bestille pÄ forhÄnd. Planlegger tur til NB onsdag.

DTH

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Det var visst bare Ä troppe opp pÄ NB, blir jeg fortalt. Men jeg tror jeg nÞyer meg med en gjennomgang av 1952-Ärgangen, sÄ finner jeg ikke noe for det Äret mÄ du nok ta turen dit selv ved leilighet ...

DTH

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Logg inn for Ă„ kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nÄ
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) pÄ sine nettsider for Ä levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for Ä akseptere bruk av cookies.