Gå til innhold
Arkivverket

Tvillinger elller to fødsler samme år?

Lillian Ørndahl
 Del

Recommended Posts

Her er dåpen til det ene barnet, Johannes; https://www.digitalarkivet.no/kb20050422011090

Han døde dessverre allerede 14 nov.

Men han hadde en bror født samme år, Abraham Mikael.

Jeg lurer på om de to var tvillinger og at Abraham kanskje døde ved fødselen?

Eller om han kanskje ble født tidlig på året og hun ble gravid igjen veldig fort?

Foreldrene var Abraham Johan Gustavsen Carlberg og Dorthea Christensdatter, Saltdal, Nordland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står ingenting om at Johannes f 7 nov 1845,var tvilling.

Hvor fant du Abraham Mikael?

Legg ved lenke.

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

Det står ingenting om at Johannes f 7 nov 1845,var tvilling.

Hvor fant du Abraham Mikael?

Legg ved lenke.

Beklager, har ingen lenke på ham. Han er bare lagt til i Myheritage. Så det er jo mulig at han er en feil. Eller født et annet år, for den saks skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ann-Mary Engum skrev:

Det er kanskje denne?

Abraham Michael  f 28 des 1856.

Stadfestet hjemmedaab 8 feb 1857.

Mora var Dorthea Christensdatter.

Faren het Sivert Olsen.

https://media.digitalarkivet.no/view/2610/65

Nei, dette er sønnen fra Dortheas andre ekteskap. Han har jeg, på riktig dato. Det var om det var født en tidligere Abraham Mikael, som døde, slik som Johannes. Men kan godt være at noen har ført inn samme sønn til begge fedrene. Tror jeg muligens har flere av disse folkene på to steder. Det skal så lite til å få dubletter, bare noen har med mellomnavn mens andre ikke, så blir de ført inn som to forskjellige, så begynner man å bygge på to nesten like trær. Det er nesten som å sloss med skygger når man prøver å rette opp tingene. Spesielt morsomt hvis man har forfedre bakover på en utgave og søskengrener på den andre... Ok, da sletter jeg bare den fra Abrahamen fra 1845, på to steder. Takk igjen Ann-Mary!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Lillian Ørndahl skrev:

Nei, dette er sønnen fra Dortheas andre ekteskap. Han har jeg, på riktig dato. Det var om det var født en tidligere Abraham Mikael, som døde, slik som Johannes. Men kan godt være at noen har ført inn samme sønn til begge fedrene. Tror jeg muligens har flere av disse folkene på to steder. Det skal så lite til å få dubletter, bare noen har med mellomnavn mens andre ikke, så blir de ført inn som to forskjellige, så begynner man å bygge på to nesten like trær. Det er nesten som å sloss med skygger når man prøver å rette opp tingene. Spesielt morsomt hvis man har forfedre bakover på en utgave og søskengrener på den andre... Ok, da sletter jeg bare den fra Abrahamen fra 1845, på to steder. Takk igjen Ann-Mary!

Jeg forsto at du leta etter en Abraham Michael,fra første ekteskapet til Dorthea.

Men ser ut til at det kan være et salig rot i MyHeritage.

Har ikke funnet noen Abraham Michael  født i den perioden du nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

Jeg forsto at du leta etter en Abraham Michael,fra første ekteskapet til Dorthea.

Men ser ut til at det kan være et salig rot i MyHeritage.

Har ikke funnet noen Abraham Michael  født i den perioden du nevner.

Nei, det var det jeg skjønte, at du ikke fant ham. Og hvis du eller de andre arkiv-racerne ikke finner noe, da er det neppe noe å finne!

Ja, det er et mareritt når du får dubletter og har bygd på begge to før du oppdager det. Det verste er at jeg får ikke til å skrive ut bare en gren av treet slik at jeg kan sammenligne og ordne opp enkelt og greit heller. Kan bare skrive ut sånne plakater til å henge på veggen. Går ikke med direkte utskrift heller, får bare med øverste del av første del av treet, selv om jeg velger skriv ut fra gjeldende side. Så jeg må skrive ned navn og datoer og så prøve å finne ut hvilken som er riktig og begynne å slette den. Så kommer jeg selvfølgelig til en annen gren som kan være enten riktig eller feil, et sant mareritt. Gleder meg til Myheritage enten blir oppdatert på dette eller det kommer et mer editeringsvennlig program. For man kommer jo ikke unna rettelser uansett. Sjansen for at man har bare riktige og alle opplysninger om noen første gang man setter dem i treet er ganske liten. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider