Gå til innhold
Arkivverket

Null treff hos byfogden i Oslo

G. Widing
 Del

Recommended Posts

Hei

Har et puslespill jeg ikke får løst. 

Walter Gauthier tok iflg Arbeiderbladet 20.08.1945 ut lysning med Mimmi Angelica Lund. Så med  Ruth Else Sander iflg Arbeiderbladet 30.06.1947, og til slutt med Else Mary Strid iflg Norsk Lysingsblad 15.05.1950.

Alle lysningene skal ha skjedd hos byfogden i Oslo, men der finner jeg ingen av dem. Noen som er bedre enn meg til å søke som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

I Oslo byfogds arkiv finnes en egen serie med lysningsbøker, som ikke er skanna og derfor ikke finnes i Digitalarkivet.

Då melder følgjande spørsmål seg: Er det planar om å skanne desse?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Då melder følgjande spørsmål seg: Er det planar om å skanne desse?

Jeg husker i farta ikke om borgerlige lysningsprotokoller ble inkludert i "den lange lista" over arkivmateriale som bør skannes i framtida, men de er i alle fall ikke prioritert på kort sikt. I de aller fleste tilfeller vil personopplysningene som finnes i lysningsprotokollene være identiske med personopplysningene i vigselsprotokollene, slik at gevinsten ved skanning av lysningsprotokollene i tillegg til vigselsprotokollene vil være forholdsvis liten. Det vi ser i denne tråden, at det ble tatt ut lysning uten at paret siden giftet seg, vil naturligvis forekomme, men jeg vil tro at de aller fleste som tok ut lysning, også giftet seg.

Personlig mener jeg det er vesentlig bedre å prioritere full dekning på borgerlige vigselsprotokoller, framfor å begynne på borgerlige lysningsprotokoller.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.