Gå til innhold
Arkivverket

Angående en leiermålssak i Trondheim 1798

Torkild Knudsen
 Del

Recommended Posts

Jeg leter etter opphavet til Anna Martha Hansdatter som er mor til Anna Catharina Larsdatter født 10 desember 1798, døpt 5 januar 1799.

Fra Vår Frue kirkes kirkebok 1799:

Døpt: Anna Catharina

Far: Lars Svendsen Nordlie ugift gaardmann i Orkdal,

Mor: Anna Martha Hansdatter.

Faddere: Ellen Martha Brey, Berthe Iversdatter, Anna Andersdatter, Sergeant Lie, Fougner Waag, Reform soldat Peder Torfindsen

Første leiermål

Det jeg lurer på er om det på denne tiden kunne bli en sak ut av dette og eventuelt hvor og for hvilket tidsrom det i såfall vil være naturlig å lete etter dette. Er det allerede på denne tiden bidragsordninger slik at det kunne være snakk om en sak om dette? Siden Lars Svendsen kommer fra Orkdalen og Anna Martha Hansdatter sannsynlighvis kommer fra Trondheim (siden annet ikke er nevnt for henne) er jeg ikke sikker på hvor det er naturlig å føre en sak. Trondheim eller Orkanger? Ville jo tro at moren i tilfelle ville være den som vil fremme en sak om dette. I såfall må en vel lete i Trondheim. Men i hvilke kilder skal man lete.

Ellers så kan jeg si at jeg ikke greier å finne Anna Martha Hansdatter i tellinga 1801. Jeg tror datteren ble satt bort til oppfostring på Væretrøa. Det må være henne som

senere i livet kalles  Hanne Larsdatter Væretrøen og Hanne Lorentsdatter.

I folketellinga 1801 er det på gården nedre Verre ( altså Være) en jente Hanna Catrina Olsdatter 4år gammel og fosterbarn hos husmann John Andersen og kone Martha Thoresdatter. Jeg tror dette må være samme person. Hvor kan man finne opplysninger om oppfostringssaker på denne tiden?

Endret av Torkild Knudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her: https://lokalhistoriewiki.no/Leksikon:Leiermål

Moren ville dermed bli dømt til en bot for første leiermål. En rettssak vil da kunne finnes i tingboken (sannsynligvis Trondheim hvis det var der moren kom fra og barnet var født). En bot vil også være notert i byfogdens sikt- og sakefallsregnskaper (i byregnskapene). 

Fedre kunne bli idømt en viss bidragsplikt fra 1763. Det var amtmannen som hadde med dette å gjøre.

Endret av Ola Teige
Lenke til kommentar
Del på andre sider