Gå til innhold
Arkivverket

Mai 1788 i Trondheims pantebok nr. 9 vedr. Michel Jensen Ursin og Elen Jensdatter Ursin.

Norma Hübenbecker
 Del

Recommended Posts

Leif Johannessen klarte å finne dette for meg i en annen tråd

https://media.digitalarkivet.no/view/20234/217     - Mai 1788 i Trondheims pantebok nr. 9 vedr. Michel Jensen Ursin og Elen Jensdatter Ursin.    

Jeg vet hva som står i første setning, og jeg forstår enkelte ord her og der, men klarer ikke tyde alt. Dette notatet gir ny informasjon som jeg har søkt etter i flere år. At Michel var jækt-styrmann, at han etablerte seg i Nordland før sin død og regnet med å bli der. Kone og barn bor i Vaagen, Lofoten i FT 1801. Michel er tydeligvis død da. Elen Jensdatter Moe er gift på nytt med Gjestgiver John Larsen i Hopen. Så langt vet jeg ingen som har klart å finne ut hvem Michel og Elen er, så jeg håper teksten skal inneholde flere opplysninger som kan gi noen hint videre i letingen.  Er det noen som klarer tyde dette ? Det begynner nedenfor midten på høyre side og fortsetter et avsnitt til på neste side. Jeg vet det er mye, men er takknemlig for hver lille setning noen klarer å tyde.

Jeg lurer også på om det er mulig å finne orginalen til transskribert side : https://www.digitalarkivet.no/view/332/pc00000000317685   

Gjeldsak fra Forlikskommisjonen i Trondheim. 

Jeg vet ikke om dette er min Michel, men datoen 25.07.1800 får meg til å lure på om dette kan ha med hans dødsbo å gjøre. Håpet er at det står litt mer i orginalen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik leser jeg dette:

Michel Jensen Ursins Kone Elen Jens Datter Ursins Skiøde til Ole Sæter.
Da min Mand Jægt-Styrmand Michel Jensen Ursin er bortrejst til Nordlandene, hvor han nu har etableret sig, og ey kommer her tilbage, saa haver han overdraget mig som hans Hustrue, tilligemed Underskrevne Niels Ejnersen, efter ham given Fuldmagt, at bortsælge vores fælleds Ejede Huuser her i Byen. Thi er det vi herved Sælger Skiøder og [over]hænder fra benævnte Michael Jensen Ursin og hans Arvinger til Frie Slagter Ole Sæter, hans Ejende Vaanehuuser, beliggende i Kongens Gade paa Kiøbmand Thomas Jelstrups Grund, imellem bemeldte Thomas Jelstrups Gaard paa Væstre - og Styrmand Ole Lyches paa Østre Side - for den Accorderede Kiøbe Summa 178r skriver Et Hundrede Aatte og Halvfierdesindstyve Rigsdalere Dansk Courant. Altsaa skal bemeldte Vaanehuuse, saaledes som samme nu forefindes med all Muur og Nagelfast Jndredning herefter tilhøre bemeldte Ole Sæter, (som til os rigtig har erholdet og betalt benævnte Kiøbe Suma) og Arvinger som deres rette og lovlig tilforhandlede Ejendom, hvilken han giør sig saa nyttig som han best veed og kan, da vi ved dette Skiøde hiemler hannem frie for alles Anke og Paatale, Dets til Bekræftelse, under Vore Hænder og Zigneter samt 2 Vitterligheds Vidners Medunderskrivter. - Trondhjem den 30te April 1788. Elen Jens Datter Ursin med paaholden Pen (LS). EFter Fuldmagt Niels Einersen (LS). Til Vitterlighed underskriver  H. Sivertsen, Ole Jversen. At ingen Kiøbe Contract, skrivtlige Conditioner eller noget andet saadant Document imellem os eller andre, paa Vores Vegne har været oprettet, angaaende forbemeldte Handel det Attestere Vi herved og kan bekræfte samme med Eed naar paafordres. Trondhjem ut supra. Elen Jens Datter Ursin med paaholden Pen. - Ole Sæter. Paa forbemeldte Gaard hæfter ingen af Byens Skatter til Aarets Udgang 1787. Trondhjem den 30t April 1788. Testr. P. Thomle. Jmod dette Skiødes Tinglysning have Over Formynderne indtet at erjndre. Trondhjem den 7d May 1788. - Matz Nissen, Nicolay Schmidt. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk  ! Tusen takk for hjelpen. Da var det mer info der som kan komme til nytte i letingen etter hvem han var i Ursin-slekten.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.