Gå til innhold
Arkivverket

Gunvor (Heide) Hansen, død i Oslo.

Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Jeg har en slektning som dør i Oslo området. (kan kanskje ha bodd ute på Bygdø) etter at hun kom flyttende tilbake fra USA etter mannen Eilert Anker Hansens død i 1983. Hun døde mellom 1983 og 2002. Jeg snakket med henne på tlf en gang, men jeg kan ikke huske hvor mange år det er siden.

Gunvor Heide, født 2. februar 1910 i Trondheim, Sør-Trøndelag. Død i Oslo. Altså gift Hansen. Hun bodde på et eldresenter eller noe med leiligheter. Kan man finne noen dødsannonse etter henne.

Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

????

617278 Eilert Anker  Hansen      1209  1916    1208  1975  1009  1975    75  11-1       Nordre gravlund Oslo

https://www.begravdeioslo.no/maler/grav/grave_id/160094

Hvis dette er riktig Eilert Anker, er ikke Gunvor  gravlagt sammen med ektemannen. Men du skriver at hun kom flyttende tilbake fra USA etter ektemannens død i 1983. Døde han i USA? 

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, han døde i San Diego USA 1983 og er gravlagt der. Han er født i 1912, så det er ikke riktig Eilert Anker nei, men han vet jeg om. Fetter til min far.

De ble gift 8. juni 1946 så det er riktig par. :) Altså døde hun før 2001. Tusen takk alle sammen.

Nei, krigsseileren er en annen Eilert Anker.

TSK.

Endret av Torbjørn Steen-Karlsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunvor Bossum

in the California, Federal Naturalization Records, 1843-1999

Name: Gunvor Bossum
Petition Age: 46
Record Type: Petition
Birth Date: 2 Feb 1910
Birth Place: Trondheim, Norway
Arrival date: 3 Dec 1950
Arrival Place: Baltimore, Maryland
Petition Date: 9 Mar 1956
Petition Place: San Diego, California, USA
Spouse: Eilert Anker Bossum
Petition Number: 434
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som om en annen Gunvor Heide ble gift med Eilert Anker Bossum på samme dato.
Fra Aftenposten 6. juni 1946:

image.png.aea5a373082c6a241f831892c708a94e.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, så der har vi forklaringen (på et vis). Bossum, ikke Hansen! Skjønte ikke hvorfor jeg ikke fikk relevante treff på søkene jeg gjorde ...

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her er forklaringen: Navneforandring i 1938. Det hører jo også med til familiehistorien, så jeg nevner det for ordens skyld.

image.png.ab0bdc6a488533c3cb5a834f50f4b47d.png

image.png.f76be19aa35a2939b868aae1c6f9c1df.png

DTH

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk. Dere er enormt dyktige. Merkelig at det står Bossum, for disse folka har alltid kalt seg Hansen, men Eilerts bror kalte seg Bossum og den navneforandringen har jeg aldri hørt om. Men da har dere knekt alle koder og litt til, så nå kan jeg føre inn i systemet. Så hun døde allerede i 1987. Bevares, jeg trodde i alle fall det var på 90-tallet, men da er det bevist at man glemmer fort noen av sine handlinger.

Endret av Torbjørn Steen-Karlsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest interessante, ihvertfall for undertegnede, er hvorfor de fire søsknene Eilert Anker, Jon Ingeman, Eva og Irene Margaret tok navnet Bossum. Sistnevnte er vel navn på flere gårder i Onsøy i Østfold. Er det en slektskobling dit?

DTH

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du helt rett i Dag. De var barn av Hans Hansen, fiskehandler i Tønsberg, som var født på gården Bossum i Onsøy, der min far også er født, som sønn av Peder Hansen Bossum.

TSK. :) :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.