Gå til innhold
Arkivverket

Hva heter brudgommen?

Lillian Ørndahl
 Del

Recommended Posts

Så langt det rekk les eg det som
"Johan Ernst Olsen og Maren Karoline Petersdatter"

"Murer, Stenkjær  / Hjemmeværende Datter"

Fødestadane er verre... "St....??" og "Tuset"??

begge f. 1869

fedrene: "Husm Olse Ell??sen St??  / Husm Peter Nilsen Tran..??"

forl: "Peter N Tran..?? / Johan ?? "

merknad: "Ubeslegtede"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Så langt det rekk les eg det som
"Johan Ernst Olsen og Maren Karoline Petersdatter"

"Murer, Stenkjær  / Hjemmeværende Datter"

Fødestadane er verre... "St....??" og "Tuset"??

begge f. 1869

fedrene: "Husm Olse Ell??sen St??  / Husm Peter Nilsen Tran..??"

forl: "Peter N Tran..?? / Johan ?? "

merknad: "Ubeslegtede"

Takk skal du ha! Trana tror jeg er riktig navn. Fødestedet hennes , kan det være Stod? Har det på faren, men aner ikke om det er gården eller hva det er eller om det er helt riktig. Høres jo litt merkelig ut. Brudgommen er sikkert fra Steinkjer ja, for hun døde der. Hun har en bror ved navn Peter. Men da har jeg i hvert fall et sannsynlig navn på brudgommen, sammen med fødested og yrker i tillegg; så det ble da noe her.  🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Lillian Ørndahl skrev:

Takk skal du ha! Trana tror jeg er riktig navn. Fødestedet hennes , kan det være Stod? Har det på faren, men aner ikke om det er gården eller hva det er eller om det er helt riktig. Høres jo litt merkelig ut. Brudgommen er sikkert fra Steinkjer ja, for hun døde der. Hun har en bror ved navn Peter. Men da har jeg i hvert fall et sannsynlig navn på brudgommen, sammen med fødested og yrker i tillegg; så det ble da noe her.  🙂

"Stenkjær" er bustad, ikkje fødestad.

Det er noko i slutten av namnet på hans fødestad, kanskje hennar fødestad, og i etternamna til fedrene.

Det kan hende det er så enkelt som "-pl" (for -plassen).

Då kan hans fødestad vere "Stigumpl.", og likeins etternamnet til far hans. Etternamnet til hennar far kan verte "Tranapl."; likeins første forlovar.

Hennar fødestad er framleis litt uklar, men det er definitivt ikkje "Stod", og det er ikkje det same som etternamnet til far.

Det kan vere "Tuspl."

Når du finn dei i FT1900, skal fødestad (sokn) stå der. Då kan ein finne gardslista for det soknet, og det vil hjelpe på tydinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

"Stenkjær" er bustad, ikkje fødestad.

Det er noko i slutten av namnet på hans fødestad, kanskje hennar fødestad, og i etternamna til fedrene.

Det kan hende det er så enkelt som "-pl" (for -plassen).

Då kan hans fødestad vere "Stigumpl.", og likeins etternamnet til far hans. Etternamnet til hennar far kan verte "Tranapl."; likeins første forlovar.

Hennar fødestad er framleis litt uklar, men det er definitivt ikkje "Stod", og det er ikkje det same som etternamnet til far.

Det kan vere "Tuspl."

Når du finn dei i FT1900, skal fødestad (sokn) stå der. Då kan ein finne gardslista for det soknet, og det vil hjelpe på tydinga.

Ok. Så Stigumplassen, Tranaplassen og Tusplassen? Men hva er FT1900?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maren Karoline vart døypt i Sparbu prg. Mære sokn, nr. 5/1870 her

https://www.digitalarkivet.no/kb20050504040861

Etternamnet til foreldra les eg som "Tuff"

I FT1900 finn eg "Tufplads", som er ein husmannsplass under prestegarden:

https://www.digitalarkivet.no/census/rural-residence/bf01037484000108

Då er det rimelegvis "Tufpl." som fødestad i vigselsinnføringa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Maren Karoline vart døypt i Sparbu prg. Mære sokn, nr. 5/1870 her

https://www.digitalarkivet.no/kb20050504040861

Etternamnet til foreldra les eg som "Tuff"

I FT1900 finn eg "Tufplads", som er ein husmannsplass under prestegarden:

https://www.digitalarkivet.no/census/rural-residence/bf01037484000108

Då er det rimelegvis "Tufpl." som fødestad i vigselsinnføringa.

Ja, dåpen er riktig. Takk for den. Men husmannsfolkene i FT1900 har feil navn. Foreldrene heter ikke Ole Jakob Tufsplads og Ingeborg Anna, men Peter Eilert Nilsen og Ane Margrete Arnfinnsdatter. Disse navnene står på dåpsinnføringen. Så det må være en annen husmannsplass. Faren er mulignes født 23 apr 1845 og mora 1841-1909. Men tusen takk for letingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Lillian Ørndahl skrev:

Ja, . Men husmannsfolkene i FT1900 har feil navn. Foreldrene heter ikke Ole Jakob Tufsplads og Ingeborg Anna, men Peter Eilert Nilsen og Ane Margrete Arnfinnsdatter. Disse navnene står på dåpsinnføringen. Så det må være en annen husmannsplass. Faren er mulignes født 23 apr 1845 og mora 1841-1909. Men tusen takk for letingen!

Nei....

Det FT1900 viser, er at det fanst ein plass med dette namnet ("Tuf-" , ikkje "Tufs-")

Eg sa ikkje noko om at foreldra til Maren budde der i 1900.  Men dei gjorde det tydelegvis 30 år før, då Maren vart fødd.

Du kan sjå om du finn Tufplassen i FT1875 og FT1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider