Gå til innhold
Arkivverket

Trenger hjelp til å finne begravelsen til Ole Larsen Hønsebech u/Oppen, Norderhov

Tom Larsen.
 Del

Recommended Posts

Nå har jeg bladd igjennom kirkebok flere ganger uten å finne begravelsen.

Ole Larsen Hønsebech u/Oppen i Norderhov.

skifte etter han starter 26/4-1765

Ringerike og Hallingdal Soenskriveri, skifteprotokoll 18, s. 110a   https://media.digitalarkivet.no/view/25553/118?indexing=

https://media.digitalarkivet.no/view/3917/2847?indexing=

håper det er noen som ser bedre enn meg.

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg begynt å lete bakover og dette er den første Ole Larsen jeg har støtt på. Han er 69 år og 5 måneder gammel da han gravlegges 13. april 1762. Er det et yrke som står etter navnet hans? Det er ikke gårdsnavnet Hønsebech eller Oppen/Oppeneie i allfall.

Buskerud fylke, Norderhov, Haug, Lunder, Viker (Ådal), Hønefoss i Norderhov, Ministerialbok nr. 4 (1758-1774), Kronologisk liste 1762, Side 76
Permanent bilde-ID: kb20070313650540
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070313650540

(h.side nedre del)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anne-Lise

Ole Larsen Hønsebech u/Oppen står oppført i ekstraskatten 1762 med kone Kari Helgesdatter. deres datter Johanna ble døpt 18/12-1763.

så jeg er i tvil om det kan være samme mann.

Endret av Tom Larsen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det synes jeg også.

Kan hende at det står noen spor i skiftet, men da trenger jeg hjelp til tydingen.

Hvis det er noen som kan hjelpe med grov skisse av skifte ville det være supert.

Tom

Endret av Tom Larsen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heller ikke funnet dødsfallet hans, men det står vel i skiftet, jfr. lenken, at registreringen startet 25. januar 1765 og at "hovedforhandlingen" var 26. april s.å.

Er ingen tyde-ekspert, så det er ingen dum idé å få hjelp til å lese skiftet.  Han er ikke nevnt som avdød når Johanne døpes i desember 1763, så han må ha

vandret heden mellom hennes dåp og starten på skiftet, altså januar 1765.  Sitter med en følelse av at det mangler endel dødsfall i kirkebøkene på den tida....

mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Astrid

Er han en av dine ? (min 4xtipp) 

At det er mangler i kirkeboka det er sikkert. det ser du også i de 3 første kirkebøkene for Norderhov som Sten Høyendal har gjort avskrift av.

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider