Gå til innhold
Arkivverket

Jon Olsen Øyen, f. 1706, bosatt Støren, Innistu, Sneen

Hanne W. Ringseth
 Del

Recommended Posts

Hvem var og hvor kom han fra Jon Olsen Øyen, f. 1706 gift 10 januar 1730 med Berit Olsdatter Folstad og som ca.1740 tok over Innistu under Sneen på Støren. Han og konen fikk i perioden 1730-1744 8 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg stammer ned fra dette paret, men har aldri studert hva som står om dem i kildene. I bygdeboka er det ikke oppgitt hvor noen av dem kom fra. Leveårene deres er oppgitt til henholdsvis 1706-69 og 1703-93.

Jeg var dermed ikke klar over at han brukte etternavnet Øyen da han giftet seg. Dette er interessant, særlig ettersom paret senere kalte en av sønnene sine Elias. I manntallet 1701 er Øyen det eneste stedet i Støren at man finner Eliasnavnet brukt. Garden drives av Elias Olsen (85 år) og det som i følge bygdeboka er fostersønnen Ole Larsen (46 år). Sistnevnte har sønnene Elias Olsen (8 år) og Jon Olsen (3 år). Det er også en dreng som heter Elias Jonsen (26 år), og som sikkert er i slekt med folket på garden.

Jeg tror at den 3-årige Jon Olsen fra 1701-manntallet kan være mannen vi leter etter. Jeg vet ikke hvor bygdeboka har hentet fødsels- og dødsår for Jon Olsen fra. Jeg klarer i alle fall ikke å finne ham blant de begravede i kirkeboka for 1769. Han står i manntallene for ekstraskatten i både 1762, 1766 og 1767, men i folketellinga 15. aug 1769 er kona oppgitt å være enke. Uansett hvor den aldersangivelsen som tilsier at han er født 1706 er hentet fra, så vil et fødselsår 8 år tidligere være innenfor det som er vanlig feilmargin.

Når det gjelder Berit Olsdatter, så er hun oppgitt å være 66 år i folketellinga 1769, og 90 år når hun dør i 1793. Begge disse angivelsene peker mot et fødselsår omkring 1703. Jeg ser du kaller henne Folstad. Den forbindelsen er ukjent for meg.

Endret av kgranmo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, opplysningen om dette paret har jeg funnet i Støren Bygdebok bind 3. side 381. De ble bosatt på Sneen og jeg har oppført 8 barn på dem. Den siste er sønnen Elias som er min forbindelse til dette paret og som giftet seg med Kari  Olsdatter Bjørgen. Og Elias navnet går igjen senere også, Kari og Elias fikk sønnen Ole, han flyttet til Trondheim og ble gift der, fikk 10 barn,  Ole og hans etterkommere brukte senere Eliesen som etternavn. At det er noen avvik på fødselsår i bygdebøkene er jeg vant til så det avviket her er jo ikke umulig for Jon Olsen Øyen , på konen Berit Olsdatter har jeg oppført Ole Arntsen Folstad og Ingeborg Hage som foreldre. ( de opplysningen har jeg fått via et annet innlegg her på Digitlarkivet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider