Gå til innhold
Arkivverket

Olivie Henriette Olausdtr. Andersen

Sissel Berit Fjellanger
 Del

Recommended Posts

Hei. Søker hjelp til å finne opplysninger om Olivie Henriette Olausdtr Andersen født 19 juni 1873, Vestre Fredrikstad, hun ble døpt 10 august 1873, Vestre Fredrikstad. Foreldrene var Olaus Andersen og Lovise Henriette Andersen f. Pedersen. Jeg har funnet Olivie Henriette`s fødsel/ dåp i kirkeboka, men finner ikke at hun ble konfirmert. I folketellingen 1900 Fredrikstad står det at hun er pleiedatter, hva betyr det når foreldrene er de biologiske. Finner henne ikke i folketellingen 1910 Fredrikstad. Har prøvd å lete i dødsannonsene mellom 1900 og 1910 uten hell. Står fast med å komme videre her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Sissel Berit Fjellanger skrev:

Hei. Søker hjelp til å finne opplysninger om Olivie Henriette Olausdtr Andersen født 19 juni 1873, Vestre Fredrikstad, hun ble døpt 10 august 1873, Vestre Fredrikstad. Foreldrene var Olaus Andersen og Lovise Henriette Andersen f. Pedersen. Jeg har funnet Olivie Henriette`s fødsel/ dåp i kirkeboka, men finner ikke at hun ble konfirmert. I folketellingen 1900 Fredrikstad står det at hun er pleiedatter, hva betyr det når foreldrene er de biologiske. Finner henne ikke i folketellingen 1910 Fredrikstad. Har prøvd å lete i dødsannonsene mellom 1900 og 1910 uten hell. Står fast med å komme videre her. 

Legg ved lenke til telling 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er dette du har funnet så stemmer ikke fødselsåret hennes.

1900-telling for 0103 Fredriksstad

By Husliste Kretsnr Gate Matr.nr. Våningshus Utan hushald Etasje Busetnad Personliste Tilstades i huset Heimehøyrande Leiligh. nr. Etasje Tal kjøkken Tilstades i leil. Heimehøyrande
426 Fredriksstad 50 8b Myragaden 187 Vaaningshus n 1 1 1 3 3 1 I 1 3 3
  Hushald nr. Førenamn Etternamn Kjønn Busett Fam. stilling Sivilstand Yrke Fødd år Fødestad Nasjonalitet Trussamf.
2107 1 Olaus Anders. m b hf g Lods 1833 Fredrikssta n s fglass.gif
2108   Hendriette Anders. k b hm g Husmor 1832 Ø. Fr.stad n s fglass.gif
2109   Olivia Anders. k b P.D. ug Pleiedatter 1886 Fredriksstad n s 

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f00103&gardpostnr=426&personpostnr=2107&merk=2107#ovre

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Sissel Berit Fjellanger skrev:

Lenke til dåpen,sånn for ordens skyld.

Nr 150

SAO, Fredrikstad domkirkes prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. 1, 1871-1878, s. 30
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060927070274

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for opplysningen av feil årstall i folketellingen 1900, jeg har nok hengt meg litt for mye opp i pleiedatter ordet. Det stemmer at barnebarnet bodde hos de på denne tiden. Jeg har funnet at Olivie Henriette døde 27 mai 1874. Takk for hjelpen 🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

Lenke til dåpen,sånn for ordens skyld.

Nr 150

SAO, Fredrikstad domkirkes prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. 1, 1871-1878, s. 30
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060927070274

Takk for opplysningene Ann- Mary Engum. Jeg har nok hengt meg litt for mye opp i pleiedatter ordet. Det stemmer at barnebarnet bodde hos dem på denne tiden. Jeg har funnet Olivie Henriette, hun døde 27 mai 1874. Tusen takk for hjepen 🙂 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dødsfallet i kirkeboken. (Mellom nr. 73 og 74)

Østfold fylke, Glemmen i Fredrikstad, Ministerialbok nr. 9 (1871-1878), Døde og begravede 1874, Side 337
Permanent bilde-ID: kb20060330021000
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060330021000

Pleiedatteren f. 1886 er altså barnebarnet deres.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.