Gå til innhold
Arkivverket

Adopsjon

Linn Birgitte
 Del

Recommended Posts

3 timer siden, Linn Birgitte skrev:

Har prøvd å kontakte han på Facebook uten hell. 

Det er vel kanskje best å smøre seg med litt tålmodighet. Dessuten er det ikke alltid lett å få med seg FB-meldinger (Messenger) fra folk man ikke er FB-venner med. En god gammeldags telefon kan kanskje også gjøre susen.

DTH

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johanna Ovedia Olsen   29.4.1891-1976    født på Igeland , Ibestad

Johanna fikk ett såkalt uekte barn som senere ble bortadoptert

Olaf-Olav

Johanna blir gift 1922 med

Ludvig Ingebrigt Andreassen   29.6.1890--1972   født Sørvikmark , Trondenes,plassen Skjeftelia.

I FT 1900 heter han Ludvig Martinsen  , far er Martin Andreassen  1865-     bosatt Sørvik , men fra Kvæfjord

Johanna og Ludvig får barna

Kåre Andreassen      9.10.1920--5.6.1943

han var dekksmann på MTB 620. Han ble skadet under et raid i Florø.

Døde på Shetland

Leif A.        23.8.1922-2007

Bjørg A .     23.1o.1926-2011

gift Jensås  i Mo i Rana

Johanna og Ludvig må ha blitt skilt ,fordi hun blir ikke nevnt i Ludvigs dødsannonse

i Harstad Tidende  28.12.1972 og 30..12.1972

Ingen av barna kan ha blitt født i Harstad ,men har sikkert flytta hit senere.

Kåre ble ført tilbake til hjemstedet etter krigen, minnesmerke på Trondenes kirkegård.

Men det er jo Olav-Olaf vi leter etter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for all hjelp 😊setter stor pris på d. Eg har fått vite at Johanna skiltes fra sin mann, va var bestemora mi ca 10 år.d må bli ca 30 tallet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ville da ha vært naturlig hvis de va Kåre , at han avslutta gruvearbeidet for å slutte sæ tell Shetlands-Larsen.

Kjekt med en krigshelt i familien.

Olaf derimot blir ei nøtt å knekke.Teoretisk sett må han være fødd 1911-1920 hvis han va den første.

Han er litt vanskelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja enig med deg at mest sannsynlig er han født mellom 1911-1920.

johanna var 29 år da hun fikk Kåre. Og det er blitt sagt i familien at hun var svært ung da ho fikk Olav. Min første tanke da var at ho kanskje blei gravid da ho jobbet på dyrøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du når Kåre ble døpt og hvor?

Du skriver at barna ble døpt da de var store? 

Kåre ble født før foreldrene giftet seg. Det kan stå opplysninger ved Kåres dåp som f. eks at dette var moderens 2. leiermål og ev. hvor hennes første barn  ble født.

"Johanne var svært ung", kan sønnen være født før 1910?

Endret av Randi Elisabeth Haugros
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Randi Elisabeth Haugros skrev:

Vet du når Kåre ble døpt og hvor?

Du skriver at barna ble døpt da de var store? 

Kåre ble født før foreldrene giftet seg. Det kan stå opplysninger ved Kåres dåp som f. eks at dette var moderens 2. leiermål og ev. hvor hennes første barn  ble født.

"Johanne var svært ung", kan sønnen være født før 1910?

Sjekket kirkebok for Dyrøy i årene 1907-1910.Kan ikke se at Johanna Ovidia fikk barn i de årene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.10.2018 den 23.24, Linn Birgitte skrev:

Jeg har sjekket i dyrøy, trondenes, ibestad. Ingen spor. D er ikke sikkert han er døpt. De andre barna hennes var ganske store da de ble døpt.

Har du sjekket kirkebøkene i  Ibestad og Trondenes i årene FØR 1910?

Jeg sjekka Dyrøy 1907-1910,uten å finne barn av Johanna.

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har hørt så er barna store når de er døpt. Mener jeg har sjekket kirkebok for ibestad og trondenes. Men kanskje lar hun vær å døpe Pga skam? Ikke godt å si 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny teori

Kan Olav-Olaf være sønn av Ludvig ,med ei anna mor.

Ingen finner Johanna med barn Olaf.

Ikke på Dyrøy , Trondenes , Ibestad ,Salangen.

Kanskje Linn Birgitte har husket feil ,eller noen før henne.

Dette er ikke vondt ment ,men mye info kan forvrenges på 100 år.

Jeg hadde levd i 47 år da jeg fikk en ukjent , ny onkel i Trondhjem.

Han var selvfølgelig død når æ fant han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nok ikke husker feil nei. Min bestemor har fortalt om denne sønnen som hun gav bort. Og Johanna selv har fortalt. Tvilsomt at de har funnet på dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestemoren min ble konfirmert i trondenes kirke. Det har hun fortalt, og jeg var med henne på konfirmasjons jubileum i trondenes kirke. Jeg skulle på dette tidspunktet konfirmeres selv. Jeg er 42 år I dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Johanna fikk barnet før ft 1910, kan det være en idé å søke opp alle fosterbarna i Troms:

https://www.digitalarkivet.no/census/search/1910?fornavn=&etternavn=&kjonn=m&familiestilling=fos*&sivilstand=&yrke=&fodselsaar=190*&fodested=&alder=&ny_husholdning=&bostatus=&sedvanlig_bosted=&antatt_oppholdssted=&statsborgerskap=&trossamfunn=&bygning_for_natteopphold=&arbeidsledig=&etnisitet=&spraak=&merknader=&utflyttingsaar=&tilbakeflyttingsaar=&bosted_i_norge=&bosted_i_amerika=&stilling_i_amerika=&merknader_amerika=&bosted=&gaardsnummer=&bruksnummer=&gaardseier=&hustype=&beliggenhet=&etasje=&c[]=19&sort=rel

Dessverre ingen Ol* som passer inn. Men Olav e.l. kan jo være ett av flere navn, men ikke oppgitt i folketellingen. Likevel noe å gjennomgå?

En av dem er bosatt i Ibestad:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036949001451

Det er 6 fostersønner født i 1910:

https://www.digitalarkivet.no/census/search/1910?fornavn=&etternavn=&kjonn=m&familiestilling=fos*&sivilstand=&yrke=&fodselsaar=1910*&fodested=&alder=&ny_husholdning=&bostatus=&sedvanlig_bosted=&antatt_oppholdssted=&statsborgerskap=&trossamfunn=&bygning_for_natteopphold=&arbeidsledig=&etnisitet=&spraak=&merknader=&utflyttingsaar=&tilbakeflyttingsaar=&bosted_i_norge=&bosted_i_amerika=&stilling_i_amerika=&merknader_amerika=&bosted=&gaardsnummer=&bruksnummer=&gaardseier=&hustype=&beliggenhet=&etasje=&c[]=19&sort=rel

Av de 71 guttene er det vel bare rundt 10 født mellom 1907 og 1910 som er verdt å sjekke dåpen til. Men er gutten født etter 1910 blir utfordringene større ...

Nei, nå som Trondenes, Ibestad, Salangen, Dyrøy og Tromsø er sjekket ut, må vi kanskje utvide letesirkelen, eller få fart på postmannsporet?

DTH

Endret av Dag T. Hoelseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne sønnen til olaf er vel født 1930-1950. mao mellom 70 og 90 år gammel. Postmannen.

Jeg vet om 2 postisa som jobba i området på 60-70 tallet.

Pelle Sørensen fra Sama , nabogården til Bergseng , også kalt Tofta-Høgfors

Han er dessverre død. Han var notorisk kaffedrikker -prater. Høy og slank.

Ole Martin.................   vet ikke om han lever. Han er fra samme periode.

Litt mindre kar.Pratmaker

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å si at en annen å snakke med er Edith Sørli ,Sørlia ,9402 Harstad

Hun jobba på Postkontoret i gudsjammerlige år.

Hun er opptatt av slekt og historie

Lenke til kommentar
Del på andre sider