Gå til innhold
Arkivverket

Betzy Hansen (Bye?) f. 1861 i Kristiania. En ‹nøtt› som jeg håper kan knekkes.

Even Stormoen
 Del

Recommended Posts

Betzy Hansen er mor til Arthur Martinius, hvis far er «gift mand snedker Martinius Gustav Mathiassen». Her har tydeligvis ‹noen› prøvd å innbille presten at barnefaren var enkemann . . .

(Se lenke Arthurs dåp.)

Ved ovennevnte dåp (anmerkninger) mener jeg det står at hun har 4 barn fra før med fire forskjellige fedre.

Far (Martinius Gustav) har kun én sønn på det tidspunkt – Petter Magnus, født i - 84, så ‹fire-barns-anmerkningen› må vel nødvendigvis gjelde mor (Betzy)?

(Familen i FT 1885)

Ved Arthurs konfirmasjon i 1901 ( Nr 45 ) står det samme som ved dåpen, med den forskjell at Betzy nevnes som «Hansen Bye»

Arthur bruker i senere kilder etternavet Bye:

Emigrasjon 

Vielse 

Og ved hans datter Mary Evelyns dåp i 1913 (nr.86)

Har prøvd iherdig å finne den riktige Betzy Hansen i FT -65 -75 og 85, men har gått meg vill/sett meg blind.

Det finnes en «Pige» Betsye Hendrikka Hansen i Ryenbegveien i 1885, men ‹foglarna vet›.

Også funnet en Betzy Hansen i FT 1885, gift og boende i Platougt.4 (jfr. FT 1885 over), hvor Martinius Gustav bor i nr. 6.

Er vel mer enn usannsynlig at begge var gifte naboer som ‹barnet seg› og prøvde å snike seg ned til presten i Grønland Menighet, et steinkast unna, for å døpe Arthur uten at det skulle bli kjent at begge var i ekteskap? Burde være nok med det ene særdeles klønete forsøket på å fremstille barnefaren (med fullt navn, adresse og stilling) som enkemann.

Dette ble mye ‹drodling› men skulle gjerne vite Betzy Hansen Byes opphav og videre skjebne.

Mener bestemt at jeg har delt all info jeg foreløpig har, slik at vi unngår de sedvanlige, unødige innslåingene av allerede åpne dører 😉

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ann-Mary Engum skrev:

Det står bakerst ved dåpen"Opgivet falskt"

Korrekt. Derav overstrykning i selve innførselen. M.a.o. som sagt i #1: «Her har tydeligvis ‹noen› prøvd å innbille presten at barnefaren var enkemann . . .»

Mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opgivet af Enke Martha Marie Pedersen. 4de Barn (Fædrene forskielige). Opgivet falskt. Faderen gift Mand.

Siden "Fædrene" er nevnt her, så må det nødvendigvis være moren som har tre barn fra før.

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har den lenken (nye DA riktignok) i #1. Gift dame i nabohuset, men WTF? – pardon my French 😉

Og apropos ‹slå inn åpne dører› . . . 😉

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Even Stormoen skrev:

Ja jeg har den lenken (nye DA riktignok) i #1. Gift dame i nabohuset, men WTF? – pardon my French 😉

Og apropos ‹slå inn åpne dører› . . . 😉

Mvh

Syntes det var lettere å se oversikten på Gamle Da.  🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Else B. Rustad skrev:

Opgivet af Enke Martha Marie Pedersen. 4de Barn (Fædrene forskielige). Opgivet falskt. Faderen gift Mand.

Siden "Fædrene" er nevnt her, så må det nødvendigvis være moren som har tre barn fra før.

Det var også min oppfatning. Takk Else B.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ann-Mary Engum skrev:

Syntes det var lettere å se oversikten på Gamle Da.  🙂

Aldeles enig! : ) Dypt savnet . . . 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Åsbjørg Susort skrev:

Enke Martha Marie Pedersen må jo ha en viss kjennskap til Betzy.

Hvem er hun og hvor er de tre første barna mon tro...?

Ja det var jo akkurat dét, som driver meg til vannvidd. Står bom fast.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her etr vel dåpen til Betzy Mathilde som giftet seg men Jens Otto Hansen.

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:N4Y6-L8Q

Tusen takk for lenken, men abonnérer ikke på FS, så kommer ikke inn der – men som nevnt over (#1) er det vel mer enn usannsynlig at den gifte Betzy tvers over gaten skulle bli ‹gravért› av naboen, for så å oppgi korrekt ‹gravør› ved dåpen?

Tror nok ‹nabo-Betzy› må utelukkes. Hun har dessuten pikenavn Johannesen (se lenke «gift» i #1) så «pigen» Betzy Hansen må nok dessverre være en annen. Trur eg. 

Men duverden hvor det settes pris på engasjementet!

Takk til alle

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved Arthurs konfirmasjon i 1901 er adressen oppgitt til Mandallsgt 3.

I den kommunale folketellingen for Oslo i 1902 Mandallsgt 3 Finner jeg denne familien Johan H Sørensen født 1876 gift med Betsy Henrikke født 1861.

Arthur født 1887

OBA, Kommunal folketelling 1902 for Kristiania kjøpstad, 1902, s. 11526
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/of20130423046090

Familien i ft 1910 med en Arthur som har fått mellomnavnet Gotfred, men som har samme fødselsdato som din Arthur.

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036392238529

Endret av Anne Tonby
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Even Stormoen skrev:

Her var jeg vel litt kjapp: Klarer ikke å komme inn på lenken (se over) men skulle gjerne visst om «Bye»-navnet figurerte noesteds?

Mvh

Samme dåpen ligger i # .17.

Bye er ikke nevnt.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anne Tonby skrev:

Ved Arthurs konfirmasjon i 1901 er adressen oppgitt til Mandallsgt 3.

I den kommunale folketellingen for Oslo i 1902 Mandallsgt 3 Finner jeg denne familien Johan H Sørensen født 1876 gift med Betsy Henrikke født 1861.

Arthur født 1887

OBA, Kommunal folketelling 1902 for Kristiania kjøpstad, 1902, s. 11526
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/of20130423046090

Familien i ft 1910 med en Arthur som har fått mellomnavnet Gotfred, men som har samme fødselsdato som din Arthur.

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036392238529

Du e' go'!

Og herved kommer beklagelser og takksigelser om hverandre:

Beklagelse for at jeg hadde funnet den underlige «Gotfred» i 1910, og unnlatt å nevne det i #1. Jeg har skråsikkert belegg for at det er samme mann. Men hvorfor «Gotfred»? Foglarna vet.

Men tusener takk for lenken til den kommunale folketellingen – må beskjemmet innrømme at jeg ikke visste en sådan fantes. (Har jo bare holdt på å amatørgranske en-sånn-sirka førti år 😉

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider