Gå til innhold
Arkivverket

Norske stedsnavn

JanMKeus
 Del

Recommended Posts

Fra en nederlandsk forsker fikk jeg følgende spørsmål om norske stedsnavn. Noen av disse navn er lett å forklare, og etter hvert også Oosterrijsen og Westerrijsen (=Risør og Mandal) men navnet Zeeland i Norge er vanskelig. Likså Edennek. Og Carspel ter Mæren i Oostlant. Jeg går utifra at på 17-århundre begrepet Østlandet ennå ikke var i bruk, så Oostlant kan kanskje være hele området øst for Norge, altså Østersjø-området???
Han skriver om en kolonist til Syd-Afrika: Jan Pietersz Louw fra Carspel ter Mære (hvor mære kunne ha betydning for havet) men det passer liksom ikke med begrepet Oostlant.

Bovenkarspel i fylket Noord-Holland (landskapet West-Friesland) ligger ved tidligere innsjøen IJselmeer, nord for Amsterdam.

Kan noen hjelpe meg?

Mvh

JanM

Ik heb in mijn database nog enkele personen uit Noorwegen (Oosterrijsen, Westerrijsen, Zeeland in Noorwegen, Bergen, Arendal, Edennek, Tonsberg, Langesund, Coperwijk, Frederikstad, Drontum etc.)

Een plaats, die ik nog niet geïdentificeerd heb: Carspel ter Maeren in Oostlant. Oostland kan heel het Oostzeegebied aanduiden in 17de-eeuws Holland. Nu vond in in Noorwegen een Maere. Maar dat ligt aan de Noordzee. Zou dat ook onder Oostland kunnen vallen? Is de naam Kerspel/Kirchspiel Maere bekend in Noorwegen?
Onder de eerste kolonisten van Zuid-Afrika was ene Jan Pietersz Louw afkomstig uit Carspel ter Maere. Men neemt aan, dat hij uit Bovenkarspel in N-Holland komt, maar dat kan niet hetzelfde zijn als Carspel
ter Maeren in Oostlant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis disse navnene kunne finnes på et gammelt kart over Nord-Europa/Norge, ville det kanskje vært enklere. Men spørsmålet er selvsagt om et slikt kart kan finnes og hvor detaljert det eventuelt kan være med hensyn til stedsnavn. I så fall måtte vel kartet også ha inneholdt stedsnavn skrevet på tilsvarende måte, som de navnene som tas opp i denne tråden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jan

Dette er svært intressant . Norske kolonister i Syd Afrika. Har selv noen i slekta som reiste.

Norske person navn og stedsnavn registrert i hollandske og belgiske kilder byr på store utfordringer å tyde. Jeg har en base på noen tusen norske sjøfolk og soldater i hollandsk og belgisk tjeneste på 1700 tallet og det er mange tilfeller umulig å finne ut hvor de kom fra. (Vil etterhvert legge ut noen av disse gåtene/rebusene her på forumet.) 

Jeg finner ingen  fra Edennek i mine lister.  Finner en fra Oostland, men det har vel muligens en annen betydning enn Oostlandt ?

Voornaam opvarende Simon

Patroniem opvarende Jacobsz

Achternaam opvarende Cock

Herkomst opvarende Oostland

Datum indiensttreding 1749-07-09

Functie bij indiensttreding Matroos

Uitleg over functie waak- en roergang; laden en lossen; reinigen, teren en kalfaten van het schip; af- en aanslaan van de zeilen; helpers van de onderofficieren. Ook wel bootsgezel.

Uitgevaren met het schip Deunisveld

Datum uit dienst 1750-12-07

Waar uit dienst Azie

Reden uit dienst Overleden

Informatie terugreis bij ING

Schuldbrief Ja

Eksempler på "norske" stedsnavn fra kildene : Lagelandlist in noorwegen, Crocou in noorwegen, Vleekereij in noorwegen, Wandauw in noorwegen  osv

Jeg tror at skal man finne disse lokale stedsnavnene din kollega viser til så må det knyttes til en person/navn.

De store geografiske regionene som også er en del av spørsmålet i innlegget er det sikkert folk på forumet som har en mening om.

Mvh

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Morten Aasberg skrev:

ar egentlig bare lest gjennom denne tråden litt overfladisk, men fester meg ved 'Vleekereij' i innlegget fra Ivar Moe. Intuitivt tenker jeg Flekkerøy i Kristiansand. Just a hunch...

Hei Morten.

Du har nok helt rett 🙂

Jeg skal legge ut ett eget emne på dette i løpet av dagen slik at vi ikke "ødelegger" denne tråden denne tråden til Jan.

Mvh

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, JanMKeus skrev:

Onder de eerste kolonisten van Zuid-Afrika was ene Jan Pietersz Louw afkomstig uit Carspel ter Maere. Men neemt aan, dat hij uit Bovenkarspel in N-Holland komt, maar dat kan niet hetzelfde zijn als Carspel ter Maeren in Oostlant.

Det er vel denne Jan P. Louw din kollega henviser til.

Med forbehold om at disse opplysningene er riktig.

Jan Pietersz Louw

Født: Bovenkarspel, Noord-Holland, Netherlands

Død: 9. mai 1691

Vielse: 23. august 1661 — Cape Town, Cape of Good Hope, South Africa

Beatrix Weijman

Født: omkring 1639 — Utrecht

Død: juli 1722

Her kan man merke seg fødested. Bovenkarspel. Det er vel dette da din kollega mener må være feil fødested ??

Mvh

Ivar

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zeeland in Noorwegen får meg til å tenke på gårdsnavnet Seland/Sæland. Dette fins en rekke steder i Norge, men et søk i matrikkelen viser at dette navnet er klart overrepresentert i Vest-Agder, som jo også er den delen av landet som hadde størst utvandring til Nederlandene. 

Edennek. Kan løsningen ligge i de to første bokstavene Ed - i moderne norsk Eid. Da har en flere gården med navn Eidene, Eiane og lignende spredt rundt kysten som ligger nær den oppgitte formen - unntatt den avsluttende k'en. En annen mulighet er Eidanger prestegjeld i Grenland - tidligere skrevet Edanger. 

Hvis ikke Ivar i #6 alt har funnet løsningen, gir Maeren in Oostlant meg assosiasjoner til landskapet i det nåværende Tsjekkia som på tysk kalles Mähren. Jeg vet ikke hva dette kalles på nederlandsk og om denne delen av Europa på noe tidspunkt har kunnet gå under betegnelsen Oostland. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jan jeg lagret det ikke men skal lete etter kilden.

Her er fra Geneagraphie 

http://geneagraphie.com/getperson.php?personID=I1380087&tree=1

I notes står det følgende " Volgens Pama I was hy van Caspeltermaere of Kaspel Vermeer. Burger van Rondebosch, Landbouer."

Her er slektstreet til Louw familien. Her står fødested oppført som : ( Jan Pietersz Louw was born in 1628 in Caspel Ter Maere Netherlands)

https://southafricanbarryfamilytree.wordpress.com/2012/12/29/louw-tree/

Kanskje du kan få noe utav denne diskusjonen ? Herkomst en groei van het Afrikaans(1950)–G.G. Kloeke

image.png.113b35dbefa0819e213d717f99348393.png

https://www.dbnl.org/tekst/kloe004herk01_01/zoek.php?page=1&pageSize=50&categorie=titel&fq=ti_id%3Akloe004herk01&zoek=Caspel+Ter+Maere+

og denne boka - https://www.dbnl.org/tekst/rieb001dagv02_01/zoek.php?page=1&pageSize=50&categorie=titel&fq=ti_id%3Arieb001dagv02&zoek=Caspel+Ter+Maere+

Jeg vet ikke om dette er til noe hjelp, eller om du blir enda mer forvirret 🙂

Mvh

Ivar

PS

Har ett spørsmål til deg vedrørende  etternavnet navnet Heijsink/Heisink/Eijsink  brukt i IJsselmuiden, Kampen, Overijssel på 1700 tallet

Er dette ett typisk hollandsk navn ? 

Har det en betydning- sted, gård etc ?

Mvh

Ivar

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.