Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av dødsårsak?

Are Øverseth Blomfeldt
 Del

Recommended Posts

Hva står det som dødsårsak der det delvis er strøket under/oppå (nr 2 nedenfra, fødested Bærum)? Til opplysning er dette en 72 år gammel kvinne, hun døde i 1922.

Nederst er lenke til alle hennes papirer i Metodistmeninghetens kirkebøker i Kristiania, kanskje lettere å tyde da. De kirkebøkene er ikke digitalisert, dette er bilde fra skjerm av en pdf. På forhånd takk!

NB: Samme spørsmål er lagt ut i FB-gruppa Slektshjørnet. Men de som hjalp meg der synes det var vanskelig å tyde noe med mening. På forhånd takk!

https://drive.google.com/file/d/16jNj2sj8R3j5blWw7See2A5d57fv7Sqp/view?usp=sharing

Dødsårsak.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Frank H. Johansen skrev:

Canaskrubrieri ser det jo ut som det står. Men jeg aner ikke hva det skulle være....?

Kan det være at det starter med «Cancer»? Jamfør første «e» i «Vaalerengsgt»?

58 minutter siden, Gunnar Sigdestad skrev:

Siste ordet trur eg er "malign..", dvs. ondartet.

Det som står på en slags linje under, begynner på M? Det tror jeg tilhører personen under, se den haken som jeg tror skriveren gjorde for å vise til at det ordet skal stå til slutt på dødsårsak for personen under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med bakgrunn i dette sitatet som kom fram etter googling, føreslår eg Cancer Umbilicum. Sitat: "Umbilical metastasis is a rare manifestation of intra-abdominal cancer. It appears either as the first sign of a primary malignancy or as....."

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Med bakgrunn i dette sitatet som kom fram etter googling, føreslår eg Cancer Umbilicum. Sitat: "Umbilical metastasis is a rare manifestation of intra-abdominal cancer. It appears either as the first sign of a primary malignancy or as....."

Så bra, tusen takk! Og jeg syns det ser ut som et veldig godt forslag, selv om jeg ikke klarer alle bokstavene. 

Endret av Are Øverseth Blomfeldt
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider