Gå til innhold
Arkivverket

Elen Marie Pedersdatters far

Nils Andreas Vibe
 Del

Recommended Posts

Min oldemor Elen Marie Pedersdatter ble født 19. august 1860 i Stange og døpt i Ottestad kapell 16. september samme år. Skrivemåten for navnet varierer i forskjellige kilder. Moren het Helene Mikkelsdatter og var fra Østerhagen, eller Østre Vies-Eie. Hun var tjenestejente på Østre Vie da oldemor ble født. Faren var Peder Olsen fra Løvbakke, eller Vevlen-Eie, hvor han bodde og arbeidet. Etternavnene og gårdsnavnene varierer etter om man bruker klokkerboka for Ottestad eller ministerialboka for Stange som kilde. Jeg er rimelig sikker på at jeg har klart å finne tippoldemor Helenes aner, men Peder Olsen er en hardere nøtt. Jeg finner to aktuelle født i 1835 fra hhv Store Lundgård og Kløften, i tillegg en født i 1836 fra Veflenieie som dør i 1898. Sistemann, som jeg til nå har trodd er den mest sannsynlige, er født i Åmot i 1839, stiftet familie og dro til Amerika i 1867. Han forpaktet Østre Vie fra svigerfaren Iver Jonsen de siste årene før han emigrerte. Der fikk han flere barn og levde helt til 1927. Er det noen i dette forumet som tilfeldigvis skulle ha opplysninger eller kontakter som kan bidra til å kaste mer lys over min oldemors aner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har jeg funnet. September 1874. Den bekrefter tidligere informasjon, men gir ikke noe nytt.

mvh

Nils Vibe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.