Gå til innhold
Arkivverket

Søskenbarn, men hvordan?

Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Jeg fortsetter i fogderegnskapene:

1696: Enken og Michel

Bjørnestad: Rasmus

1697: Enken og Michel

Bjørnestad: Enken

1698: Dæhli Enken og Halvor

Bjørnestad Michel (gift 2.gang med enka etter Rasmus) Berthe Olsdatter død ca 1697.

1709:

Det er siste gang enka Gjertrud Olsdatter er ført som oppsitter. Hun eier 5 lp 2 Rm og 7 5/7 merker.

1710:

1710.thumb.jpg.a05842c50dbc3ba126c94524058206df.jpg

Ole har overtatt Gjertrud Olsdatters eierandel. Hvem er Ole? Ole Michelsen ville ha vært ca 23 år hvis det var han.

1711d.jpg.2350f53cee20f662af8a6b8020188969.jpg

Skoskatten: Ole betaler for hustru og 1 sønn (født senest 1699) ???

Moro med primærkilder! Nå får skarpingene Torbjørn og Marius komme med løsningen!

mvh jan w

Endret av Jan Weberg
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må de eldste ledd av Delie bli som følger:

Erik Delie, nevnt 1617-1622

~ Marte Mikaelsdatter Deli. I 1630 er hun gårdens rette odelsmann,

og ble i mai henrettet ved brenning for trolldom. Boet registrert i juni.

__________________I_________________________________________________

Ole Eriksen Delie

Eier og bruker 1 skippund i 1647. Død ca. 1654

~ Gunhild (Mikkelsdatter). Eier og bruker ved kvegskatten 1657

Gift (2) med Halvor Rasmussen Bjørnstad. 47 år i 1664.

__________________________________________________________I_____________________________________________________________________________________________________

Laurits Olsen Delie, født ca. 1638. Skifte 1668                  ?? Tore                       3 Søstre                               Mikkel Olsen Delie  Gift (2) med enka etter Rasmus Bjørnstad

~ Jertrud Olsdatter. Enke og bruker 1668-1709                     Olsen                     Ei gift (1) med Bjørn               ~ (1) N. N.

Bruker fra 1659                                                                            Bodal,                   Olsen Delie og (2) med      Han kjøper Delie i 1690 av sin brorsønn Anders Larsen

Gift (2) med Ole, nevnt 1671                                              ca. 1654-1694             Brønnild Haugsten                                       I

I                                                                                                                                                                             I

__________________I___________________________________________                                                                                ________I_____________________________________________

Anders                          Tore                   Kiersten (Kirsti)                                                                                                       Ole Mikkelsen Delie. Skifte 20. mars 1747

Lauritsen Klugsrud     Lauritsen          Lauritsdatter                                                                                                            ~ Pernille Olsdatter Sønstegård. Skifte 9. mars 1767

Født ca. 1650              Umyndig           ~ Ola                                                  _________________________________________________________I________________________________________

Umyndig 1668            1668                  Syversen                                            Helge                 Mikkel               Ole              Anders          Marte                    Åse                    Berte

~ Olou Mads-                                                    I                                                Olsen                 Olsen                Olsen          Olsen            Olsdatter               Olsdatter          Olsdatter

datter                                                                 I                                                 Delie                  Kjærbu/           Åmot           Helgerud      ~ (1) Anders         ~ Bent               ~ Anders

_____I________________________     _________I____________________            ~ Guri                 Nakkim                                                      Haraldsen             Syversen           Olsen

Mads Andersen Klugsrud               Live Olsdatter                                        Gudmunds-       ~ Kjersti                                                     Heier                      Dybedal             Lille

Lars Andersen                                                                                                   datter                 Olsdatter                                                    ~ (2) Ole                                         Fossen

Gunhild Andersdatter                                                                                       Druknet i                                                                               Andersen Heier

Rakkestadelva 1784                                                           østre

Disse tre barna er da oppkalt: Mads etter mormor. Lars etter farfar

og Gunhild etter farfars mor

Dette var ikke dårlig på kort tid. Vi er jammen flinke alle sammen. 🙂 🙂 🙂

Da går det vel an og sjekke odelsmanntalet 1624 hvis det finnes for Rakkestad.

Lenger nord ligger offersten.

Offersteinen hun skal ha blitt brent ved ligger på grensa mellom Rakkestad og Degernes i Lille fjerdingen

Mvh. Torbjørn

Endret av Torbjørn Steen-Karlsen
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skjer det jo stadig noe!

Tenker at det var helt greit at dere to kom meg i forkjøpet jeg, Torbjørn og Jan (jamfør Jans kommentar over) 🙂. Når vi kommer tilbake til 1600-tallet har jeg alt for liten erfaring med kildene og skriftlesingen, merker jeg. Først og fremst er det vel imidlertid samarbeidet mellom alle fire involverte som har vært kilden til suksess her, og jeg er mektig imponert over hva som er kommet frem. Selvsagt er det flere detaljer å fordype seg i om man vil, men hovedlinjene er i hvert fall på plass. Det er ikke hver dag jeg kan føye nye forfedre og -mødre til anetavlen min, det er i hvert fall helt sikkert, så stor takk!

Torbjørn: Så pussig at anene våre skulle møtes i Rakkestad i Østfold! Jeg ville jo spontant tenkt at anene til min tippoldemor Grethe Augusta Madsen, født Arnesen (1852-1889), med foreldre fra Grønlien i Borre og Vallø saltverk i Slagen, hadde vært mer aktuelle. Men sånn var det altså ikke.

Marius

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I «Låby-slekten» av Odmund Schie, uten år, utgitt av bygdebokkomiteen i Rakkestad, heter det på side 42f i innledningen til avsnittet om «Dæli slekten

Det som kjennes om Dælislektens eldste ledd er følgende: I 1630 opplyses at Marte Dæli er gårdens rette odelsmann, og at hun for trolldom var henrettet ved brenning. Hun var gift med Erik som man ikke vet hvor stammer fra. De hadde sønnen Ole Eriksen Dæli som ennu levet i 1657 [sic!]. Hans hustru het Gunhild, og etter hans død ble hun gift med Halvor Rasmussen Bjørnstad. Det vites ikke sikkert hvorfra Gunhild var, men det er overveiende sannsynlig at hun var søster av Harald Mikkelsen Grindstad + før 1664 og Ingeborg Mikkelsdatter Grindstad.

Av Ole Eriksen og Gunhilds barn kjennes:

1) Tore Olsen Bodal f. ca 1654 + 1694.

2) Mikkel Olsen Dæli f. 1640 + etter 1694. Hvem denne var gift med vites ikke, men han var far av:

Ole Mikkelsen Dæli (+ 1767 [sic!]) som 1725 ble gift med Pernille Olsdatter Sønstegaard (...)».

Endret av Marius Hellerud
Lagt til et par [sic!] etter noen av årstallene siden bokteksten er rett avskrevet av meg, men ikke korrekte; Ole Eriksen Deli var død noen få år før 1657 og Ole Mikkelsen Deli døde 1747, det var konen Pernille som døde 1767.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ennå mere spennende. Nja, Østfold måtte bli muligheten, for jeg er ikke Vestfolding overhodet. Østfold, Sverige, Buskerud, Oppland, Aust-Agder, Vest-Agder og Telemark. :) :)

TSK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://rdff.info/2014/06/01 På denne linken kalles hun Marte Mikaelsdatter Deli og skal ha blitt brent ved offersteinen.

Her står det også Marthe Mikaelsdatter. https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2007082401026

Nå blei jeg fornøyd. Tenk at jeg stammer fra ei heks. At hun blei brent er fryktelig, men jeg er stolt av henne. Da har jeg utvida den siste tavla mi.

:) :) :) :)

TSK.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Bare raskt innpå her!

1906125314_ErichDellin1622(2).jpg.2adc506d2687a07fdbb6449da63b0164.jpg

Erich Dæhli, Lensregnskapene 1622.

Jeg holder på med regnskapene, og tror jeg har funnet en del interessante ting, men trenger litt mer tid. Kommer tilbake i morgen. Men kan bekrefte at Gunild giftet seg på nytt med Halvor Bjørnestad.

mvh jan w

• Liker 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salige fred. Det var spooky. Jeg logga meg akkurat inn på lensregnskapene for 1622 og skulle leite. Da har vi Erik i alle fall.

Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo røpe at Ole (Eriksen) døde ca 1654. For øvrig hadde Ole og Gunild 2 eller 3 døtre som også vokste opp.

Men nå tar jeg kvelden!

mvh jan w

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev i forrige innlegg at Ole døde 1654. (Oppført siste gang i lensregnskapene, kontribusjon 1653-54)

378668161_EnkenDellenn1654-55.jpg.01a96031af0411551a5439eb56d200f2.jpg

Maria Kirke prosti og Rakkestad len: Nr 6, Kontribusjon 1654-55: "Enken Dælin (altså Gunild) eier 1 skippund.

Som vist tidligere finner vi Gunild på Dælin siste gang i Kvegskatten 1657.

Fanken! Lenken virker plutselig ikke lenger! Må fortsette og klippe i steden:

2018618392_BjrnDellin1658-59.jpg.1968dd1360ed470a6a7ddfb83b53a41f.jpg

Kontribusjon 1658-59: Bjørn Olsen Dælin skylder til Gunild Bjørnstad 1 pund (skp) Bjørn husker vi fra manntallet 1664. Han er ikke sønn av Gunild, men svigersønn på tross av patronymikonet (født ca 1620)

1359148755_BjrnogLauritz1659-60.jpg.4f4d8185f8302d6ef4622916a7cd139a.jpg

Kontribusjon 1659-60: Lauritz/Lars Olsen (heretter Lars) som eldste sønn av Ole og Gunild, har kommet på banen sammen med svogeren Bjørn. Her står det at gutta er selveiere, men det er feil. I manntallet 1664 heter det at de to bruker halve gården hver, og det er noe annet.

Som vi vet dør Lars Olsen i 1668. Det er etter det ting virkelig begynner å utvikle seg! Torbjørn! Få fram kuleramma for nå må vi finregne!

Følgene opplysninger er nødvendige for å unngå misforståelser:

1 skippund = 20 lispund, 1/2 fjerding = 2 1/2 lispund, 4 remål = 1 lispund, 9 bismermerker = 1 remål

Stiftamtstueregnskap (Akershus Stiftamt nr 76) Leilendingsskatt 1671:

1103868364_Leilendingskatt1671.jpg.25b0696b4ead2818648a1f5a67651806.jpg

Dælin: "Olle och Suend paaboer. Skylder haffremell 1 Skippd; 

Eiere:

Oppsitteren Ole med sin hustru eier 1/2 fjerding 1 remål 4 bismermerker = 2 lispund 3 remål 4 merker = 1 Broderlodd

Brønnild Haugsten eier 1 lispund 1 1/2 remål 2 bismermerker = 1 Søsterlodd

Halvor Bjørnstad (gift med Gunild) eier 1/2 skippund = 10 lispund (gjenlevende ektefelle arvet halvparten)

Michel Olsen Bjørnstad "och tuende (2) hans Søstre" eier 5 1/2 lispund 8 bismermerker = 1 Broderlodd + 2 Søsterlodd

Ole og Gunild hadde sønnene Lars (eldst) og Michel og altså tre døtre, hvorav den eldste var gift med Bjørn Olsen som er død. Og så et dumt spørsmål til de kloke herrer: Er Brønnild et gutt eller jentenavn?? For enten var "Brønnild" gift med avdøde Bjørn, eller så er enka etter Bjørn gift med Brønnild på Haugsten.

Oppsitteren (ukjente) Ole har giftet seg med Gjertrud Olsdatter, enka etter Lars Olsen. Michel var sikkert ikke gift ennå, og heller ikke de to yngste søstrene. De bor hos mora og stefaren Halvor på Bjørnstad. Oppsitteren Svend eier ingenting. Halvor Rasmussen Bjørnstad var så vidt jeg husker 47 år i manntallet 1664. Han kan godt ha hatt en sønn Svend fra tidligere ekteskap som har steppet inn på Dælin etter avdøde Bjørn.

La oss sjekke arvepartene til barna for å se om det stemmer med 2 broderlodd og 3 søsterlodd (skal bli 10 lispund)

Enka etter Lars Olsen: 2 lispund 3 remål 4 merker

Michel Olsen: 2 lispund 3 remål 4 merker

Storesøster, enka etter Bjørn: 1 lispund 1 1/2 remål 2 merker

Lillesøster A: 1 lispund 1 1/2 remål 2 merker

Lillesøster B: 1 lispund 1 1/2 remål 2 merker

SUM: 7 lispund 10 1/2 remål 14 merker = 9 lispund 2 1/2 remål 14 merker = 9 lispund 3 1/2 remål 5 merker = 10 lispund 1/2 bismermerke (det halve merket for mye, er til meg som honorar)

Men nå har jeg merkelig nok noe annet som må gjøres, men graver videre senere i dag.

mvh jan w

Endret av Jan Weberg
  • Takk 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er makalaus Jan. Her tror jeg Brønnild er en mann faktisk. Nå har jeg sjekka alle lensregnskapene jeg kan finne fra Rakkestad før 1617 og finner ingen brukere i de få der Rakkestad nevnes, bare gårdenes navn.

TSK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg går videre må det sies noen ord om Bjørnstad-gårdene. I alle fall på den tiden vi befinner oss, var det 3 gårder med navn Bjørnstad. Som dere husker ble Michel gift 2.gang med enka etter Rasmus Bjørnstad. Den gården ligger i Rakkestad Fjerding. Gården som Halvor Rasmusen Bjørnstad hadde, (Rasmus / Rasmusen? mystisk) gift med mora til Michel, ligger i Lille Fjerding. Bare så det er sagt. Det skjer ikke stort i de nærmeste år etter regnestykket vårt i 1671. Men i 1677 skjer alt.

Akershus Stift nr 127: Leilendingsskatt 1677

1434030989_Dlin1677.jpg.37cf568687ff1db5ea3db99c0c058ba0.jpg

Ole og Svend er fortsatt oppsittere.

Eierne: besitteren Oles hustru og hennes barn (Anders Larsen er en av "börnene") = 5 lispund 2 remål 7 bismermerker

Guldbrand Harlem (gift med Lillesøster A eller B) = 1 lispund 1remål 6 1/2 bismermerker

Brønnild Jensen (han var mann!) = 1 lispund 1 remål 6 1/2 bismermerker

Ole Nordbys barn = 1 lispund 1 remål 6 1/2 bismermerker

Michel Olsen Bjørnstad = 1/2 skippund 1/2 bismermerke

Sum: 18 - 5 - 27 = 19 - 1 - 27 = 19 lispund 4 remål = 20 lispund (1 skp) Der røyk honoraret mitt gett!

Gunild er altså død, og det har vært skiftet etter henne. Den ujevne fordeling av andelene, kan skyldes handel mellom arvingene, og/eller noen har fått andre verdier enn jord.

For øvrig bør dere ønske Guldbrand velkommen til slekta deres gutter!

må avslutte middag! kommer tilbake.

• Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen da Guldbrand.

Så da er eldste søster gift (1) med Bjørn Olsen Deli. Gift (2) med Brønnild Jensen Haugsten

Søster A eller B gift med Gulbrand Harlem.

Men Ole Nordbys barn sitter jo også med en søsterlodd. Kan det da være at han blei gift med den siste søsteren mellom 1671-1677, fikk f. eks 2-3 barn. Kona død i barselseng og han er enkemann, og hans barn eier morens søsterlodd.

TSK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg når det gjelder Ole Nordbys barn. Så lenge vi ikke har noen jentenavn, kan vi vel si at Gulbrand er gift med Lillesøster A, og Ole Nordby hadde vært gift med Lillesøster B. Storesøster var jo gift 1. med Bjørn Olsen og 2. med Brønnild Jensen (hr. Jensen kommer etter hvert i dette innlegget) Skal vi prøve å utstyre Gulbrand med patronymikon også? Sjekk denne:

1601243714_Harlem1664.jpg.dc7e0a6d9dec49a0676f0f2bd152b2fe.jpg

Vedder 1 skilling på at det er Gulbrand Knudsen på Harlem søndre i Degernes (manntallet 1664)

For øvrig er Tollef Gulbrandsen oppsitter på Dælin sammen med Ole Michelsen i prøvematrikkelen 1723. Sikkert sønn av Lillesøster A.

Som vi har sett, var Gunild død på Bjørnstad i 1677. Michel bodde jo fortsatt på Bjørnstad, så vi sjekker gården 1677:

1683850016_Bjrnstad1677.jpg.d4a7967c1d661783b93229f4cb308a54.jpg

Også Halvor har meldt flytting til det hensidige. I følge denne har Michel overtatt gården og eierandelen til Halvor på 12 lispund. Legg merke til Ole Gjerberg som eier 3 lispund. Det hadde han gjort i mange år.

Dermed er året 1677 over, men ikke begivenhetene. Denne slekta deres er rene "gysaren", med trolldom og heksebrenning, og hva vet jeg? Det neste som dukker opp er kanskje en medisinmann med kjøttbein i nesa, fra en mystisk plass i "Udanskoug fierding"

Jeg skal slutte med tull og vende til bake til begivenhetene. De kommer allerede året etter (1678)

468713002_Dlin1778.jpg.664366a445f368a4b6a1c3f6df092590.jpg

Gjertrud Olsdatter på Dælin har blitt enke for 2.gang. Hr. Jensen som fortsatt sleper på Storesøster er tilstede litt lenger nede. Når det gjelder Michel har han endelig kommet hjem.  På Bjørnstad heter oppsitteren Ole. Han eier både Halvor/Michels andel på 12 lispund og Ole Gjerbergs på 3. På gården Gjerberg er ole skiftet ut med Jens, så kanskje Ole Bjørnstad var tidligere på Gjerberg. Men det angår jo ikke denne slekta. En annen interessant ting er vel at Michel i denne perioden 1677-1679 kanskje ble gift med Berthe Olsdatter. Han var neppe gift så lenge han bodde hos "mamma" på Bjørnstad.

Dett var dett i denne omgang. Men burde vi ikke prøve å finne noen jentenavn? Det er jo egentlig det vanskeligste av alt.

mvh jan w

Endret av Jan Weberg
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk. Når det gjelder denne Svend, så tror jeg vi har løsningen. https://media.digitalarkivet.no/view/76088/859?indexing og https://media.digitalarkivet.no/view/25520/46?indexing

Mari Eriksdatter. Kanskje datter av Erik Delie og søster av Ole Eriksen. Skifte etter henne 7. februar 1668.

Enkemann Svend Pedersen.

Barn:

A) Erik Svendsen

B) Hans Svendsen

C) Ingri Svendsdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gården Deli i Rakkestad

1.  Erik Deli. Nevnt 1617-1622. Gift med Marte Mikaelsdatter Deli. I 1630 opplyses at Marte Dæli er gårdens rette odelsmann, og at hun for trolldom var henrettet ved

brenning i mai og boet registrert i juni.

Barn:

1. Ole Eriksen Deli. Eier og bruker 1 skippund i 1647. Gift med Gunhild Mikkelsdatter. Eier og bruker ved kvegskatten 1657. Se tab 1.

2. Mari Eriksdatter. Skifte 7. februar 1668. Gift med Svend Pedersen. Enkemann 1668. Brukere på Deli. I 1671 står det under Deli: «Olle och Suend paaboer. 

Skylder haffremell 1Skippd.»

Barn:

1. Erik Svendsen.

2. Hans Svendsen.

3. Ingri Svendsdatter.

TAB 1

Ole Eriksen Deli. Eier og bruker 1 skippund i 1647. Død ca. 1654. Gift med Gunhild Mikkelsdatter. Eier og bruker ved kvegskatten 1657.

Gift (2) med Halvor Rasmussen Bjørnstad. 47 år i 1664.

Barn (tre søstre):

1. Laurits (Lars) Olsen Delie, født ca. 1638. Bruker fra 1659. Skifte 1668. Gift med Jertrud Olsdatter. Bruker 1668-1709.

Gift (2) med Ole, nevnt 1671. Død før 1678. Enken står 1668-1670 og 1678>>>

2. Mikkel Olsen Deli. Født ca. 1640. Han kjøpte en del av Delie i 1690 av brorsønnen Anders Larsen Klugsrud. Gift (1) med Berthe Olsdatter. Død ca. 1697. Gift (2) med

enka etter Rasmus Jensen Bjørnstad. Sønner Halvor og Jon i hennes første ekteskap. Flyttet fra Deli 1718/19.

3. N. N. Olsdatter. Gift (1) med Bjørn Olsen Deli. Gift (2) med Brønnild Jensen Haugsten. En søsterlodd.

4. N. N. Olsdatter. Død før 1677. Gift 1671-77 med Ole Nordby. I 1677 eier hans barn morens søsterlodd.

5. N. N. Olsdatter. Gift med Gulbrand Knutsen Halem/Harlem. Med en sønn Tollef Gulbrandsen Deli? En søsterlodd.

Leilendigsskatten 1671:

Dælin: "Olle och Suend paaboer. Skylder haffremell 1 Skippd; 

Eiere:

Oppsitteren Ole med sin hustru eier 1/2 fjerding 1 remål 4 bismermerker = 2 lispund 3 remål 4 merker = 1 Broderlodd

Brønnild Haugsten eier 1 lispund 1 1/2 remål 2 bismermerker = 1 Søsterlodd

Halvor Bjørnstad (gift med Gunild) eier 1/2 skippund = 10 lispund (gjenlevende ektefelle arvet halvparten)

Michel Olsen Bjørnstad "och tuende (2) hans Søstre" eier 5 1/2 lispund 8 bismermerker = 1 Broderlodd + 2 Søsterlodd

DETTE HAR VI SYDD SAMMEN PÅ FEM DAGER DERE!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir det mye å holde styr på her, med eller uten mystiske steder i Ytterskogen. Tror kanskje du må lage en «deltavle» til snart, Torbjørn! 🙂.

Noen som kjenner kilden/kildene til informasjonen om heksebrenningsprosessen? I boken om Låby-slekten kjenner jo ikke forfatteren til på langt nær så mange detaljer som bygdebokforfatteren.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Marius Hellerud skrev:

Nå blir det mye å holde styr på her, med eller uten mystiske steder i Ytterskogen. Tror kanskje du må lage en «deltavle» til snart, Torbjørn! 🙂.

Noen som kjenner kilden/kildene til informasjonen om heksebrenningsprosessen? I boken om Låby-slekten kjenner jo ikke forfatteren til på langt nær så mange detaljer som bygdebokforfatteren.

Originalkildene vet jeg ikke til heksebrenningen, kun sekundærkildene. Så blei det ei lita oppsett over de eldste ledd. :)

Torbjørn :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Vi er vel ikke ferdige alt? Eller orker dere ikke mer?

Bra gjort at du fikk orden på oppsitteren "Svend" Torbjørn!

Jeg har brukt litt tid med å gå gjennom alle innleggene for å se om noen opplysninger har blitt glemt i alt oppstyret. (mye å forholde seg til på kort tid)

Har i denne omgang sett nærmere på personen Michel Olsen, adresse: Dælin - Bjørnestad i Lille Fjerding - Dælin - Bjørnstad i Rakkestad Fjerding - ?

Når det gjelder hans alder, er det bare innlegget til Marius (#56, side 3) som nevner noe om den: "født 1640 - etter 1669"

Med hjelp fra Forsvaret kan vi korrigere Michels fødsel:

Smaalehnske Nationale Infanteriregiment: Munsterrulle 1689, Soldat nr. 39 (venstre side)

https://www.digitalarkivet.no/ru20111021650776

Michel Olsen var altså født 1649. Som de interesserte vil huske, døde Ole Eriksen i 1654. Kanskje en av Lillesøstrene var eldre enn Michel (eller begge). Vi vet jo ikke om den godeste Ole var pliktoppfyllende helt til det siste.

I innlegg #36 "side 2" har jeg en link til skattematrikkelen 1718, som viser at Michel fortsatt lever på Bjørnstad.

Men krigsskatten (krigsstyr) fra samme år gir nye opplysninger om ham:

https://www.digitalarkivet.no/rk10101405071071

"Michell frafløtt i steden Halvor og Joen" Disse var Michels stesønner.

For å utdype dette, kommer kavaleriet galopperende til hjelp:

https://www.digitalarkivet.no/ru20111020610442

Michels 2. kone var altså først gift med Rasmus Jensen Bjørnstad. Halvor og Joen ser vi blant hennes sønner fra første ekteskap.

Når det gjelder Michels første kone, Berthe Olsdatter, (død ca 1697) ser det ut til at hun er uteglemt i alt kaoset.

Opplysningen om hennes navn i #28 (Marius igjen!) side 2.

Mitt råd til tavlekonstruktøren: Spiss Deres blyant!

mvh jan w

Endret av Jan Weberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdig, nei, men må sove littegrann iallefal. Hehe. Så bra. Den kilden har jeg ikke vært inni før. Og så kjøper han parten i Deli i 1690, så da blir han over 50 år gammel.

TSK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var du kjapp Torbjørn, jeg ble ikke ferdig med innlegget mitt. Les det igjen, Michel ble, garantert i alle fall 69 år.

mvh jan w

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider