Gå til innhold
Arkivverket

Johan Henrik Garmann f.ca 1666 i København gift med enken Anne Cathrine Toller

Per Otto Egeberg Asak
 Del

Recommended Posts

Garmannslektens slektshistorie er ikke helt lett. Det er snakk om tre ledd Johan Garmann, alle betydelige forretningsmenn i Norge. Det er den yngste Johan Garmann jeg lurer litt på. I Geni opplyses det at han er født i København ca 1666. Da må det bety at faren Johan Garmann har trukket seg tilbake fra sin forretningsvirksomhet i Christiania. Sønnen Johan Henrik Garmann blei ikke gift før 1718 med enken Anne Cathrine Toller, datter av eiendomsbesitter Niels Toller. Hun var enke etter Hans Ernst von Tritzschler som døde 1718, også en rik eiendomsbesitter.

Iflg. Geni skal de ha fått en sønn Johan Christian Garmann. f. ca 1690.

Det kan umulig stemme: Enten er Johan Christian

1) Født utenfor ekteskap eller

2) Johan Henrik Garmann har en sønn fra et tidligere ekteskap som Geni ikke har fått med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Per Otto Egeberg Asak skrev:

Hans Ernst von Tritzschler

Litt på siden av det du spør om: 

Legger for ordens skyld inn denne lenken, hvor det står at Tritzschler døde i Christiania i 1718:

https://lokalhistoriewiki.no/Hans_Ernst_von_Tritzschler

"Den 10. april 1681 ble han gift første gang med Margrethe Huitfeldt (1669–1683), datter av oberst Tønne Huitfeldt og Helle Margrethe Thomasdatter Nold. Gjennom henne fikk han gården Tomb i Råde.

Han ble gift for andre gang den 6. mai 1684 med Anne Cathrine Toller (1666–1724), datter av viselagmann Niels Toller d.y. og Kristen Andersdatter Tonsberg. Gjennom henne fikk han Østre Stabekk gård, og i dette ekteskapet fikk de dattera Margrethe Cathrine von Tritzschler (1687–1702), som ble gift med generalløytnant Barthold Heinrich von Lützow.". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se artikkel i slektshistoriewiki: http://www.genealogi.no/wiki/index.php/Garmann_(slekt)

og referanse 6-14 som jeg har lagt inn om Johan d.y. som viser at han bla. eide et hus i København i den perioden hans sønn ble født..

Men han kalles "Johan Gaardman aff Norge" Noe som vel betyr at hans faste tilholdssted var Norge? Han ble gift med enken Margrethe Jespersdatter i 1661 og det er fra da jeg ser at han står som eier av eiendommen, den beholdt han til 1673.

Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innsatsen.

Gjennom Ovenstads militær biografier , Dag W H og Grethe Floods linker til Garmann har jeg fått en viss oversikt over oberst Johan Henrik Garmanns virke. Han er født ca 1666 i København av norske foreldre. Utdannet seg militært til han i 1715 blei sjef for Akershus nasjonale infanteriregiment. Giftet seg straks etter 1718 med enken Anne Cathrine Toller  f.ca 1666. De fikk barn alle født mellom 1718 og 1720? Anne Cathrine hadde barn i sitt første ekteskap med generalløytnant Hans Ernst von Tritzschler. At Johan Henrik Garmann fikk en sønn så tidlig som ca 1690 (iflg. Geni) er fremdeles ukjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rettelse. Jeg kom i skade for å blande to bla Johan Garmann. Denne Johan f 1667 ( flg Garmann slekt Norsk slektshistorisk wiki) var skipsmålingsingeniør gift først med Cathrine Margrethe Foss og 2. gang g.m. Anne Margrethe Svane. De barna etter Johan Henrik jeg tenkte på i mitt forrige innlegg var barna etter Johan Garmann f. 1667 d. 1741. Om Johan Henrik Garmann fikk noen barn i sitt ekteskap md  Anne Cathrine Toller er ukjent for meg.

Hvordan slektskapet mellom disse Johan Garmann f. hhv. 1666 og 1667 veit jeg ikke. De kan ha vært søskenbarn. Deres fødselsår er vel beregnet ut fra seinere aldersopplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok svært lett å blande sammen disse, en god del sekundærkilder har også blandet sammen de to første Johan Garmann. Må nesten finne ut av dette da og dobbeltsjekke om jeg har fått med meg de riktige opplysningene der selv 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Thomles artikkel "Nogle oplysninger om de ældste slægtled af familien Garman i Norge" interessant kan den fås av meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for tipset.

Hvis du finner en Johan Garmann der f.ca 1667 +/- noen år er jeg takknemlig. Norsk slektshistorisk sin slektswiki har satt opp to bla Johan Garmann som brødre født like etter hverandre. Det passer dårlig.

6 timer siden, Lars.O.Wangensteen skrev:

Er Thomles artikkel "Nogle oplysninger om de ældste slægtled af familien Garman i Norge" interessant kan den fås av meg

Nå kjenner jeg ikke Garmann slekten bakover. Det er likevel rart at de kaller to sønner med samme navn like etter hverandre. Har vi noen dokumentasjon på at dette er tilfelle? Nå hadde Johan Garmann to ekteskap, og da kan det skje at to brødre får samme navn, men da må det være en viss aldersforskjell mellom brødrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er mange Johan Garman, men sender du meg epostadressen skal du få artikkelen (low1954 (at) gmail.com)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Per Otto Egeberg Asak skrev:

Hei og takk for tipset.

Hvis du finner en Johan Garmann der f.ca 1667 +/- noen år er jeg takknemlig. Norsk slektshistorisk sin slektswiki har satt opp to bla Johan Garmann som brødre født like etter hverandre. Det passer dårlig.

Nå kjenner jeg ikke Garmann slekten bakover. Det er likevel rart at de kaller to sønner med samme navn like etter hverandre. Har vi noen dokumentasjon på at dette er tilfelle? Nå hadde Johan Garmann to ekteskap, og da kan det skje at to brødre får samme navn, men da må det være en viss aldersforskjell mellom brødrene.

Innholdet i Thomles artikkel tror jeg også er oppsummert her: http://slektenkaas.com/getperson.php?personID=I5851&tree=1 det er også endel tilleggsopplysninger med datoer som kan være interessante å følge opp, så vi vet at det stemmer med kildene. Også her nevnes en eldre bror "Johan Henrik" født ca. 1664 og en yngre "Johan" født 1668, helt i tråd med Thomles artikkel. Mener nå at jeg har vært borti at flere i en søskenflokk heter nøyaktig det samme, så jeg reagerte ikke spesielt på dette. Den eldste av disse er nok da oppkalt etter både sin farfar Johan og sin mors tidligere mann Henrik.. Men hvorfor oppkalle en sønn til etter farfar? Kanskje ble den eldste hetende Henrik?

Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha. Denne linken kan være svaret:http://slektenkaas.com/getperson.php?personID=I5851&tree=1

Den første Johan Henrik ser ut til å være f. ca 1664 og den andre bare Johan er f.ca 4 år seinere. Den eldste ser ut iflg. vedlegget være oppkalt etter begge besteforeldrene. Den yngste bare etter faren.

Til Lars Wangensten min epost ; per.otto.asak@hadeland-energi.net  

Endret av Per Otto Egeberg Asak
feilskrift
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Per Otto Egeberg Asak skrev:

Takk skal du ha. Denne linken kan være svaret:http://slektenkaas.com/getperson.php?personID=I5851&tree=1

Den første Johan Henrik ser ut til å være f. ca 1664 og den andre bare Johan er f.ca 4 år seinere. Den eldste ser ut iflg. vedlegget være oppkalt etter begge besteforeldrene. Den yngste bare etter faren.

Til Lars Wangensten min epost ; per.otto.asak@hadeland-energi.net  

Nå kjenner jeg ikke til hvem Margrethes foreldre var, men det er altså hennes første mann Henrik Rosenmeyer som Johan Henrik antakelig er oppkalt etter 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.