Gå til innhold
Arkivverket

Slekta Dischingthun -Med bakgrunn i artikler og diverse fra utenlandske kilder

Ivar Moe
 Del

Recommended Posts

23 hours ago, Ivar Moe said:

image.png.e9817d5f09b10889dab8f7cead5ffd5a.png

Hei, jeg ser av Geni : https://www.geni.com/people/Job-Christian-Bødtker/6000000016563558230 og egne notater at Job Christian er sønnesønns sønn av Elisabeth Jobsdatter Dischingthun (døpt 10 Dec 1732 i Bergen DK, begr. 2. mars 1776 i Skien) og Friderich Adrian Henningsen Bødtker (1729-1801) fra sistnevntes (hans) 1. ekteskap 20 Sep 1753 i Tromsø prestegård

Endret av Christian Arentz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg visste at jeg hadde sett navnet Dischington. Margrethe Jacobsdatter Dischington, f. ca. 1585 Elmenhorst/Bergen var gift med Henrik Koren, f. i Elmenhorst ca. 1580. Noe info om det på MyHeritage og Wikien til Genealogi.no, "Slekten Koren". En av Eidvollsmennene (Arnoldus Koren) er en av anene. Nylig omtalt i en annen tråd her i forumet. Nevner det med Dischington og Koren selv om det kanskje ikke er interessant og lenger bak i tid.  Vet heller ikke om det er samme Dischington slekt. Grieg og en av mine tippoldeforeldre er etterkommere til Bergensnavn som Koren, Dischington, Janson, Hagerup.Jeg har dessverre ikke hatt kompetansen til å dypere inn og få verifisert de forskjellige slektsgrenene. Veldig gamle kirkebøker med sine skrifttyper er for vanskelige for meg, men nevner det jeg vet om navnet Dischington. Hvis noen har en verifisert oversikt over Dischington og Koren, så ville jeg satt pris å få det. Boken om Edvard Grieg av Finn Benestad og Dag Schelderup-Ebbe har dessverre ikke tatt med oversikt over Dischington og Koren.

En god lørdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Ivar Moe said:

Nå "slenger" jeg ut noen av de hundre betegnelser jeg har av Dischington og så får vi håpe at noen klarer å koble... 1758

image.thumb.png.b398b0eb5714b0995a693b58ceeb7677.png

En mulig kandidat her kan kanskje være Jacob Berntsen Dishington (døpt 23 Feb 1720 i Bergen NK, 11 år gml. v. farmorens skifte i 1731, borgerskap 22. juli 1745 som skipper), muligens s.s. var løytnant for en styrke ombord på Kongens innleide cutter Tartar, siste torsdag før 10. juni 1758 der han avleverte brev fra hertug George Spencer III av Marlborough fra frontlinjen i Frankrike til kong George II av England. Hertugen var også soldat og ledet de britiske styrkene under raidet på St. Malo og døde der like etterpå (20. okt. 1758 iflg Wikipedia) (The London Magazine for 1758, og The Universal Magazine of Knowledge and Pleasure ..., Volum 22)

Se også Petter Falch Vennemo: Jacob Andersen Dishington, Genealogen 2/2017 s. 30 m. egne presiseringer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Kristin S. Aasen said:

Hei.

Jeg visste at jeg hadde sett navnet Dischington. Margrethe Jacobsdatter Dischington, f. ca. 1585 Elmenhorst/Bergen var gift med Henrik Koren, f. i Elmenhorst ca. 1580. Noe info om det på MyHeritage og Wikien til Genealogi.no, "Slekten Koren". En av Eidvollsmennene (Arnoldus Koren) er en av anene. Nylig omtalt i en annen tråd her i forumet. Nevner det med Dischington og Koren selv om det kanskje ikke er interessant og lenger bak i tid.  Vet heller ikke om det er samme Dischington slekt. Grieg og en av mine tippoldeforeldre er etterkommere til Bergensnavn som Koren, Dischington, Janson, Hagerup.Jeg har dessverre ikke hatt kompetansen til å dypere inn og få verifisert de forskjellige slektsgrenene. Veldig gamle kirkebøker med sine skrifttyper er for vanskelige for meg, men nevner det jeg vet om navnet Dischington. Hvis noen har en verifisert oversikt over Dischington og Koren, så ville jeg satt pris å få det. Boken om Edvard Grieg av Finn Benestad og Dag Schelderup-Ebbe har dessverre ikke tatt med oversikt over Dischington og Koren.

En god lørdag.

Kristin, Det ser ut til at du er inne på noe vedr. Dischington. Jeg har tildigere notert en del om dette:

"Margrethe Jacobsdatter var muligvis datter av Jacob Dishingtun

Henrik Kor[e]n hadde saman med wnge Berent Iansen [Balchen?] & consortis stemna lagmann Peder Ravn, for at denne hadde stadfesta borgarmeisterane og rådet [i Bergen] sin dom *) om ikkje å tildøme (rådmannen) Job Jakobssøns (som dermed ikke etterlot seg livsarvinger) brorbarn (Claus Jacobssøn, Henrik Kor[e]ns kvinne og Bernt Iostßens [Jonsens ?!) kvinne] arv etter farbroren, på linje med Jobs syster Idke Jakobsdatter. (Referatet fra Herredagen i Bergen i juli 1637. Norske Herredags-Dombøger. Tredje Række 5-8. Afsigtsbog for 1634, 1637, 1641, 1646. Oslo: Jacob Dybwad 1932: 34)

*) Både byting og lagting hadde vist til at den danske forordninga ikkje var kunngjort i Noreg, og altså ikkje var i samsvar med norsk lov.  

Faren (Jacob Jacobsen) kan ha vært en sammødre halvbror eller samfedre halvbror av Job Jacobsen. Fornavnet hans er et (svakt) indisium på at han enten var en helbror født etter sin fars død, eller en sammødre halvbror født av Job og Idkes mor i et senere ekteskap.

Bernt Jonson Balchens kvinne var Ikke usannsynlig en Jacobsdatter, og Jacob Jacobsen kan også ha hatt en sønn Claus.

Det er en Claus Jacobsen som var fadder for Anders Jacobsen Dischingthun 2. jan. 1635, sammen med Abraham Kinckedt,  Hendrich Korke (muligvis hans svoger Koren), Trine Williams, og Anne Jobsdatter"

Spørsmålet er vel også om denne Jacob Jacobsen kan ha vært en slektning av den James Dishington som 25. nov. 1615 i St. Andrews, Fifeshire var innført som eldste sønn og arving i et testamente som ble åpnet etter en James Dishington og hustru Margaret Watson?

Håper andre kan kaste lys over denne muligheten.

Selv om mye av dette er usikre antagelser, håper jeg likevel det kan være til nytte for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/1/2019 at 1:33 AM, Ivar Moe said:

Oprechte Haerlemsche courant

• 11-10-1691

image.thumb.png.124fd49c5e0cda396133245416b82248.png

Denne notisen fra dagens Beverwijk i Nord-Holland kan sammenlignes med en omtale i Genealogen 2/2017 s. 28: "En John Dishington "Captain of ship St. Peter of New York" i testamentet til James Wale 18.06.1692 (som ligger på Scottish Documents.com mot betaling)"

Endret av Christian Arentz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Christian Arentz skrev:

Hei, jeg ser av Geni : https://www.geni.com/people/Job-Christian-Bødtker/6000000016563558230 og egne notater at Job Christian er sønnesønns sønn av Elisabeth Jobsdatter Dischingthun (døpt 10 Dec 1732 i Bergen DK, begr. 2. mars 1776 i Skien) og Friderich Adrian Henningsen Bødtker (1729-1801) fra sistnevntes (hans) 1. ekteskap 20 Sep 1753 i Tromsø prestegård

.

Job Christian Dischingthon Elster Bødtker var gift med sin kusine Antonette Ulrikke von der Lippe (1811-1894),

som var datter av Job's far Christian's søster Anna Elisabeth Bødtker (1788-1869),

sistnevnte begge barn av Elisabeth Jobsdatter Dischingthun's sønn Job Dishington Bødtker (1759-1829).

-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Christian Arentz skrev:

Denne notisen fra dagens Beverwijk i Nord-Holland kan sammenlignes med en omtale i Genealogen 2/217 s. 28: "En John Dishington "Captain of ship St. Peter of New York" i testamentet til James Wale 18.06.1692 (som ligger på Scottish Documents.com mot betaling)"

Takk skal du ha Christian. Du har gode kandidater til de fleste innlegg her, det er supert.

Jeg finner også en James Dishington som gifter seg i Rotterdam som jeg også tror har "samrøre" med den norske slekta.

Vielse James og Jean

Trouwinschrijving James Dishington en Jean Cassills
Trouwdatum:

10-11-1681
Inschrijvingsjaar:

1681
Bruidegom:
m1.gif
James Dishington
Voornaam: James
Achternaam: Dishington
Bron of gezindte:

Doop Schots; Trouw Schots
Bruid:
m1.gif
Jean Cassills
Voornaam: Jean
Achternaam: Cassills
Akteplaats:

Rotterdam
Toegangsnummer:

1-02 Doopregisters, Trouwregisters, Begraafregisters Rotterdam (DTB)

Vielse James og Jonet

Trouwdatum:

24-11-1670
Inschrijvingsjaar:

1670
Bruidegom:
pl1.gif
James Dishinton
Bron of gezindte:

Doop Schots; Trouw Schots
Bruid:
pl1.gif
Jonet Keir
Akteplaats:

Rotterdam
Toegangsnummer:

1-02 Doopregisters, Trouwregisters, Begraafregisters Rotterdam (DTB)
Inventarisnummer:

129

Dåp  datter

Doopplaats:

Rotterdam
Doopdatum:

16-12-1677
Bron of gezindte:

Doop Schots
Inschrijvingsjaar:

1677
Dopeling:
pl1.gif
Jonet
Moeder:
pl1.gif
Jonet Keir
Vader:
pl1.gif
James Dishington
Getuige 1:
pl1.gif
John Dawson
Getuige 2:
pl1.gif
Agnes Cuningham
Toegangsnummer:

962-01 Archives of the Scots Church Rotterdam (Schotse Kerk)
Inventarisnummer:

47

Dåp Christian

Doopinschrijving Cristan
Doopplaats:

Rotterdam
Doopdatum:

08-03-1674
Bron of gezindte:

Doop Schots
Inschrijvingsjaar:

1674
Dopeling:
pl1.gif
Cristan
Moeder:
pl1.gif
Jonet Keir
Vader:
pl1.gif
James Dishinton
Toegangsnummer:

962-01 Archives of the Scots Church Rotterdam (Schotse Kerk)

Inventarisnummer:

47

Er det noen som kan plassere denne James ? 

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Christian Arentz said:

Denne notisen fra dagens Beverwijk i Nord-Holland kan sammenlignes med en omtale i Genealogen 2/217 s. 28: "En John Dishington "Captain of ship St. Peter of New York" i testamentet til James Wale 18.06.1692 (som ligger på Scottish Documents.com mot betaling)"

Genealogen 2/217, skal det være 2/2017. Christian A, takk for ditt innlegg som svar på mitt innlegg, nr 29.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.6.2019 den 13.07, Kristin S. Aasen skrev:

eg visste at jeg hadde sett navnet Dischington. Margrethe Jacobsdatter Dischington, f. ca. 1585 Elmenhorst/Bergen var gift med Henrik Koren, f. i Elmenhorst ca. 1580. Noe info om det på MyHeritage og Wikien til Genealogi.no, "Slekten Koren". En av Eidvollsmennene (Arnoldus Koren) er en av anene. Nylig omtalt i en annen tråd her i forumet. Nevner det med Dischington og Koren selv om det kanskje ikke er interessant og lenger bak i tid.  Vet heller ikke om det er samme Dischington slekt. Grieg og en av mine tippoldeforeldre er etterkommere til Bergensnavn som Koren, Dischington, Janson, Hagerup.Jeg har dessverre ikke hatt kompetansen til å dypere inn og få verifisert de forskjellige slektsgrenene. Veldig gamle kirkebøker med sine skrifttyper er for vanskelige for meg, men nevner det jeg vet om navnet Dischington. Hvis noen har en verifisert oversikt over Dischington og Koren, så ville jeg satt pris å få det. Boken om Edvard Grieg av Finn Benestad og Dag Schelderup-Ebbe har dessverre ikke tatt med oversikt over Dischington og Koren.

En god lørdag.

Hei Kristin

Jeg har desverre ikke noe som kan hjelpe deg vedrørende Margrethe og Henrik, men at det er samme Dishington slekt er meget mulig. 

Mvh

Ivar

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Ivar Moe said:

Hei Kristin

Jeg har desverre ikke noe som kan hjelpe deg vedrørende Margrethe og Henrik, men at det er samme Dishington slekt er meget mulig. 

Mvh

Ivar

Hei.

Takk. Jeg forstår det. Det er så langt tilbake i tid. Christian A. har skrevet npe  av hva han har notert. i #29. Det var interessant. En ting jeg glemte å skrive i går. Christie er også en av anene. Ved siden av Hagerup, Koren, Dischington og Jansson. Ser en del navnelikheter på folk i Norge (Bergen) med forfedre som antagelig kom fra Tyskland, Nederland og Skottland. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.