Gå til innhold
Arkivverket

Leter etter svar på familien til Minda Barmo

Robin-Andre` Barmo
 Del

Recommended Posts

Hei. Jeg har prøvd digitalarkivet til ingen nytte og har leitet over hele nettet, men finner ingenting. Det jeg leter etter er Minda Berg-Olsen Født Barmo sies det, for hun har vært et spørsmål i min familie i mange år. Det jeg vet er at hun skal være fra Hedmark nærmere bestemt Elverum fra gården Barmo. Hun er født 07.07-02 og døde 25.3-68 i Narvik. Hun kom til narvik i februar måned i 1928 i følge hennes dagbok. Så jeg håper at kanskje noen her har mer opplysninger en det jeg har. Hun giftet seg med min oldefar Harry Berg-Olsen, men når det vet ingen i min familie. Så derfor prøver jeg lykken her på forumet til digitalarkivet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått høre hele min Barndom at hun het Barmo til pikenavn. I 1950 da min farfar skulle gifte seg med min farmor så het farfaren min Berg-Olsen og det kunne ikke min farmor ta på grunn av en rar lov som sa at det var enden Berg eller Olsen, så da gikk han til sin mor Minda Berg-Olsen som het Barmo til pikenavn at han kunne ta det og det fikk han. Dermed ble man hetende Barmo fra 1950 og der stopper alt sammen av det jeg vet. Jeg har snakket med de eldre i min avdøde far sin familie og dem snakket om at ho var fra elverum på Hedmark og hun snakkes sør norsk. Så der stopper all spor etter min oldemor på min far sin side. For Minda giftet seg med Harry Berg-Olsen, men når det vet ingen i familien annet at hun kom til Narvik i 1928 og et halvt år etter så kom min farfar til verden i oktober samme år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Robin-Andre` Barmo skrev:

Jeg har fått høre hele min Barndom at hun het Barmo til pikenavn. I 1950 da min farfar skulle gifte seg med min farmor så het farfaren min Berg-Olsen og det kunne ikke min farmor ta på grunn av en rar lov som sa at det var enden Berg eller Olsen, så da gikk han til sin mor Minda Berg-Olsen som het Barmo til pikenavn at han kunne ta det og det fikk han. Dermed ble man hetende Barmo fra 1950 og der stopper alt sammen av det jeg vet. Jeg har snakket med de eldre i min avdøde far sin familie og dem snakket om at ho var fra elverum på Hedmark og hun snakkes sør norsk. Så der stopper all spor etter min oldemor på min far sin side. For Minda giftet seg med Harry Berg-Olsen, men når det vet ingen i familien annet at hun kom til Narvik i 1928 og et halvt år etter så kom min farfar til verden i oktober samme år. 

Jeg takker for alt som har kommet inn her og jeg skal spørre igjen familien til faren min det dere har funnet .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved dåpen til Anton sto foreldrene som Ole Hermansen,-54,og Anne Olsdatter,-50.

Ole Hermansen,kona Anne,og sønnen "Olsen",bor på Halvorsetmostuen i telling 1875.

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1875&knr=0427&kenr=004&bnr=0125&lnr=00

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Robin-Andre` Barmo skrev:

Slik jeg forstår det: Lysningen viser at han het Harry Berg Olsen uten bindestrek, hvilket forklarer hvorfor svigerdatter under datidens regler ikke kunne ta begge deler.

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anton Olsen Barmo og Maroe Pedersdtr Grøttingeie er disse foreldrene til Minda Barmo og har hun noen søsken ?
Jeg prøvde å lese det dere har sendt meg, men jeg sliter litt å klare å lese det som står der på grunn av gammel skrift. Ellers så er jeg meget takknemlig for all hjelpen. Men det er nu dette spørsmålet jeg lurer litt på. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telling 1910.

Familien står med etternavnet Grøttingseie.

Her ser du hvem som er barn av Anton Olsen Barmo og Marie Pedersdatter.

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1910&knr=0427&kenr=011&bnr=0072&lnr=00

Det kan jo være født flere barn av Anton og Marie etter 1910 også.

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. Kan dette være så enkelt at Anton Olsen Barmo tok sin hustru sitt pikenavn når dem giftet seg og at Minda tok sitt fars etternavn Barmo etterhvert ? 

Mvh. Robin-Andre` Barmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...

Hei folkens. Nu har jeg drevet å etterforsket mer på Minda Barmo gift Berg Olsen og nu vet jeg mer om ho. Men under etterforskning så dukker det opp ei Sigrid Barmo i Narvik og ho Gifter seg med Willy Oliver Johansen den 28.5-48. Hun var serveringsdame og han var murerarbeider. Så dør han i 1957 og der stopper sporene og jeg har fått tak i dødsannonsen til vedkommende og der står det ingen unger på dem heller. Det jeg lurer på er ho søster med min oldemor Minda Berg-Olsen født Barmo ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.