Gå til innhold
Arkivverket

LØST: Guri Olsdatters korte liv (1828-1832)

Ole Bøe
 Del

Recommended Posts

Hei, jeg trenger nok en gang hjelp til tyding, denne gangen av dåp og begravelse til den uegte datteren til min tipp-tipp-oldefar Ole Gundersen.

Hun ble født 15. okt. 1828 og døpt Guri Olsdatter 2. nov.:

Ministerialbok, løpenr. 111: https://www.digitalarkivet.no/kb20070513050087

herfra har jeg følgende spørsmål:

* Foreldre er "f. Marte Ericsd. ned. Gjestvangs Eie og [???] Ole Gundersen Helset-eie, men hva står foran farens navn?

* For faddere trenger jeg korrektur og hjelp der jeg har satt spørsmålstegn: 

Hmd? Hans Er. Gjestvang Eie, [?] Sigrid Poulsd. n. Kise-eie, f. Gønner Gundersd. Helset Eie, [?] Gulbrand Er. Gjestvang,  [?] Jens Gundersen Ballishoel.

* Det står ting i siste kolonne, men jutover at Gjestvang-eie er nevnt, klarer jeg ikke å lese dette. Kanskje noe om hvem som bekreftet faren?

Klokkerboken finnes også, løpenr. 53: https://www.digitalarkivet.no/kb20070513030582

* Den er stort sett mye utydeligere, men jeg har inntrykk av at det står noe mer om foreldrene, kan noen tyde dette?

Så til begravelsen 29. januar 1832, løpenr. 5 i ministerialboken: https://www.digitalarkivet.no/kb20070513050306

* Er det "Frillebarnet" det står foran navnet?

Klokkerboken har henne som løpenr. 6: https://www.digitalarkivet.no/kb20070513040080

* Her er dødsdatoen 19. januar, mens ministerialboken sier 18. Er det noen regel om hvilken som mest sannsynlig er rett?

I klokkerboken klarer jeg ikke å tyde siste kolonnen.

* For meg ser det ut som overskriften heter "om død av smitsom sygdom, ell. [?],", men trenger tyding av den.

* Og på Guris rad klarer jeg ikke å lese hva som står i denne kolonnen, annet enn at siste ordet vel er "sygdom"

Det skulle vel være alt jeg gjerne vil ha hjelp til for et kort liv.

Ole

Endret av Ole Bøe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

* Foreldre er "f. Marte Ericsd. ned. Gjestvangs Eie og [???] Ole Gundersen Helset-eie, men hva står foran farens navn?

Det står U: K: for ungkar, så står det et ord jeg ikke helt skjønner, så står det Soldat inneklemt der før Ole.

* Hmd? Hans Er. Gjestvang Eie, [?] Sigrid Poulsd. n. Kise-eie, f. Gønner Gundersd. Helset Eie, [?] Gulbrand Er. Gjestvang,  [?] Jens Gundersen Ballishoel.

Hmd, ja. K (for Kone) Sigrid Poulsd, Dvg. eller Drg for Gulbrand Er. Gjestgang, men jeg vet ikke hva det er forkortelse for. vid: Jæger foran Jens Gundersen. Jeger var jo en militær tittel.

Helt til høyre er det for barnet over, Morten Pedersen, det står noe om Gjestvang-eie.

For Guri Olsdatter står det af Barnefaderen og begges 1ste Leiermaaal. Det  betyr at barnets fødsel ble meld til presren av barnefaren og at dette var første gang både han og moren til barnet ble avslørt for å ha hatt omgang før ekteskapet.

Det står ikke så mye mer i klokkerboken, men der står begges 1ste Leiermaal rett under nanvene til foreldrene.

* Er det "Frillebarnet" det står foran navnet?

Det gjør det faktisk. Koselig prest...

Ang. 18. eller 19. januar, så skal det jo være sånn at ministerialboken er orginalen, mens klokkerboken er kopi, men ofte ble de nok ført ganske uavhengig av hverandre. Trolig døde vel barnet natten mellom 18. og 19. januar?

Overskriften i siste kolonne i kirkeboken er noe slikt om død af smitsom sygdom i ministerialboka og om død af smitsom sygdom el. ulyk. hænd. i klokkerboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klipper, limer og justerer:

Foreldre: "P. Marte Ericsdr. und. Gjestvang-Eie og U.K. Sadelmager \ Soldat / Ole Gundersen Helseth-E"

fadd:

"Hmd Hans Er. Gjestvang-Eie,  K. Sigrid Poulsd. n. Kise-eie, P. Gønnor Gundersdr.

Helset-Eie, Drg. Gulbrand Er. Gjestvang, rid.(?) Jæger Jens Gundersen Ballishoel."

For dødsfallet  har presten berre laga ein strek under kolonna "om død af smitsom sygdom", som må tolkast som ingenting innført.

Klokkaren har skrive "Ingen smits. Sygdom"

Elles skriv klokkaren "Gurie" i begge innførslene, medan presten skriv "Guri" i begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider