Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av konfirmasjon i Uvdal, Buskerud 1854

Ronny Stolen Tollefsen
 Del

Recommended Posts

Hei 🙂

Min tippoldefar Tollef Tollefsen Rytterbakkan nr 8, konfirmerte seg 25.06.1854. Er det noen som kan hjelpe meg å tyde hva som står øverst i de 4 kolonnene på høyre side, før anmerkninger.

Og så sliter jeg med å lese hva det står spesifikt om Tollef i de 4 kolonnene.

Nore kirkebøker, F/Fc/L0002: Ministerialbok nr. III 2, 1836-1861, s. 93

https://media.digitalarkivet.no/view/1118/107

Håper noen kan hjelpe meg med dette 🙂

Endret av Ronny Stolen Tollefsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Videre tyding våger jeg meg ikke på. Men det var en veldig fin inndeling av karakterene i Nore kirkebøker. Har ikke sett slike i "mine" kirkebøker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Trude for hjelp 🙂 Har heller ikke sett mye av denne inndelingen, blir spennende å finne ut hva som står der!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fare for å villede, må jeg prøve. 

https://www.digitalarkivet.no/kb20051111030464   

Kolonner høyre side: Kundskab ved Indtegningen / Ved Konfirmationen /     Forhold      / (så kommer den om naturlige kopper - vaksinert.) / Anmærkinger.

F. til 2 Kund 3/4              /  Smaa kundskaber   / Upaaklagelig /                      3de juni 43  -do- (Gunil Olsdatter)

Legger meg flat for rettelser. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk igjen Trude 🙂                             Lurer på hva f til 2 kund 3/4 betyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ronny Stolen Tollefsen skrev:

Lurer på hva f til 2 kund 3/4 betyr?

Jeg tenkte at F til 2 står for flid til karakteren 2.  Og kund 3/4 for kundskab til karakteren 3 til 4, eller 3 av 4.  Jeg tror karakteren 1 var best. Dette vet nok andre mer om enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Trude Nilsen skrev:

I fare for å villede, må jeg prøve. 

https://www.digitalarkivet.no/kb20051111030464   

Kolonner høyre side: Kundskab ved Indtegningen / Ved Konfirmationen /     Forhold      / (så kommer den om naturlige kopper - vaksinert.) / Anmærkinger.

F. til 2 Kund 3/4              /  Smaa kundskaber   / Upaaklagelig /                      3de juni 43  -do- (Gunil Olsdatter)

Legger meg flat for rettelser. 😅

treng ikkje "flate ut" for dette...

nest siste kolonne er "Naar havt de naturlige Copper eller vac: og af hvem."

Kunnskapen er vel "F. til 2 Part 4/3" 

Det er snakk om å kunne Forklaringane til Luthers vesle katekisme. Part 1 er dei ti boda; Part 2 er dei tre trusartiklane; Part 3 er Fadervår; Part 4 er om dåpen; Part 5 er om nattverden;;

og så kjem ei bolk med bøner og "Hustavla".

Notata til presten tenkte han nok han kunne forstå sjølv - det var ikkje tanken at vi skulle lese dette....

Tollef kunne tydelegvis forklaringane til (eit stykke ut i) 2. parten;

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.