Gå til innhold
Arkivverket

Nils Henriksen og Guru Olsdatter Tynset og Stange Hedmark

frank olsen
 Del

Recommended Posts

Jeg har et slektledd som jeg ikke kommer videre med å håper noen her inne kan hjelpe meg.

Dette er hva jeg har av info:

Henrik Andersen og Ingeborg Olsdatter  er oppgitt å gifte seg 9 juli 1738 Stange Hedmark

1) er dette foreldrene til Nils Henriksen født 1754 (døpt 10 mars 1754) Hedmark

2) Nils Henriksen 1754 giftet seg med Guro Olsdatter (oppgitt født 1745), de døper 3 barn i Tynset Hedmark

Kari Nilsdatter 1784 Tynset - Ole Nilsen 1788 Tynset - Guru Nilsdatter 1791 Tynset Hedmark

før jeg finne de igjen i Meldal med familien der deres sønn 

Ole Nilsen  gifter seg med Johanna Olsdatter   de bosetter seg på husmannsplass  brattråket under gården Hillstad Meldal

Denne Ole Nilsen er det jeg ikke kommer videre med for jeg finner ikke opplysninger om Nils Henriksen og Guro Olsdatter, tid i hedmark og familier bak i tid herfra, setter stor pris på om noen her inne på  forumet kan bekrtefte og gi meg videre informasjon om 

Henrik Andersen og Ingeborg Olsdatter   Stange Hedmark og deres slekt tilbake i tid. Takk på forhånd

mvh Frank

Endret av frank olsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for velkomst hilsenen

og til ditt spørsmål ja det er denne Nils Henriksen og jeg vet han og guro kom fra tynset hedmark

det er disse opplysninger jeg savner om slekta fra tynset 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, frank olsen skrev:

takk Lene disse opplysningene har jeg, det er tiden i Hedmark til foreldrene, besteforeldre

oldeforeldre osv jeg ikke har,

Det forstår jeg. Men vi som skal hjelpe deg å lete har ikke disse opplysningene, og vi trenger alle de små bitene for å legge puslespillet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dåpen til Kari i 1784:

SAH, Tynset prestekontor, Ministerialbok nr. 12, 1780-1784, s. 76-77
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070603390905

Ser heller ikke opplysninger om bosted ved hennes dåp.

Jeg har bygdebøkene for Tynset tilgjengelig, men hadde vært lettere å lete etter Nils og Guro om en hadde et gårdsnavn å gå utfra.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Randi Elisabeth Haugros skrev:

For ordens skyld, her er Oles dåp fra kirkeboken:

SAH, Tynset prestekontor, Ministerialbok nr. 13, 1784-1790, s. 18-19
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070112670726

Ser ikke umiddelbart hvor Oles foreldre har oppholdssted ved Oles dåp.

Hvis du ser nederst i samme kolonne som dåpen til Ole, fire linjer over streken nederst står det introd: Niels Henrichs: Taasats/Taasets/Faasat/Faaset quinde Guro Olsd:

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok Fåset.

Her er dåpen til Goro:

SAH, Tynset prestekontor, Ministerialbok nr. 14, 1790-1800, s. 33-34
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070603400020

Her er det faddere fra  gården Hektoen som ligger på Fåset.

Endret av Randi Elisabeth Haugros
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Tynset bygdebok bind II,  under navneregister over ukjente personer, s. 561 står det følgende:

Nils Henrikson Fåset og Goro Olesd.’ barn: 1. Kari, f. 1784. 2. Ole, døpt 10/8-1788. 3. Goro, døpt 13/2-1791. Finnes ikke i folketellinga 1801.

—————————

I innledningen til dette navneregisteret står det: 

Ved siden  av at kjerkeboka kan være noe ufullstendig, mangler den helt frå 12/10-1732 til 6/1-1737 og frå 14/1-1752 til 1/1-1759.

Personer som er døde i disse periodene, har en ingen opplysninger om. Bare noen få kan være nevnt i skifteoppgjør etter den avdøde. Personer som er født i disse periodene, kan en finne i konfirmantlistene dersom det er ført slike.  Like eins kan de finnes i vigsel-listene, men da det ikke blir oppgitt alder på brur eller brudgom, så har en ikke noe å bygge på der.

Da spørs det om Nils og Goro kan finnes i konfirmantlistene om listene er ført.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk til alle for all info til nå 😊, jeg har desverre ikke gård navn i hedmark der disse personene kommer fra.

det jeg lurer på er om Henrik Anderson og Ingeborg Olsdatter som giftet seg  den  9juli 1738 Stange Hedmark

og  om de kan være foreldrene til Nils Henrikson,

og at Nils Henrikson er far til Ole NIlsen som flytter til Meldal og gifter seg med Johanna Olsdatter

Henrichsen  (er dette Nils som er gift med Guru det er ikke oppgitt fornavn) ??

Norway Baptisms

Name

Henrichsen 

Male

Christening Date

10 Mar 1754

Christening Place

Hedmark, Norway

Father's Name

Henrich Andersen

Mother's Name

Engebor Olsdr

og er Ole Nilsen fødd 10 aug 1788 på Tynset Hedmark sønnen denne Nils Henriksen fødd 10 mars 1754

Name:

Ole Nilsen

Male

Christening Date:

10 Aug 1788

Christening Place:

TYNSET,HEDMARK,NORWAY

Father's Name:

Niels Henricsen

Mother's Name:

Guro Olsdr

mvh frank

Endret av frank olsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutes ago, Randi Elisabeth Haugros said:

I Tynset bygdebok bind II,  under navneregister over ukjente personer, s. 561 står det følgende:

Nils Henrikson Fåset og Goro Olesd.’ barn: 1. Kari, f. 1784. 2. Ole, døpt 10/8-1788. 3. Goro, døpt 13/2-1791. Finnes ikke i folketellinga 1801.

—————————

I innledningen til dette navneregisteret står det: 

Ved siden  av at kjerkeboka kan være noe ufullstendig, mangler den helt frå 12/10-1732 til 6/1-1737 og frå 14/1-1752 til 1/1-1759.

Personer som er døde i disse periodene, har en ingen opplysninger om. Bare noen få kan være nevnt i skifteoppgjør etter den avdøde. Personer som er født i disse periodene, kan en finne i konfirmantlistene dersom det er ført slike.  Like eins kan de finnes i vigsel-listene, men da det ikke blir oppgitt alder på brur eller brudgom, så har en ikke noe å bygge på der.

Da spørs det om Nils og Goro kan finnes i konfirmantlistene om listene er ført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk Randi 😊dette er nok personene jeg leter etter lime inn 

du finner disse i Meldal etter 1801 og det er der de kommer inn på min slektgren jeg prover å nøste opp deres foreldre i Hemark siden de kom derfra

og så er det store spørsmålet hvem er deres foreldre og jeg antar at disse alle er fra hedmark

Endret av frank olsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vielsen til Nils og Goro, har du funnet den?

Du skriver i overskriften for spørsmålet ditt at Guro er født på Tynset. Hva er kilden til den opplysningen? Er fødested oppgitt ved hennes død?

Variere fødselsår i de opplysningene du har om Guro?

Som Lene skriver i et tidligere innlegg:

Det forstår jeg. Men vi som skal hjelpe deg å lete har ikke disse opplysningene, og vi trenger alle de små bitene for å legge puslespillet🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Randi Elisabeth Haugros skrev:

I følge dette bodde paret Henrik Andersen og Engeborg Olsdatter på Væflingstadey da deres barn ble døpt i 1754.

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000009283178

Navnene er så pass spesielle og avstanden mellom gårdene så pass kort, at man temmelig trygt kan si at dette er det samme par som  nevnes Nordvi ved trolovelse/ektevielse i 1738  https://www.digitalarkivet.no/kb20070513120646,

men det er på ingen måte gitt at dette er foreldrene til din Nils Henriksen. At han var oppgitt å være 47 år i Folketellingen 1801, betyr ikke nødvendigvis at han var født akkurat i 1754. Det var slett ikke uvanlig at oppgitt alder var noen år feil.

Hva er din kilde til at din Nils Henriksen kom fra Stange, eller i det hele tatt fra Hedmark?

Vi hjelpere setter stor pris på at du legger ut linker til dine kilder.

Endret av Nils Aksel Horvei
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

beklager litt rotete av meg og som sag er veldig takknemlig til dere alle for at dere bruker tid for å hjelpe meg videre.

skal prøve å rydde litt.

er ganske sikker på at de personene som Randi henviser til i Tynset bygdebok bind II,  under navneregister over ukjente personer, s. 561 er de jeg leter etter-

når det gjelder vielsen til Nils og Goro bare antok jeg at de var fra hedmark og giftet seg der,  siden de døpte 3 barn på tynset   før de flyttet til Meldal

Meldal bygdebok sier ikke annet enn:

Liahagen husmannsplass under Storstuggu Resell, her var Nils Henrilsen f 1754 eller 1755 og kona Guro Olsdatter f 1745. Nils skrev seg som Ågjelen da første barn ble døpt i Meldal

Jon Nilsen  Sannsynligvis var de tilflyttere til meldal fra tynset - har ikke info når eller hvor de giftet seg.

eg har dette om Nils Henriksen og Guru Olsdatter Resells barn:

1) Kari Nilsdt. F. 1784, Tynset. Datter: Marit, f. 1810, Meldal (far: Nils Olsen Syrstad, f. 1787.)

2) Ole Nilsen, f. 1788, Tynset, d. 1851. G.m. Johanna Olsdt. Hilstad, oppstuggu, f. 1778 (4 barn). - er i mitt slekt tre

3) Guru Nilsdt., f. 1791, Tynset, Fåset, d. etter 1865, Hemne. Datter: Karen Knutsdt., f. 3.1.1816 (far: Knut Jonsen Ågjelen, f. 1793, Meldal)

4) Jon Nilsen, f. 1795, Meldal, Ågjelen, dø. 10.10.1841, Meldal,

videre så finner jeg i mormoner databasen family search 

Ole Nilsen

Male

10 Aug 1788

TYNSET,HEDMARK,NORWAY

Father's Name:

Niels Henricsen

Mother's Name:

Guro Olsdr

Endret av frank olsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, frank olsen skrev:

videre så finner jeg i mormoner databasen family search 

Ole Nilsen

Male

10 Aug 1788

TYNSET,HEDMARK,NORWAY

Father's Name:

Niels Henricsen

Mother's Name:

Guro Olsdr

Husk at mormoner databasen er en avskrift som amerikanere med begrenset kunnskap om norsk har laget. Du bør vende deg til ALLTID å sjekke i kirkebøkene.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Randi Elisabeth Haugros skrev:

I følge dette bodde paret Henrik Andersen og Engeborg Olsdatter på Væflingstadey da deres barn ble døpt i 1754.

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000009283178

Se også den originale kirkeboka:

https://www.digitalarkivet.no/kb20070513120640

nederst til høyre. Det er ikke det tydeligste "Niels" jeg har sett.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Nils Aksel Horvei skrev:

Husk at mormoner databasen er en avskrift som amerikanere med begrenset kunnskap om norsk har laget. Du bør vende deg til ALLT ID å sjekke i kirkebøkene.

Det er mormonere over hele verden, også i Norge. Ettersom jeg har forstått er de ikke bare amerikanere som transkriberer kirkebøkene. 

Synd bare at de ikke legger inn gårdsnavn.

Helt klart; originalkildene må sjekkes for all info man får. 

Jeg syntes Familysearch er veldig kjekt, for de har en stor database og gode søkemuligheter. Det er jo faktisk lettere å finne folk der enn søk på Digitalarkivet...

Det jeg vil fram til, er at man kan trygt søke på Familysearch og så sjekke det opp mot originalkildene etterpå.

• Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.