Gå til innhold
Arkivverket

Tjenstepiken Anne Lena Andreasdatter, f. Sverige ca. 1842, fikk i 1866 barn med gårdbruker Anton Olsen på gården Solberg i Onsøy. Hvor ble det av tjenestepiken og hvor i Sverige kom hun fra?

Bjørn Piro
 Del

Recommended Posts

http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060928030842.jpg

Lenken viser at det 10  mars 1867 i Onsøy, Østfold blir døpt et utenom ekteskapelig barn, Agna Marie Antonsdatter Solberg, født 30 november 1866.

Foreldrene er enkemannen Anton Olsen Solberg (han  vet jeg for øvrig alt om) og tjenestepiken Anne Lena Andreasdatter Solberg.

Ved folketelling Onsøy 1865 finner jeg Anne Andreasdatter, 23 å,r som tjenestepike hos enkemannen Anton Olsen, 33 år, gårdbruker på Solberg i Onsøy. Hun oppgis å være født i Sverige.

Anne Lena blir aldri gift med barnefaren. Anton Olsen gifter seg derimot i 1874 med en annen svensk dame. Agna ser ut til å ha vokst opp hos sin far og stemor.

Spørsmålet er hvor det er blitt av barnemoren, den svenskfødte Anne Lena Andreasdatter, født i Sverige ca. 1842? Og videre hvorfra i Sverige kom denne damen og hvem var foreldrene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Egil Johannessen skrev:

Hva er farens etternavn?

Ser at deler av farens etternavn mangler.

Andreas Hal....(?)

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var sannelig mer enn jeg hadde håpet på. Du er et unikum Ann Mary! Det er ikke den ting du ikke finner ut av! Dine svar var jeg veldig fornøyd med, så stor takk til deg.

Når det gjelder faren til svenskfødte Anne Lena Andreasdatter, synes jeg det står Andreas Halvorsen? Og øverst står vel mannens yrke: Underlend……..(et eller annet).

Er det mulig å finne Anne Lenas foreldre mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Bjørn Piro skrev:

Når det gjelder faren til svenskfødte Anne Lena Andreasdatter, synes jeg det står Andreas Halvorsen? Og øverst står vel mannens yrke: Underlend……..(et eller annet).

Det står "Underlensmand Andreas Halvorsen af Sverige"

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Bjørn Piro skrev:

Dette var sannelig mer enn jeg hadde håpet på. Du er et unikum Ann Mary! Det er ikke den ting du ikke finner ut av! Dine svar var jeg veldig fornøyd med, så stor takk til deg.

Hei Bjørn

Takk for hyggelig tilbakemelding!  🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten forskjell. (for de som vil søke i Sverige etter Undrelensmand Andreas Halvorsen)

Ved innflyttingen i 1864 er hun 26 år og heter Anna Lena Andreasdatter

Da hun vies i 1867 er hun 25 1/2 år og heter Anne Oline Andreasdatter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. innflyttingen i # 12.

Det var ført i kirkeboken i 1867.

Hun var innflyttet 7 april 1864,fra Rakkestad.

Her fra ministerialboken.

Øverst på venstre side.

https://media.digitalarkivet.no/view/6221/631

Endret av Ann-Mary Engum
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for nye informative opplysninger. Hvis  vi sammendrar litt tyder det på at Anne Lena var født i Ed 7 november 1841 av foreldre: Underlensmann Andreas Halvorsen Stolt, født Vestgotland 7 juni 1792 og Kajsa Jonsdatter, født Ed 1800. Jeg ser det er mange med navnet Stolt i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anne Tonby skrev:

Attest 31/8-66 stemmer med dato oppgitt ved vielsen.Der står det "Vac. Eftet Præsteattest af 31 august 1866"

Hun innflyttet til Onsøy 7 april 1864,men jeg har ikke funnet ut når hun kom til Norge.

Men vi vet at hun var i Rakkestad før hun kom til Onsøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Leif B. Mathiesen skrev:

En liten forskjell. (for de som vil søke i Sverige etter Undrelensmand Andreas Halvorsen)

Ved innflyttingen i 1864 er hun 26 år og heter Anna Lena Andreasdatter

Da hun vies i 1867 er hun 25 1/2 år og heter Anne Oline Andreasdatter.

Tror det er hennes alder i 1867 som er oppgitt ved innflyttingen,som ble ført i kirkeboken i 1867.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider