Gå til innhold
Arkivverket

Til dere som ønsker blod og drama en fredagskveld. Gamle straffesaker fra 1700 og 1800 tallet.

Ivar Moe
 Del

Recommended Posts

Her er lenke til diverse kriminelle handlinger på tidlig 1800 tall. Alt fra Fåretyveri til grove Mord.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=182476#182476,30979265

image.thumb.png.d0326aa749e36b5a5c9fc4cb23cc1e18.png

God helg

Mvh

Ivar

Endret av Ivar Moe
  • Liker 6
  • Takk 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som det er kun Terje som synes dette var ok informasjon, så da er det vel naturlig at jeg sender de 20 andre basene til han pr pm og ikke legger de ut her.

Litt på samme måte som med sjømenn fra Norge på 1500- 1800 tallet i hollandsk tjeneste.

Fortsatt god helg

Mvh

Ivar

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Egil Johannessen skrev:

Når du først er i gang - send de gjerne til meg og ! 😎

Selvfølgelig gamle venn, skulle bare mangle 🙂

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ivar Moe ...jeg " slenger " meg gjerne på med en forespørsel om lenker til baser jeg også . På forhånd takk .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det blitt slik her i Digitalarkivet også at man må trykke på liker ved innlegg. Mange kan da godt vøre interresert i dette uten at man trykk

er liker på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anne Hildrum skrev:

Er det blitt slik her i Digitalarkivet også at man må trykke på liker ved innlegg. Mange kan da godt vøre interresert i dette uten at man trykk

er liker på det.

Het enig med deg!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det slik at jeg ikke ser noen grunn til å "spamme" ned forumet med dokumenter som ingen har intressa av.

Eneste måten jeg kan få  tilbakemelding på om ting har almenn intresse er at de som kikker innom enten skriver ett ord eller viser det ved å trykke liker.

Hvis det medfører for mye arbeid for enkelte så er det lite jeg kan gjøre med det.. 

Nå er ikke dette hverken spesielle eller konfidensielle dokumenter, de er ivaretatt av riksarkivene både i Norge og Danmark hvor alle har tilgang.

Mvh

Ivar

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ivar

Jeg synes du skal fortsette som du hittil har gjort.

Lars har bruk for en del , jeg formin del har ikke BRUK for det

men det er jævla interresant å lese infoen du poster.

Vær god å post mer

lørdagshilsen fra Odd Einar Tømmerås

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også dette var interessant. Hvis du har mer mellom 1749 og 1800, er det fint om du fortsetter å legge ut i denne tråden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Svein Arnolf Bjørndal skrev:

Jeg synes også dette var interessant. Hvis du har mer mellom 1749 og 1800, er det fint om du fortsetter å legge ut i denne tråden.

1770 tallet

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=182414#182414,30973082

image.thumb.png.f078880235f1da250205e4da2129f9ff.png

• Liker 2
  • Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også dette er interessant. Og flott at du legger ut lenke. Men finnes det en oversikt over hvem som var amtmenn på denne tiden, slik at det blir letter å lokalisere de enkelte brevene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Mariken Øvrebø skrev:

Jeg synes også dette er interessant. Og flott at du legger ut lenke. Men finnes det en oversikt over hvem som var amtmenn på denne tiden, slik at det blir letter å lokalisere de enkelte brevene.

Hei Mariken og hyggelig at du likte disse innleggene, og ikke minst at du ga utrykk for det.

Jeg har også tenkt tanken om at det hadde vært greit å vite hvor disse amtmennene holdt til. Nå er det så mange flinke folk innom forumet at kanskje det er noen som har kjennskap til evnt. registre. 

Mvh

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Til dere som ønsker blod og drama en fredagskveld. Gamle straffesaker fra 1700 og 1800 tallet.

Jeg sier neitakk.

Er dritlei "blood and horror". i disse Halloween tider.😈

I kveld skal jeg se på en 3 timer konsert med soul og R'nB fra 60 og 70 årene.💃💃🎶

• Liker 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Leif B. Mathiesen skrev:

Jeg sier neitakk.

Er dritlei "blood and horror". i disse Halloween tider.😈

I kveld skal jeg se på en 3 timer konsert med soul og R'nB fra 60 og 70 årene.💃💃🎶

Hahaha 🙂  Men R&B da mann, blir ikke noe fart i rockefoten av det 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider