Gå til innhold
Arkivverket

Karen Ottilde Christensen


Per Lillehagen
 Del

Recommended Posts

Jeg søker hjelp til å finne ut når Karen Ottilde (Ottillie) Christensen født 19. mars 1855, Sande i Vestfold. (Min oldemor)

Hun føder en sønn på Rikshospitalet 27. desember 1882 som er min morfar, Einar Haglund.

Jeg kan følge henne til folketelling i 1885 hvor hun står oppført som kokke i Uranienborgveien 17 i Kristiania.

Deretter kan jeg ikke finne mer om henne.  Mulig hun kan ha skiftet etternavn til Teien? Hun hadde en eldre bror som het Søren Teien, født 1852 i Sande i vestfold.

Når døde hun? 

Kan noen hjelpe meg?

 

Mvh

Per Lillehagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ann-Mary,

Tusen takk for informasjon om dåpen til min morfar Einar Haglund. 

Her står mor oppført som pige Karen Kristiansen, men hun er døpt Christensen, men det hendte jo at det var litt skrivefeil i kirkebøker etc.

Informasjonen om dåpen til min morfar har jeg funnet ved en tidligere anledning.

Det er hans mor Karen Christensen (Kristiansen) som er utfordringen. 

Jeg har funnet en del om henne, men etter 1885 finner jeg ingen ting. Som allerede nevnt kan hun ha skiftet navn til Karen Teien, hennes bror f. 1882

tok navnet Søren Teien. I kirkebøkene for dåpen til Einar Haglund står en anmerking med Fosveien 3. Her bodde hennes bror Søren Teien med familie. Jeg finner også Karen Christensen i protokoll fra fattigvesenet i Kristiania 1883 om at hun hadde mottatt en form for stønad.

 

Mvh

Per Lillehagen

 

Endret av Per Lillehagen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Per Lillehagen skrev:

Hei Ann-Mary,

Tusen takk for informasjon om dåpen til min morfar Einar Haglund. 

Her står mor oppført som pige Karen Kristiansen, men hun er døpt Christensen, men det hendte jo at det var litt skrivefeil i kirkebøker etc.

Informasjonen om dåpen til min morfar har jeg funnet ved en tidligere anledning.

Det er hans mor Karen Christensen (Kristiansen) som er utfordringen. 

Jeg har funnet en del om henne, men etter 1885 finner jeg ingen ting. Som allerede nevnt kan hun ha skiftet navn til Karen Teien, hennes bror f. 1882

tok navnet Søren Teien. I kirkebøkene for dåpen til Einar Haglund står en anmerking med Fosveien 3. Her bodde hennes bror Søren Teien med familie. Jeg finner også Karen Christensen i protokoll fra fattigvesenet i Kristiania 1883 om at hun hadde mottatt en form for stønad.

 

Mvh

Per Lillehagen

 

 

Synes det var greit å legge inn dåpen,slik at de som skal hjelpe får se  hva som står ved dåpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor var Einar i 1885?

Har du funnet komfirmasjonen hans?

Hva står det der ang. foreldrene?

 

Legger inn dette også,for ordens skyld.

 

Karen Kristens. i 1885.

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f80301&gardpostnr=2217&personpostnr=47149&merk=47149#ovre

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang at du har funnet henne i protokoll for Fattigvesenet i 1883;

 

Er det dette du har funnet?

 

Fødselsåret stemmer ikke med din Karen Ottilde Kristensen,som var født 19 mars 1855.

 

Hjemstavnsprotokoll:

Kristensen,Karen Othilde  Pige 27/12-52.Fosv. 3.

https://media.digitalarkivet.no/view/59757/24

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ann-May,

Takk igjen for mange god tips!

Det er riktig at fødselsåret til Karen Ottilde Kristensen er feil i protokollen for fattigvesenet. Men jeg tror de har skrevet feil fødsels år på Karen Ottilde. Fødselsdatoen de har skrevet inn tror jeg er fødselsdatoen til hennes sønn Einar som er 27.12. Og Karen Ottilde bor midlertidig med sønnen Einar hos sin bror Søren Teien i Fosveien 3.

Søren Teien er født i 1852 og som nå står oppført på  Karen Ottilde.

Så jeg tror det har gått litt i ball for vedkommende som har ført protokollen😊  

 

Jeg har funnet protokollen for Einar Haglund konfirmasjon, tusen takk! 😊

 

Mvh

Per Lillehagen

1 time siden, Ann-Mary Engum skrev:

Hvor var Einar i 1885?

Har du funnet komfirmasjonen hans?

Hva står det der ang. foreldrene?

 

Legger inn dette også,for ordens skyld.

 

Karen Kristens. i 1885.

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f80301&gardpostnr=2217&personpostnr=47149&merk=47149#ovre

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg skulle til å svare deg at Einar var pleie barn, jeg fant han i kommunal telling fra 1883 og 1885.  

Jeg har funnet Einars konfirmasjon i Paulus kirke 3. oktober 1897, Karen Christensen (Kristiansen) står oppført i kirkebøkene, sammen med barnets far Nils Haglund  (han er det tegnet et kors ved). Nils Haglund emigrerte til USA i våren 1882, Einar blir født 27.12. samme år. 

 

Folketellingen av 1885: Satt bort som pleiebarn hos:

Gustav Ols. F.1839, Dalsland, Sverige – Jobb: Havnevæsenet i Kristiania.

Marie Ols* F. 1835, Dalsland, Sverige – Husmor

Einar Hagelund f. 1882 pleiebarn.

Adresse: Platougade 4, 4 et. Kristiania

Det er altså fra 1885 at Karen Christensen "forsvinner" for meg. Høyst sannsynlig lever hun, men kan ha giftet seg? Må jeg til Riksarkivet for videre leting tror du?

Mvh

Per Lillehagen

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Ann-Mary,

Du har vært til veldig god hjelp😊

Kan damen ha emigrert, eller hun kan ha giftet seg å fått nytt navn. For å være ærlig så tror jeg ikke på emigrasjon.

Jeg mener å huske at min mor fortalt at de hadde en bestemor (mor til Einar tror jeg) som var kokke å laget mat til de. Hennes mor døde i 1917, da var min mor 11 år. De var 6 barn.

Så jeg tror at Karen Otillde Christensen var i live i 1917, da var hun 62 år. Men hvorfor er det så vanskelig å finne henne?

Men du skal ha stor takk for all hjelp så langt😊. Jeg har ikke tenkt å gi opp.😊

 

Mvh

Per Lillehagen 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

 

Veldig bra kandidat!  🙂

Fødselsmåned 1 mnd feil!

 

Men hva står det i originalen,tro?

Hei,

Dette var en kjempe bra kandidat, her tror jeg rett og slett at det beror på en skrivefeil i tellingen. At det skal være to Karen Kristensen i Sande Jarlsberg med 1 mnd. forskjell på fødselsdatoen, det er lite trolig. Dette var flott. Nå har vi trolig tatt et sprang fra 1885 til 1910. :-)  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Hun bor hos Einar i 1923.

 

Einar Haglund 27.12.1882 Kristiania m   e Stationsbetjent Rikstelegrafen Vogts gate 52. 13 Sagene Bunke479k
Ragnhild Margrethe Haglund 13.09.1904 Kristiania k   ug Telefonistinde Rikstelefon Vogts gate 52. 13 Sagene Bunke479k
Karsten Haglund 29.07.1905 Kristiania m   ug Telegrafbud Rikstelegrafen Vogts gate 52. 13 Sagene Bunke479k
Solveig Elise Haglund 20.08.1906 Kristiania k Datter !!     Vogts gate 52. 13 Sagene Bunke479k
Borghild Marie Haglund 26.08.1907 Kristiania k Datter       Vogts gate 52. 13 Sagene Bunke479k
Synnøve Haglund 31.03.1910 Kristiania k Datter       Vogts gate 52. 13 Sagene Bunke479k
Øivind Haglund 15.04.1914 Kristiania m Sønn       Vogts gate 52. 13 Sagene Bunke479k
Karen Otilde Kristensen Haglund 19.02.1855 Sande Jarlsberg k   ug Husmor   Vogts gate 52. 13 Sagene Bunke479k

http://www.disnorge.no/KraFt1923/Soke.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ann-May Engum,

Dette du gjør er jo helt fantastisk 😊 

Tenk at vi nå har gjort et sprang til 1923. Da var det noe i det min mor fortalte meg, at hun hadde en bestemor som var kokke, her er bekreftelsen, så moro! 

Jeg er også så glad for å se at hun nå bor hos sin sønn Einar. Karen kan ikke ha hatt det lett, først legdlem, så far til barnet som drar til USA. Og nå bor sammen med sønn og barnebarn.

Jeg kjenner tårene presser på nå.

Igjen tusen hjertelig takk! 💗😊

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.