Gå til innhold
Arkivverket

Fogde- og sorenskrivergårder i Lofoten og Vesterålen ca 1600-1900?

Odd Andreas Sørgård
 Del

Recommended Posts

Er det noen som kjenner til hvor fogdene og sorenskriverne hadde sine bosteder i Lofoten og Vesterålen i tidsrommet ca 1600-1900? "Lofoten og Vesterålens historie" har en noen usammenhengende beskrivelse av dette emnet. "For rett og rettferdighet i 400 år - sorenskriverne i Norge 1591-1991" har noen gode lister over sorenskriverne i dette området, men ingen informasjon om hvor de bodde. Jeg skulle gjerne ha lest "Embetsmenn i Nord-Norge i tiden 1536-1700", der vil jeg tro er noen flere opplysninger om bosteder,  men denne er ikke digitalt tilgjengelig via Nasjonalbibliotekets nettsider.

"For rett og rettferdighet i 400 år" https://www.nb.no/nbsok/nb/0335f592b06806f9327be9da271e5fe5?index=1#237

Med vennlig hilsen

Odd Andreas Sørgård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har  boka "Embetsmenn i Nord-Norge 1536-1700, men det står ikke så mye mer der. Der er fogdene for Lofoten ført opp med noen få linjer der, og det står at fogdegården var 

Skotnes i Buksnes, og fogdene er nevnt i perioden 1611-1686. Så da bodde de vel på Skotnes i Buksnes. I Vesteeråeln var Vinje fogdegård i 1656, og her er også fogdene

bare ført med noen linjer hver . Det er nevnt at fogden Anders Willumsen Rodgert ved manntallet 1666 bodde  Hauganes i Bø 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Odd

Dette verket har du sikkert kjennskap til, og jeg vet heller ikke om det er noe her til nytte for deg men legger det nå inn i tilfelle.

Våre sorenskrivere- av Arnet Olafsen

Bind1

https://www.nb.no/items/b14dbdf3e3317c8493ae26c284fe19b4?page=0&searchText="våre sorenskrivere"

Bind 2

https://www.nb.no/items/22b1d84959b0b5f1e31bf05b41d4dfa0?page=3&searchText="våre sorenskrivere"

Det skal også være et tredje bind, men det finner jeg ikke i farten.

Mvh

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. "Våre sorenskrivere" av Arnet Olafsen var faktisk ukjent for meg, i disse to bindene var det jo mye informasjon for hele landet.

Med vennlig hilsen

Odd Andreas Sørgård

Lenke til kommentar
Del på andre sider