Gå til innhold
Arkivverket

Problem med geografisk søk

Baard Vidar Pettersen
 Del

Recommended Posts

Som amatør i slektsgranskningen er det ofte vanskelig å vite hvor man skal finne kilder. Derfor liker jeg godt "Finn kilde"-funksjonen. For tiden jobber jeg med forfedre i Vefsn på 1600-tallet og jeg har da søkt her, kun med periodeavgrensning og kommune/sted. F.eks. Vefsn fram til 1700. Jeg trodde lenge at det var det som fantes av kilder her på digitalarkivet for Vefsn. Men ved hjelp av flinke folk her på forumet har jeg nå funnet ut at det både finnes 43 bind med lensregnskaper for Nordlandenes len og flere Stiftamtstueregnskaper for Nordlands Amt som omhandler Vefsn i denne perioden. 

Er dette en feil eller skal det være slik? Er det også andre regnskap/viktige digitaliserte kilder som ikke vil komme opp i et geografisk søk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Baard Vidar Pettersen skrev:

Som amatør i slektsgranskningen er det ofte vanskelig å vite hvor man skal finne kilder. Derfor liker jeg godt "Finn kilde"-funksjonen. For tiden jobber jeg med forfedre i Vefsn på 1600-tallet og jeg har da søkt her, kun med periodeavgrensning og kommune/sted. F.eks. Vefsn fram til 1700. Jeg trodde lenge at det var det som fantes av kilder her på digitalarkivet for Vefsn. Men ved hjelp av flinke folk her på forumet har jeg nå funnet ut at det både finnes 43 bind med lensregnskaper for Nordlandenes len og flere Stiftamtstueregnskaper for Nordlands Amt som omhandler Vefsn i denne perioden. 

Er dette en feil eller skal det være slik? Er det også andre regnskap/viktige digitaliserte kilder som ikke vil komme opp i et geografisk søk?

Lensregnskapene og stiftamtstureregnskapene er foreløpig ikke registrert med kommuner og faller derfor dessverre utenfor det geografiske søket. Det er en ganske stor jobb å registrere kommuner for disse kildene, fordi vi i mange tilfeller må inn i hvert enkelt arkivstykke for å finne ut hvilke kommuner akkurat dét arkivstykket dekker, og fordi kildene i seg selv forholder seg til gamle administrative inndelinger som ikke uten videre kan "oversettes" til kommuner.

Alle andre kilder skal være registrert med kommuner. Men feil og mangler kan vi ikke garantere for; det er ikke alltid lett å bedømme hvilke kommuner kildene er relevante for.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.