Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Trenger hjelp til tyding av enkelte ord ved vielse i Østre Aker 15 april 1869.

Recommended Posts

Kilden: Nr. 14

SAO, Østre Aker prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0001: Ministerialbok nr. I 1, 1861-1869, s. 406

Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060301031018

Jeg mener det står følgende: 

| 15de April 1869 | Ungkarl, Tjenestekarl Ole Jakobsen Pige Olava Kirstine Olsdatter. Trasop under Skøyen | Flinkop(?) under Sætre i s: Odalen Stangelund(?) Skøyen-Eie | 23 1/3 24 | Jakob Hansen | Ole Olsen Trasop | Ole Hansen Tørtberg. Skøyen. Hendes Fader | Februar 28. Marti (??) 14 1869 | af Brudgom og Brudens Fader | Ole Jakobsen klagede (?): 23.4.71, at Konens Forældre havde samme dag taget Konen og barn 2(?) Døgn(?) hjem til sig han havde i længre Tid været uden Arbeid og var ikke sikker paa at faa leiet Huus

«(?)» betyr usikker på forgående ord, (??) betyr forstår ikke ordet/tegnet parentesen erstatter i teksten.

Er selvsagt mer enn åpen for at min allerede forsøksvis tydede tekst også kan trenge revisjon.

Med håp om at de gotiske trollmenn og - kvinner vil ‹svinge tryllestavene ›. . . 😉

Mvh

Jeg leser det (nesten) slik du gjør, men med noen små endringer:

| 15de April 1869 | Ungkarl, Tjenestekarl Ole Jakobsen Pige Olava Kirstine Olsdatter. Trasop under Skøyen | Flinkop under Sætre i s: Odalen Slangland Skøyen-Eie | 23 1/3 24 | Jakob Hansen | Ole Olsen Trasop | Ole Hansen Tørtberg. Skøyen. Hendes Fader | Februar 28. Marti 7. 14 1869 | af Brudgom og Brudens Fader | Ole Jakobsen klagede d: 23.4.71, at Konens Forældre havde samme dag taget Konen og hans 2 Børn hjem til sig han havde i længre Tid været uden Arbeid og var ikke sikker paa at faa leiet Huus

Lysningsdatoene: 28. februar, 7. mars og 14. mars.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.