Gå til innhold
Arkivverket

LØST: Otter Halvorsen f. 1798, Trysil. Er han identisk med Otto Halvorsen i FT 1865 (Stange, Hedmark)?

Even Stormoen
 Del

Recommended Posts

Jeg har følgende om Otter Halvorsen:

Gift med Kirstine Pedersdatter (f. ca. 1800 i Stange Hedmark)  i 1822 – Stange.

(v. side, 1ste innførsel, nr 41)

De får en datter Lisbeth (f. 19 des. 1823)

(h. side, nr. 3 1824)

En Otto Halvorsen er boende på Stange i Hedmark 1865. Og med hustru «Kristine Pedersdatter» må det vel nødvendigvis være rett mann?

Både der og ved vielsen er han oppgitt som født i Trysil 1799 (beregnet i FT -65).

I FT 1801 for Trysil, finner jeg kun én Otter Halvorsen, han er født i 1739.

Imidlertid er der en Otter Olsen med far Ole Halvorsen

Det er vel han som er døpt her

(h. side, v. kolonne, 3dje innførsel [nr.12] )

Men der er også en Otter Halvorsen i kirkeboken – jeg håper i hvert fall at det faktisk står «Outter» eller «Aatter», døpt 1ste januar 1799.

(h. side, h. kolonne, 1ste innførsel)

[Legger ut spørsmål i tydeforumet ang. dette.]

Her står dessverre bare foreldrene som «Halvor Ottersen og Hustrue»

Forhåpentligvis samme paret som får datteren Ane i 1796

(h. side, v. kolonne, 1ste innførsel [nr.12] )

Her er mors navn Elisabeth Olesdatter (og legger man godviljen til m.h.t. til oppkallingstradisjoner, så borger jo Stange-Otter sin datter Lisbeth for at det kan tenkes jeg er på rett spor?) . . . 😉

Problemet er imidlertid at ved FT 1801 får jeg opp en Halvor Ottersen, enkemann, boende med sin datter Anne, men ingen sønn Otter . . .

Mulig at det er fru Elisabeth som er død her.

(h. side, v. kolonne, nr.12 1799)

Har forsøkt å finne ovennevnte Otter Halvorsen (døpt 1 jan 1799) eventuellt død som barn før 1801, også forsøkt å finne ham høyst levende konfirmért i 1813-14 osv, men kirkebøkene for Trysil gjør meg en smule overfrustrért. De hopper fra 1799 til 1781, tilbake til 1793, ingen konfirmanter i -13, årstall og kirkelige handlinger hulter til bulter . .  osv.

(NB: Ovenstående ‹frustrasjonsmelding› er kun illustrérende, ikke presis.)

SÅ – omsider – er det noen som kan hjelpe meg med Otter Halvorsens opphav? Og eventuellt hans og familiens levnet før han dukker opp som brudgom i Stange?

Har noenlunde ‹koll› på etterslekten, så dét er foreløpig ikke et tema.

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan i all verden klarer du å være så kjapp?? 🙂

Ja, det er de samme personene. Her har jeg tydeligvis slått inn allerede åpne dører (fra 2005 og -10 [DIS])

Tusen takk, Ann-Mary – håper kanskje noen fra dengang kan komme på banen og at de har kommet noe lenger i tiden som har gått siden.

Mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Even Stormoen skrev:

<snip> – håper kanskje noen fra dengang kan komme på banen og at de har kommet noe lenger i tiden som har gått siden.

– og det hadde de tydeligvis i DIS-forumet, når jeg så nøyere etter. Regner saken som løst.

Nok en gang takk for at du gjorde meg oppmerksom på dette.

Mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider