Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Abraham Andersen Tansøen i Kinn, Sogn og Fjordane og hvor kom han fra? (ca 1754-1842)

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Jeg prøver å finne opphavet til Abraham Andersen, Tansøen i Kinn, Sunnfjord. Han var i følge 1801 tellingen født rundt 1754.

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f18011437&gardpostnr=16&personpostnr=304&merk=304#ovre

Abraham giftet seg i Kinn 20.07.1792 med Synnøve Gjertsdtr. Solheim. Hun var født ca 1770 av foreldre Gjert Larsson Nordal og hustru Karen Larsdtr. Solheim.

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=vi14371689&gardpostnr=1571&personpostnr=3141&merk=3141#ovre

Ved vielsen er han skrevet med gårdsnavnet Tansøe/Sande.

Abraham døde på Tansøen 17.10.1842. Jeg har  ikke funnet konas dødsfall.

Paret fikk i alle fall 9 barn sammen i perioden 1793 til 1806.

Anna Cathrina døpt 27.06.1793

Jacob døpt 12.11.1794

Johanne Oline døpt 24.03.1796

Sophie Matzie døpt 08.10.1797

Anna Pernille døpt 27.01.1799

Luvice døpt 13.12.1801

Gjertrud døpt 10.07.1803

Ludvic døpt 10.03.1805

Carsten døpt 19.10.1806.

Alle barna er født på Tansøen. Det merkelige er at ingen av dem er oppkalt etter farfar, mormor eller morfar. Og dermed er det ikke godt å vite om en av jentene er oppkalt etter farmora heller.

Men problemet mitt er altså at jeg ikke klarer å plassere Abraham som født i Kinn.

Dersom noen har vært borti denne familien eller på andre måter kan bidra til å kaste lys over hans opphav og fødested setter jeg stor pris på tilbakemeldinger.

Jeg finner en Abraham Andersen født omlag 1754 på Musøen/Kjempenes i Askvoll av foreldre Anders Olsen Øvre Grov 1724-1767 og Anne Angelsdtr. Musøen/Hillersøy ca 1718- ? De hadde også datteren Katrine f 1757.

Det kan forklare at første datteren til Abraham og Synnøve ble døpt Anne Cathrina. Jeg finner imidlertid ingen skifter verken etter Anders Olsen som druknet i 1767 eller Anne Angelsdtr. som kan bekrefte denne teorien.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Solheim er det skifte etter Anders Andersen Solheim 18.5.1755

SAB, Sunnfjord Sorenskrivararkiv - IV Skifte, Svanø birk tinglag, Skifteprotokoll A 13b , 1763-1772, side 436b.

Der nevnes sønnen Abraham Andersen, 7 år – kan det være ham?

Teksten i skiftet lyder:

enken Syneve Ingvaldsdatter og barna

1. Abel Andersen 19 år, kurator Martin Olsen Solheim

2. Peder 15 år, formynder farbror Anders Andersen Solehim

3. Jacob 12 år,

4. Anders 9 år, formynder Stephen Andersen Knabestad

5. Abraham 7 år,

6. Matz 5 år, lagverge Ole Ingvaldsen Hamre

7. Henrich 1/2 år,

8. Inger, lagverge Ole Andersen Løkkebø

9. Malene, der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Toril og takk for innspillet ditt.

Det kan absolutt være verdt å se nærmere på, selv om vi da snakker om fødselsår 1748. Det stemmer dårlig med både 1801 tellingen og alder ved død. Men alder har ofte tidligere vist seg å være feil både oppover og nedover.

Men det kan være verdt å se nærmere på ham.

Om jeg ser på databasen over konfirmanter i Kinn 1742-1780 (med mangler) finner jeg tre med samme navn.

Det er 1753, 1768 og 1776. Den første er uaktuell og det må vel sies også om den i 1776. Da sitter jeg igjen med ham i 1768 som var fra Ytre Wadsætter.

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=kf14371742

Av barna du lister i innlegget ditt, finner jeg Abel, Anders, Inger og Matz med Solheim som gårdsnavn. Jeg finner også flere av dem gift med Solheim som gårdsnavn, men ingen Abraham dessverre.

Ved vielsen i 1792 skrev han seg som Sande/Tansøe. Jeg er ikke sikker på vilken Sande det er snakk om. I 1801 finner jeg bare en gård i Kinn/Bremanger med det navnet og det er i Bremanger. Men det er ingen Anders der på den tiden vi snakker om her ifølge Bremanger bygdebok. Så enten var han i tjeneste der, eller så er det et annet sted som het Sande det er snakk om.

Det er forøvrig skifte etter Synnøve Ingvaldsdtr. på Solheim 07.10.1774. Her nevnes barna Peder 24, Jacob 20, Anders 17, Abraham 16, Madts 13, Henrich 10 og datteren Inger som var gift med Ole Andersen og bosatt på Solheim.

SAB, Sunnfjord Sorenskrivararkiv - IV Skifte, Ac, 1772-1779, s. 119b-120a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081127610426

Det plasserer Abraham nærmere i tid. 16 år i 1774 tilsier født 1758. Når jeg ser nærmere på skiftet etter faren , så var det i 1765, ikke 1755 som du skriver i ditt innlegg. Det gir også et fødselsår 1758.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager feil årstall, fort gjort 🙂

Det er ikke mye jeg har på denne karen, litt i utkanten av treet mitt. Men Albert Joleik skriver i "Soga om Flora", under Tansøen, side 390:

1791 - byggsetel frå Søren Ivarson Sunde til Abraham Anderson Soleim (kvar?) på 2 pund fisk i Tansøen, som Jakop Rasmesson dø ifrå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Toril.

Det som i alle fall er sikkert er at han jeg jakter på bodde på Tansøen fra 1792 ved vielsen og videre ved alle barnefødsler til sin død i 1842.  En ting er imidlertid sikkert, det er ingen Abraham  Andersen på Solheim ved 1801 tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at det står følgende i den gamle boka om Kinn før 1801 vedr Tansøen:

" 1791- bygslesetel frå Søren Iverson Sunde til Abraham Andersson Soleim (kvar?) på 2 pund fisk i Tansøe som Jacob Rasmesson dø ifrå. "

Det kan vel da tyde på at det er nettopp Abraham Anderson Soleim som du viste  til Toril, det her dreier seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.